Flytta bur med ungar?
Så har man då tydligen råkat ut för en tjuvparning för första gången.. Har inte tänkt så mycket på att det ligger en pälshög i huset hos ena honan, hon har varit skendräktig? lite då och då så tänkte inte mycket mer på det. Idag var det städdag och jag hade precis börjat plocka fram grejerna när jag hör små ynkliga pip från pälshögen.. Blir lite fundersam och tittar efter, jajemän där låg 8(!!) små knyten som inte kan vara mer än 2-3dagar. Tror iaf att jag räknade rätt, var lite lätt chockad kan man säga.. Så, min fråga är då om jag kan flytta hela buren till ett annat rum? Det är lite trångt i det rummet där djuren är nu och tänkte det kunde va skönt för honan och ungar att få det lite lugnare. En annan liten fråga jag funderar på är om det är "normalt" för en förstföderska att få så många ungar? Har aldrig varit med om det tidigare.. Men är å andra sidan inte helt hundra på att hon inte haft kull förut då vi inte är första ägarna. Mvh
Alltså… "inte mer än 2 - 3 dagar"? Hur sällan tittar du till kaninhonan egentligen, om du inte lagt märke till ungarna på ett par dagar?
Jag byter då vatten och plockar pluttar dagligen jag… inräknat att ta en titt i huset.
Det borde nog gå bra att flytta buren, det beror lite på hur lättstressad honan är. Är hon en sån som reagerar mycket på även små förändringar i miljön skulle jag nog ha låtit buren stå kvar, annars flyttat den. Kan ju vara skönt för henne att få bo i ett rum där det är lite lugnare med sina små 🙂
Hur vanligt det är med 8 ungar hos förstföderskor vet jag inte, men det förekommer absolut, så väldigt onormalt är det ju inte. Hur stora kullar det blir beror mycket på ras också.
#1 Jag har en hona som boar lite då och då, och nej, jag lyfter inte på pälshögen varje dag. Dessutom har hon ett ganska tjockt lager halm i hela buren. Jag städar "bara" toaletthörnan 1-2 gånger/vecka, och det strö som är rent låter jag ligga kvar. Så om jag inte hade en susning om att min hona var dräktig hade jag också kunnat missa ungar i 2-3 dagar, UTAN att det innebär att jag inte kollar till mina kaniner tillräckligt ofta eller låter dom bo i skitiga burar.
Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Bunnies are like potatochips - you can't have just one 
#1 självklart tittar jag till mina kaniner varje dag. Men eftersom hon varit skendräktig? förut och blir orolig om jag plockar bort "boet" direkt, så är jag inte inne och pillar där när hon har gjort iordning med päls och allt. #2 Tack! Ska flytta in henne i ett annat rum efter helgen :-)