Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 2226 ggr
hobbymupp
4

Vad är er plan för ungarna?

Fortsätter lite på denna tråden: http://kanin.ifokus.se/discussions/5162e6a7ce12c4471e000cb3-varfor-parar-ni-era-kaniner?discussions-2

Om frågan "Varför parar ni era kaniner". Jag tänkte fråga följande;

Vad har ni för plan om ungarna inte blir sålda?

Säg att ni får 8 ungar, ni vill ha två, men det finns 4 som inte får nått nytt hem på… iaf ett halvår eller mer. Behåller ni alla? Skänker ni bort dem till djuraffärer? Slaktar o äter (om det är ok att prata iaf basic om att det excisterar på denna delen av forumet)? Avlivar?

Vad anser ni att man har för ansvar jämtemot de liv (kaninungar) man själv tagit fram?

Tycker detta är intressant med alla tusentals kullar som visas upp här, på dayviews, facebook osv. + alla de kullar som tas av folk här o där som inte lägger upp dem på nätet. Alla kan ju knappast få hem :S ? Nån av mina vänner sa att bara i hennes landskap avlivas 300 kaninungar hos veterinärer varje år bara för att de inte får hem.

[_annaH]
8

**Vad har ni för plan om ungarna inte blir sålda?
**- De ungar som inte blir sålda kommer att "sparas" och har egna burar. Hanarna kommer bo separat i egna burar, är det 4 honor kommer de bo 2 och 2 te.x. Jag har alltså plasten för kaninungar som inte blir sålda. 

**Vad anser ni att man har för ansvar jämtemot de liv (kaninungar) man själv tagit fram?
**- Att de får ett bra och varaktigt hem. Jag säljer inte kaninungar till vem som helst utan känns det inte rätt så har jag rätt till att neka att sälja ungen. Så jag håller hellre kaninungarna kvar längre än att de säljs till vem som helst. 
Inga djur avlivas, har jag en kull som jag inte lyckats få sålt på så kommer jag helt enkelt inte ta en ny förens hela kullen är såld.

tlover
9

Behöver vi ingen själv så slaktas dom för kött, men då har ju vi inte "goskaniner" utan lantras. Det är alltså andra krav på framtida ägare och Jag tycker också det är bättre att kaninen får en snabb, respektfull död utan stressande transport m.m.

Sälja till djuraffär skulle jag aldrig göra med gottisar, dom är inte gjord för det som andra kaniner kanske klarar och via en djuraffär skulle jag inte ha nån koll alls på köparna (sen finns det inga djuraffärer i området). Att bara avliva är onödigt när det ändå finns blandkostare i familjen annars är det ju två djur som dör (kaninen och "kon") istället för bara ett.

Jag äter ju inte kött själv (är vegetarian) men jag ser helldre att min man äter kaniner som mått bra, inte stressats (varken med överdriven fodermängd för att växa snabbt, eller tex frakt eller för små burar etc) än att han äter "fru anonym ko" som åtminstånde stressats under frakt till slakteri eller liknande.

Och skulle han inte klara av att åtminstånde se på när ett djur slaktas så ska han inte vara blankostare heller. tycker man att en söt ko är okej att äta men inte en kanin så är man enligt mig en hycklare.

Däremot så ser jag att efterfrågan är lägre än vad man trodde så tar man ju inte fram lika många kullar nästa år, delvis för att det är onödigt delvis för att min man inte äter nå mycke kött alls och jag vill inte ha en spyfärdig man

edit: kanske ska tillägga att jag är vuxen och bestämmer alltså helt själv vad jag äter (och om jag orkar se en slakt), det blir ju lite annorlunda om man själv vill bli vegan men inte får (förrens man är 18 och myndig) då förstår jag att slakt skulle vara ett svårt val.

l'm back

KaterinaPetrova
4

**Ungarna som inte blir sålda stannar kvar hos mig tills jag hittar ett bra hem åt dom. Oftast så fäster jag mig vid kaninerna jag ska sälja under tiden, vilket innebär till slut får de en permanent plats hos mig. Finns det inte plats så får man införskaffa mer burar.

Väntar min första kull vilken dag som helst, och jag vet redan flera stycka som är intresserade av att köpa. 

**Vad anser ni att man har för ansvar jämtemot de liv (kaninungar) man själv tagit fram?
**Oavsett tjuvparning eller planerad PARNING har man som kaninägare ansvar att se till att alla kaniner får ett bra hem. Jag säljer inte till vem som helst, och har mer än gärna kontakt med personen efter kaninköpet så jag kan få se bilder och följa kaninens liv. 

Är det väldigt svårt att hitta hem åt dem så är avlivning samt slakt ett alternativ. Vi har alla delade åsikter om detta, men jag anser att det är att ta ansvar. Man tar inte ansvar om man dumpar av kaninerna, eller låter dem sitta instängd i en bur med dåligt underlag under resten av deras liv. 

Vill man inte ha oönskade kaninungar, kastrera era kaniner eller skaffa burar som de inte kan rymma från.

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

marmeladlennart
2

BAKGRUND

Nu har jag ju bara tagit en kull och har inga planer på fler. Vi fick fem ungar som nu är 9 dygn gamla.

Vi ska behålla åtminstone en. Mamma kanins uppfödare vill ha minst en, en väninna vill ha två, en annan väninna vill ha en och en tredje vill eventuellt ha en.

Det innebär att det finns fler seriösa intressenter än kaninungar för min del! :)

Jag kan tillägga att jag är vuxen, så det är inte bara någon skolkompis som säger "åh så söt, vill ha", utan det ligger substans i önskan att få köpa (få) en kaninunge.

OM EJ SÅLDA

OM det skulle bli så att ungarna inte blir sålda kommer de att få bo kvar. Honorna tillsammans i en "koloni" och hanarna i varsin bur. Vi har stor trädgård och utrymme och jag har häst och därmed tillgång till stora mängder bra, analyserat foder och strö.

Jag skulle nog dra mig för att sälja till en djuraffär, jag vill helst sälja till folk jag känner. Skulle det till äventyrs vara fem hanar i kullen och jag inte får en enda såld skulle jag kanske överväga det alternativet.

Jag skulle inte avliva, sälja de som ormmat eller slakta de små liven.

ANSVAR

Ansvaret som vilar på mig är att kaninungarna mår bra och hamnar i kärleksfulla, varaktiga hem där de får god omvårdnad och livslång support om man önskar. Innan jag bestämde mig för att para mina två kaniner var jag väl medveten om att jag kanske skulle få ett par extra långöron att ta hand om. :)

Just nu känner jag att jag inte vill sälja någon av dom söta små pluttarna, och den känslan lär växa sig starkare ju längre tiden går! Men jag kan ju inte bli crazy-rabbit-lady! ;)

Detta var en intressant fråga! Jag får uppfattningen att man som regel är väldigt negativt inställd mot "engångsuppfödare" som jag. Jag kan  tänka mig att det beror på att det är mycket barn/ungdomar som tar kaninkullar utan att tänka sig för och utan översyn av vuxna, vilket är väldigt tråkigt. Barn och tonåringar har i regel inte möjlighet att kunna ansvara för kaninungarnas framtid.

fossingen
4

Får jag inte sålt dem så stannar de i min ägo tills jag hittar ett hem åt dem eller så behåller jag om det är inom mina avelsplaner. Avlivning är inget alternativ om djuren är friska.

Vad anser ni att man har för ansvar jämtemot de liv (kaninungar) man själv tagit fram?

Som ägare så måste man se till att ta sitt ansvar för kaninungarna oavsett om ungar skett av planering eller ej. Blir de sjuka, ja då får man korrigera det. Har man satt ungar till världen får man också ta ansvar för dem, eftersom det är vårat ego som driver fram kullar, inget annat. :)

Tips till uppfödare.

Risken med många kaninuppfödare (som jag sett) tar flera kullar på olika kaniner inom samma perioder, dvs alla kaniner föder nästan samtidigt. Vilket höjer risken att få dem alla osålda.

Oavsett om man sålt bra tidigare kan man ha en jäkla otur att inte få sålt dem alla och har du massor så sitter du där sen med dem. För inte vet jag många kaninuppfödare som har exempel 10 burar lediga, vilket borde vara högt prioterat vid flera kulltagningar på olika kaniner.

Så ett tips? till kaninuppfödare är att inte jäkta fram för många kullar samtidigt. Utan planera noga. Ta max antal kullar för vad du kan förvara för perioden. Kaninungar kan även bli sjuka något som också är värt att tänka på.

Suskiv
5

Osålda ungar kommer bli middag om de inte passar i aveln. Kaniner är ett produktionsdjur i grunden och jag har inga problem att äta kaniner precis som jag inte har problem att äta kor eller grisar.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

hobbymupp
2

Så många härliga inställningar! Just det som #5 säger "Har man satt ungar till världen får man också ta ansvar för dem, eftersom det är vårat ego som driver fram kullar, inget annat. :)" är precis så som jag tänker också! Planen var att jag skulle tagit kull i år, men sen flyttade vi till en rätt… opraktisk lägenhet där jag inte kände att jag skulle kunna ta ansvar. Därför blev det ingen kull, även om jag ville. Man får tänka längre än så :)

fossingen
0

#7 Håller med dig :)

BamsePower
0

Ungar som inte är sålda vid 3 månader säras på till att börja med till honor och hanar burar. Sedan har jag dem kvar till försäljning tills dem är sålda. Jag har inga problem att ha dem kvar i upp till ett år.

Det är klart man har ansvar på ungarna. Även tjuvparningar är ens eget ansvar. Om man är för ung så har man föräldrar till hjälp men oss som har avlat i några år och fått ett antal kullar vet ju hur allt går till. Ingen av dem seriösa uppfödarna gör ju saker som inte behövs helt enkelt. Det finns ju många idioter som tror det går att släppa ut dem i naturen men en stor del av kaninerna klarar det inte ju!

[YukiOni]
5

**Om jag skulle få många ungar i en kull, och några inte blir sålda - Gör jag plats. JAG valde att ta ungarna till världen och jag ska fanimej(ursäkta språket) se till att de kommer till bra hem. 

**Som ovan, jag som uppfödare har ansvar att ta hand om de ungar jag tar fram. Blir de inte sålda så blir de inte sålda. Skulle aldrig gå så långt att jag avlivar/slaktar en frisk kanin p.g.a. att jag inte får sålt den. Då får den hellre stanna tills ett nytt hem kommer, det får ta den tid det tar helt enkelt. 
Som uppfödare har man det ansvaret för ungarna.

Linnet
2

Att ungar inte blir sålda har aldrig hänt någonsin, även fast man kanske får ha kvar nån eller några lite längre än till 7-8 veckors ålder så blir dom alltid sålda till slut, så det har vi aldrig sett som nåt problem, snarare är det så att när hösten kommer så ringer det alltid några stycken som blir utan för att vi har slut kaniner. Ibland har man sålt en unge som man egentligen tänkt spara för att nån väldigt gärna velat köpa den. Vi har väl haft mellan 30 och 50 ungar per säsong (sommar) dom senaste 5-6 åren, men nu ska vi minska ner eller avveckla helt.

#5 Anledningen till att man tar många kullar samtidigt är för att efterfrågan av kaninungar är störst under början av sommaren och det är det ju då man vill ha ungar. Vi har nu alla våra 5 kaninhonor parade (förhoppningsvis) och kan på det sättet ha ungar leveransklara då efterfrågan är som störst, sen kan man ta ytterligare en kull på ett par honor för att ha ungar i augusti. Däremot tar vi aldrig kullar under höst och vinter då det är väldigt liten eller ingen efterfrågan.

[Sara-]1
0

Jag skulle nog spara ungarna tills någon vill ha dem. Blir det verkligen akut och jag inte kan ha kvar dem blir det djuraffär, omplacerings hem eller avlivning.

Tycker att man har ansvar att se till att de kommer till bra hem! och att dem ska leva underbara liv utan lidande

tlover
0

#11 wow det var bra gjort, nog för vi var inte så bra på taimingen i somras med PARNING så kullarna vi hade vart tjuvparningar till hösten istället för vår/sommar som vi försökte.

Men vi fick inte bort alla på bara två kullar (har 3 kvar) men du bor ju i "närheten" så kanske vi har bättre chans om vi lyckas med kullar till våren. Så vi tänker ju max ta fram 4 kullar/år (vi har väl en lite mindre attraktiv ras också)

l'm back

HusetAnubis
1

Jag har plats och möjlighet att behålla flera av ungarna. Skulle det bli många ungar får jag ordna plats. Jag har även kontakt med en djuraffär som jag upplever som ganska seriös och som kan ta emot ungarna dock vill jag helst sälja ungarna själv så jag vet var de hamnar men det finns som alternativ.

Jag anser att jag har ett stort ansvar för var ungarna hamnar. Jag försäkrar mig om att det finns en vuxen som tar ansvar för kaninen. Köparen får skötselråd, information om burmått osv och information om vad kaninen ätit och är van vid under tiden jag haft den samt övergångsfoder (givetvis). Jag erbjuder mig även att ta tillbaka kaninen eller hjälpa till att omplacera om de får problem och jag har möjlighet.

Jag resonerar som så att jag kan aldrig garantera att kaninerna jag säljer får det bra. Allt i livet går inte att förutsäga och då anser jag att det måste finnas en plan. Det jag kan göra är att ge så goda förutsättningar som möjligt.

Jag kan erbjuda support och hjälp med omplacering och på så vis ge bättre förutsättningar. Jag fick tillbaka en hona ca 6 månader efter försäljning. Jag har försökt omplacera henne men inte till vem som helst, hon har inte varit ute på annons eftersom hon redan bytt hem så vill jag veta vart hon hamnar. Jag är glad att köparen hörde av sig så hon inte bara vandrade vidare.

[Jawa´s]
1

Jag tar gärna tag i det redan när ungarna föds, är det en stor kull utan stor efterfrågan så tar jag hellre bort några redan vid födseln än låter hela kullen växa upp och kanske riskera att hälften blir utan hem.
Så det blir lite som det blir här hemma, beror lite på vad ungarna har för stam, hur stor efterfrågan är på just den typen av kanin osv.
Eftersom ungarna kom till världen pga mig ser jag det som mitt ansvar att antingen hitta bra hem till dem (och det är inte alltid lätt, hem finns det överallt men minst hälften av de som ringer blir nekade då de helt enkelt är för oseriösa för min smak, t.ex. alla "jag ska bara fråga mamma" de går bort direkt), behålla dem eller avliva. Något av de 3 alternativen blir det.
Jag tar stort ansvar för mina uppfödningar, därför har köparen alltid rätt att lämna tillbaks kaninen när som helst oavsett orsak. På så sätt har jag alltid koll på var de befinner sig.
Ang. att ta flera kullar på en gång så tycker jag att det är bra, jag har hellre allt på samma gång och får det "överstökat" då det tar mycket tid och energi + att man då kan lägga över ungar mellan honorna om det skulle behövas.

[Bolten]
1

Har aldrig hänt att de inte blivit sålda men skulle de hända så slakt :)

Självklart är de jag som har ansvaret då och därför skulle jag isåfall avliva istället för att ge till djuraffär eller omplacera för då kan de hamna i dåliga hem. Ett djur som inte lever, de lider inte :)

Linnet
0

#13 Vad har ni för ras? Du bör ju para nu för att ha leveransklara ungar i juni-juli då efterfrågan är som störst.

[RC1393]
2

Jag behåller dem :) Jag fäster mig så lätt vid djuren och hade ju som mål med ungarna att sälja dem som avel/kel/hopp/utställningsdjur eller behålla dem med samma mål, så jag har helt enkelt aldrig fått inställningen att äta upp dem. Skulle jag ha haft en större uppfödning så skulle jag ha gjort så om de varit kvar mer än ett år, men som det är nu så har jag möjlighet att ha ganska många kaniner till, om jag pusslar lite, det är dock bara tiden efter gymnasiet som kan bli problem…

Vad anser ni att man har för ansvar gentemot de liv (kaninungar) man själv tagit fram?

Jag tycker man ska ansvara för var de hamnar, se till att de får bra liv eller inget liv alls, sen hur man väljer att lösa det spelar ingen roll, bara det är på ett humant sätt. Det är upp till var och en att välja själv, utifrån sin livsstil och tankesätt att bestämma vad som passar bäst för "överblivna" ungar.

tlover
0

#17 Vi har Gotlandskanin (kan tex inte vara innekanin och foder kan bli svårt så det är på ett sätt en "svår ras") vi håller ju på och försöker para nu. vi har en hona som nyss blev parad men hon kan gå tom så hon är ingen säkerhet (sista chansen för henne).

vår andra hona är inte brunstig eller intresserad just nu men vi kollar då och då.

Vår favorithona som var en superbra mamma tog katterna i vintras tyvärr annars hade hon haft "första tjing" på att bli parad 😕

l'm back

Linnet
0

#19 Nä gotlandskanin är väl kanske inte den mest populära rasen, inte nån ras man direkt känner till så mycket heller, vi har ju dvärgvädur och dom är väldigt lättsålda, det är ju en bra första kanin/barnkanin, så det är ju en fördel. Har redan några på intresselista.

tlover
1

#20 och ändå är dom helt underbara 😊

l'm back

[YukiOni]
1

#21 Hade en gottlandskanin som min första(blandras visserligen) men hon var helt underbar så kan hålla med! Det är en underbar ras❤️

fossingen
1

#11 Det må vara, men får ni inte sålt så måste du ha plats för dem också. Om ni ska dra ner förstår jag inte ens varför ni tar kullar eftersom ni ska omplacera några vuxna senare. Vad är lixom poängen? Man avlar ju inte bara för att sälja? Är det inte bättre att omplacera de ni har istället för att ta nya kullar eftersom ni ska dra ner eller avverka dem vuxna?

fossingen
0

#19 Avlar du via genbank eller så?

tlover
0

#24 Ja vi är genbank, däremot är vi ganska ny på att just vara genbank

(hade kanin som barn och mamma hade kanin länge också så just vardagskunskaperna kan jag men förra sommaren kollade vi inte efter brunst, därför tipsar jag nu alla att kolla efter brunst innan man släpper ihop hona och hane för att inte behöva göra samma misstag som oss)

l'm back

fossingen
0

#25 Härligt! Vad har ni gjort för misstag?

Juliaskaniner
0

Jag ser alltid till att ha plats över om det nu skulle bli så. Har man tagit fram liv ska man ta hand om dem, det är MITT ansvar som uppfödare att kunna ge dem ett bra hem, det är liv. Själv tycker jag inte man äter sina vänner. "Hej, ingen vill ha dig så jag äter upp dig."
Då får man behålla ungen tills den blir såld. Så gjorde jag med en hona. Behöll henne, men tillslut la jag ut ny annons.

www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -

Linnet
0

#23 Har aldrig varit orolig att inte få kaninungarna sålda, men självklart löser vi det om så skulle vara fallet. Har även tagit hand om andras ungar som dom inte fått sålda och sålt åt dom. Vi kör denna sommar, har redan flera som är intresserade och sen får vi se, men kommer förmodligen att ha kvar några kaniner. Som jag skrev i en annan tråd så vill vi att våra kaninungar ska vara ett bättre alternativ än att köpa på djuraffärer, där man aldrig vet vad man får. Vi försöker få fram rastypiska ungar med bra temperament i många olika färger och teckningar. Alla våra kaniner utom två är från vår egen uppfödning. Vi säljer dom med härstamningsbevis och garanti.

tlover
0

#26 vi kollade inte efter brunst och vi försökte för sällan (vi hade en vattenskada i sommras så vi hade inte så mkt ork till att försöka så mycket

l'm back

Linnet
0

#29 Vi kollar aldrig heller, sätter ihop dom bara, man ser ganska direkt om honan inte är intresserad, i så fall provar man igen en eller två dar senare, brukar alltid vilja se att dom parar sig, så är honan ointresserad så tar vi isär dom igen efter några minuter. Det brukar nästan alltid funka, nån enstaka gång har nån gått tom trots att man sett PARNING.

tlover
0

#30 hon som vi misstänker kanske går tomt var misstänkt steril då vi fick hon (därför fick vi hon) men hon var överviktig så vi trodde det var det. strax efter att vi bantat ner henne så födde hon en dödfödd unge och sen dess har vi inte testat förrens för ca 4 veckor sen. men den parningen för några dagar sen verkade gå bättre än den för ca 4 veckor sen så kanske kan man få av henne

l'm back

Linnet
0

#31 Bara att hålla tummarna då. Dom är ju sällan så parningsvilliga om man provar för tidigt på vinter/våren, slutet av mars och april är ju bra parningsmånader.

tlover
0

#32 det ska visst inte alltid vara så för gotlandskaniner, vissa gottisar vill ha kullar mitt i smällkalla vintern (och alla ungar överlever också ibland).

våra skulle ju absolut ha ungar på hösten  men det är ju i alla fall lite mer vettigt än i 25 minus.

l'm back

fossingen
0

#28 Jo, men det förklarar inte varför man sätter fler liv till världen när man ändå tänker dra ner på dem man har.

#31 Övervikt ökar ju risken dels för sterilitet samt för förlossnings komplikationer. Hur gammal är kaninen?

tlover
0

#34 hon blir 4 i sommar så därför är detta sista chansen, hon är normalviktig nu (eller ja enligt henne är hon skitviktig 😉man får inte lämna buren utan gos, eller ja i alla fall inte min man) därför tänker vi att det kanske går nu när hon gått ner i vikt (men det kan ju vara försent men eftersom vi bara har hon + en ung kaninhona så testar vi i alla fall. hon är ju inte sex år i alla fall)

l'm back

fossingen
0

#35 Ska jag vara allvarlig avråder jag dig starkt till PARNING tyvärr  ifall hon inte har haft kull tidigare . Det är stor risk pga åldern och tidigare viktproblem att det blir förlossnings komplikationer..

tlover
0

#36 hon har ju fått en som inte överlevde men vi hade ändå inte tänkt para henne mer.

Det är ganska ovanligt med viktproblem och gamla förstföderskor bland gottisar vad jag förstår så det diskuteras inte förutom att 6:åringar är död enligt genbanken.

Men nu är vi i alla fall ännu mer övertygad om att inte försöka igen.

l'm back

fossingen
0

#37 Ja, alltså det är självklart upp till er hur ni vill göra.
Nu vet jag inte så mycket om just gottisar.

Dock generellt vet jag att viktproblem kan göra de sterila samt övervikt kan leda till fettvävnad inombords och njurskador m.m. Så det är väldigt bra att ni fått henne i en bra vikt :)

tlover
0

#38 Jag tror dig men vi kan ju inte göra den där sista parningen ogjord heller och vi hade som sagt inte tänkt para henne igen. (och ingenting blir bättre av att oroa sig i förväg heller)

men nu vet vi på mer än bara känsla (det var lite "ska vi ska vi inte" känsla) hur vi ska göra nästa gång och det är ju bra, tack :)

l'm back

fossingen
0

#39 Nej, det var inte så jag menade :) Menar om du tänkte nu, men det är självklart upp till er. Bara upplyser då endel inte vet om de och har sedan tappat sitt avelsdjur för att dem inte visste :/

Menade inget illa :)

tlover
0

#40 det enda negativa (förutom att hon är min mans favvo) med att inte kunna avla på henne är att vi redan före det hade verskott på hanar. vi har knappt hittat några honor alls till salu i vinter och särskilt inte en hona som inte är schecker.

l'm back

fossingen
0

#41 Menar du av gottisar? :) Häruppe finns det inte så mycket gottisar så vitt jag vet om du bor i Norrbotten så att säga. 

Men är du någon gång ute efter några andra raser så har jag i alla fall kullar då och då. Har just nu en kull lev klar till början av Maj Cashmere vädur/lejonhuvad dvv, ubersöta/snälla som socker. Pappan är renrasigt Cashmere med stam, dock har mamman h bevis.

Kommer nog vänta med fler kullar sen ett tag till innan jag avlar fram i färgen blå och blå zobel.

Linnet
0

#37 Har hon haft kull ska det inte vara nåt problem, 4 år är ingen ålder, har parat kaniner som varit äldre än så, som naturligtvis hade haft kullar tidigare.

tlover
0

Jo det är gottisar som vi har, vi bor i södra Lappland men det är ju nära i norrlänska mått mätt 😉

det finns betydligt mer gottisar söderut verkar det som så vi har inte hur mycket val som helst.

(du har säkert jättesöta kaninungar men vi är gottisfrälsta här i vår lilla familj)

l'm back

fossingen
0

#44 Härligt. Jo, söderut finns det mesta och det bästa XD

Haha, jo jag förstår det. De är väldigt fina :)

Linnet
0

#44 Ni är förmodligen dom enda här uppe som föder upp dom, har inte hört talas om nån annan. Hade inte hört talas om er heller innan=)

Linnet
0

#28 Förstår inte vad det har med saken att göra. Att vi ska minska ner antalet kaniner senare i sommar betyder väl inte att vi inte kan ta kullar med dom kaniner vi har. Som mest har vi haft 10-11 kaniner och sen minskat ner succesivt.

tlover
0

#46 Nej det finns andra (finns en som har jättemånga gottisar till och med) det är väl främst att det är inte så många som säljs på vintern eftersom dom flesta försöker föda upp dom på sommaren då det finns gratis mat (gräs) och hinna göra sig av sig med dom på ett eller annat sätt innan vintern (jag kan säga av egen erfarenhet att 24 kaniner mitt i smällkalla vintern inte är foderekonomiskt även om man får hö gratis)

Sen så är dom flesta honorna släkt med mina hanar eller schecker och vi vill inte ha schecker då våra hanar är det.

l'm back

Linnet
0

OK, det hade jag missat, men det är väl på sommaren som dom flesta tar kullar oavsett ras.

Nej det är ju inte så bra med honor som är scheckar om hanarna är det, bättre att ha enfärgade hanar, då kan man ha både brokade och enfärgade honor. Vi har två hanar en brokad och en enfärgad.

tlover
0

#49 eftersom alla våra hannar är brokade och våran enda hona förutom den äldre är enfärgad kommer vi göra tvärtom. det känns onödigt att börja slakta av dom äldre hannarna och sälja alla yngre bara för att ha tvärtom  när man har en start på som vi tänkt göra.

Nästa hanne däremot kommer nog bli "obrokig" däremot vi har nämligen märkt att brokiga ungar är det lätt att få men obrokiga är det svårare att få 😉

l'm back

Linnet
0

Vi brukar nog oftast få 50/50 brokat/obrokat i kullarna när vi parar brokat med enfärgat, vi har ju även mycket japantecknat och även wienertecknat, tycker det är roligt med tecknat/brokat och det är ju dom ungarna som blir snabbast tingade.

tlover
0

#51 Jo dom är fina men eftersom dubbelbrokade har större risk att få….. den där magsjukdomen som jag inte minns vad den hette så vill vi ha så liten risk som möjligt för det. Vi tänker att det kommer ändå bli brokade ungar hur som haver.

l'm back

Linnet
0

#52 Man ska ju aldrig para brokat-brokat då kan det bli vitscheckar som ofta dör unga, dom får nåt problem med magen.

tlover
0

#53 men dom kan få dubbelschecker ändå även om bara en av föräldrarna är schecker. och det är därför vi helst inte vill ha nån  schecker alls. alla dubbelschecker därmot får inte magsjukdommen men dom har ökad risk för det (och alla brokad + brokad blir inte dubbelschecker heller men man räknar på ca 25%)

l'm back

Linnet
0

#54 Nej statistiskt så blir det 25% vitscheck, 25% enfärgade och 50% brokade, men i verkligheten kan det ju se annorlunda ut. Men det kan ju inte bli vitscheckar om bara en förälder är brokad eftersom det krävs dubbla brokningsanlag för att det ska bli vitscheckar.

tlover
0

#55 Säg det till våra kullar, om jag inte missförstått vad dubelscheck är så hade vi dubbelscheck i varje kull och båda mammorna var färgad (japan och svart otter) men om det är minsta lik mänsklig genetik så bär väl antagligen varje kanin på två färg anlag så rent teoretiskt så skulle dom kunna bära på scheck anlag utan att vara scheck

l'm back

Linnet
0

#55 Brokningsanlaget är dominant och syns alltid om kaninen bär på det, men du kan ju aldrig helt säkert skilja på en dåligt brokad och en vitscheck, men är den ena föräldern obrokad så kan det inte bli vitscheckar.

tlover
0

hmmm då är dom bara väldigt dåligt brokad (fast en hade den där magsjukdomen vad den nu heter men den behövs ju inte dubbelscheck för), vad bra en av kullens mamma finns inte längre men hon var en jättebra mamma och jag vill gärna att hennes ungar går till Avel så långt det går och en av dom vi har kvar var jag helt säker på att hon är en dubbel eftersom hon är så ljus (men hon är inte liten eller har övriga problem) då kanske man kan ha kvar henne el sälja henne ändå (vi tänker ha kvar en i kullen)

l'm back

fossingen
2

#47 Men jag förstår verkligen inte syftet att sätta fler djur till världen fast man beslutsamt tänk minska ner de större vuxna djuren. Jag menar är det inte bättre att skaffa bra hem till dem vuxna före innan man avlar fram fler? Om du förstår min poäng?

Jag hade själv inte avlat fram massvis med ungar om jag tänkt omplacera vuxna djur. Men vi har nog inte samma syn på saken helt enkelt.

fossingen
0

#58 Jag hoppas du hittar en obrokad kanin :)

Linnet
0

#59 Oavsett hur många eller få djur vi har, eller om vi tänkt omplacera en del djur senare, så är det väl fritt för oss att ta kullar, så länge det finns efterfrågan och folk vill köpa ungar av oss, förstår inte vad du ser för problem med det. Fattar inte varför det ska ifrågasättas och varför du ska ha synpunkter på det. Sätta fler djur till världen, ja men det är väl det man gör om man föder upp djur och ungarna konkurrerar ju inte med dom vuxna som vi ev. ska omplacera. Vi har heller ingen aning om vilka det blir, då två av våra honor är helt otestade i parningssynpunkt, den ena, en vit blåögd lejonhuvad dvv som vi gärna vill se vad hon bär på och en som visserligen haft ungar men inte hos oss.

Skrev väl lite felaktigt att "nu ska vi minska ner", "nuet" det var en felskrivning, det är inte nu vi ska minska ner, vi tar kullar som vanligt denna sommar och sen får vi se vad vi bestämmer, men vi planerar att minska ner på antalet djur och bestämmer vilka det blir efter sommaren, när vi sett vad vi får fram för ungar, kan mycket väl bli så att vi behåller nån unge också om vi får nån med bra/många färganlag.

Syftet det har jag skrivit om så det är bara att gå tillbaka och läsa.

fossingen
0

#61 Nej, jag har inte sagt att ni inte får ta kullar heller. Och inte har jag något problem med det heller. Syftet är inte hur ni avlar fram rastypiska djur m.m som jag ville veta och syftade på heller.

Utan snarare är det för att du skrev "men nu ska vi minska ner eller avveckla helt."

Så det jag undrade var helt enkelt varför inte omplacera de vuxna först och sen ta kullar. För man avveklar ju av en anledning, och ja, avvekla kan ju bli mycket svårt om du inte får sålt alla kullungar först. Om du förstår nu hur jag menade?

Var lixom bara frågor. Förstår inte varför du blir sur :/

Linnet
0

#62 Jag är inte alls sur, jag måste ju få skriva vad jag tycker utan att det ska missuppfattas.

Vi ska alltså inte omplacera några kaniner nu, utan efter kullarna.

Jag kan ju inte omplacera dom vuxna nu och ta kullar sen, då har jag ju kanske knappt några avelsdjur kvar och då blir det ju för sent att para.

Vi har honor som vi inte ens har parat ännu, som vi ska testa för att se vad vi får fram och även en hona som ska paras med en annan hane än tidigare. 

Du skriver om ett problem som inte finns dvs. vår försäljning av ungar, som aldrig har varit nåt problem och knappast kommer att bli nåt problem i år heller och omplacering av vuxna djur som knappast heller blir nåt problem och skulle vi inte hitta hem åt dom så får dom vara kvar, men det brukar oftast vara dom bästa hemmen, som man hittar åt dom vuxna kaninerna.

Om man nu ska minska ner eller avveckla helt så spelar det väl ingen roll vilken tidpunkt på året man gör det, just nu är det fö. ingen bra tidpunkt för omplacering av vuxna djur, så därför är det mycket bättre att låta dom få sina kullar och sen omplacera.

Dessutom är det ju nu man ska ta kullar, detta med kaniner är så fruktansvärt årstidsbundet, det har vi sett under alla dom år vi hållit på, det gäller verkligen att ta kullarna vid rätt tidpunkt.

fossingen
0

#63 Klart du får skriva vad du tycker, så jag får inte det då eller? "61#Fattar inte varför det ska ifrågasättas och varför du ska ha synpunkter på det."

Jag skriver inte om ett problem som "inte finns", jag skrev om en möjlighet och jag ställde ett par frågor och skrev bara som jag tycker.

Vi alla har olika åsikter, så är det helt enkelt.

Linnet
0

#64 Det får du visst och jag har försökt svara på dina frågor varje gång, trots att du skrivit samma sak i fyra inlägg.

Skulle aldrig själv komma på tanken att ifrågasätta eller kritisera andra uppfödare för vad dom har för planering och vad dom tänker göra. Det är upp till var och en efter deras eget omdöme. Det skapar bara en massa tjafs och otrevlig stämning. Man får respektera att inte alla tycker och tänker likadant och man behöver inte kritisera i alla lägen.  Bättre att ta reda på fakta innan man skriver och antar saker, som kanske inte alltid är som man tror.

Sen handlade ju inte tråden om huruvida eller när vi ska omplacera våra kaniner. Detta eftersom det finns annat viktigare (familj och barn) som gör att det inte finns lika mycket tid som förut.

fossingen
0

#65 Ja, du svarade sen på frågan jag undrade över. Nej, det kanske du inte skulle. Men det var som sagt bara en fråga, ingen kritisering.

Jag respekterar andras åsikter och vad de gör, men att ställa några frågor är ju inte en undergång precis.

Vad menar du med "ta reda på fakta innan man skriver och antar saker, som kanske inte alltid är som man tror."?. Jag har inte förtalat dig på något vis.

Linnet
0

#65 Men kan vi lägga ner denna diskussion nu, finns liksom inget mer att säga tycker jag. Du behöver kanske inte ställa samma fråga flera gånger.

fossingen
0

#67 Ja, absolut. Jag menar inget illa med frågorna, men om du tog det så, så ber jag givetvis om ursäkt. 🙂

Linnet
0

#68 Ingen fara, du behöver inte be om ursäkt=)