Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 973 ggr
Underbarn
0

Färg under det vita

Ni med vit blåögda kaniner. Vad tror ni dom har för färg "under det vit (wieneranlaget). Alla har ju egentligen en färg :) Genom testparningar eller någon aning genom att titta på stammen? Det är sällan man vet 100% men man kan ju alltid tro/ana/gissa lite

Underbarn
0

Jag tror (eller jag är ganska säker) att en av mina vit bö (med bara vit bö i stammen) är svart. Dels för han har parats med en blå hona med brunanlag och dels för att han parats med en vit bö hona med gul och brunanlag och bara fått SVARTA ungar. Jag tror även att min andra vit bö kanin (med massa gul/svart japan Havanna och Madagaskar) är svart/gul eller brun/gul Japan alt Havanna genom att titta i stammen, mest tror jag på svart/gul. Hon har gett två svart/gula och en brun/gul med en blå/gul hane samt svart med vit bö. Skulle vilja para henne med en brun hane för att se om hon bara får bruna avkommor då eller inte!

Tinkelbell
0

Min hanne har g/s vilt japan under vilket på just honom har kommit ut för han är "gul-aktig" på ryggen och på undersida av sin svans har han några svarta fjun :)

Mvh Hela stora familjen <3

Melao
0

#1 Läser jag fel eller har du fått svart i kombinationen vit bö+vit bö? Borde det inte bara bli vit bö i en sån kombination?

Oho för att satsa det sista på mirakel!

Zvintos
0

#3: Det stämmer. Vit bö + vit bö ger 100% vit bö. Om annan färg kommer innebär det att någon av föräldrarna inte är en vit blåögd. Däremot kan det vara ex en wienertecknad med något pytteliten fläck någonstans.

[_annaH]
0

Min hane bär på viltgrå då han gett viltgrå ungar med en viltgul hona.

Zvintos
0

#5: Fast det visar bara att han inte har något anlag gemensamt med den viltgula honan. Så han skulle lika gärna ex kunna vara svart, blå, nästan lite vad som helst som inte är en gul färg. 🙂Då blir det viltgrå, eftersom honan är vilt.

[_annaH]
0

#6 Aha :) Men honan bär på viltgrått så de kanske därför det bara blev viltgråa ungar? =)

Zvintos
1

#7: Hon bär inte på viltgrå, hon är en viltvariant. Vilt kan inte bäras eftersom det är dominant. 🙂

Underbarn
0

#3 Åh sorry! Jag blandade ihop mina honor, det är en blå brokad hona som gett svart med min vita hane (som det står) utöver några hel vita :) med den vita honan kom det ju givetvis bara vita :)

bustjejen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är vår vita kanin brunögd, och inte blåögd, men jag har faktist undrat lite vad han är "egentligen". På vintern, när han är lite mer pälsad, så får han en liten svagt grå fläck på nosen, men på sommaren är den borta.

Hans mamma är  s/v japan med lite teckning, pappan kan jag inte riktigt säga färgen på, men han är mantlad. Jag antar att vår kanin är s/v japantecknad under det vita. Bifogar en sommarbild och en vinterbild så ser ni skillnaden. :-)

bustjejen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och en sommarnos…

Underbarn
0

Ser ut som att hans fläck på nosen bleks på sommaren :) av solen alltså?

bustjejen
0

#12 Så kanske det är, om nu solen kan bleka så effektivt :-).