Flytta mamma med ungar?
Mamma Snövits ungar är nu 8 dagar gamla och bor i gästrummet i en stor Hage av kompostgaller. Dörren är stängd så att de ska få lugn och ro och för att inte katterna ska komma in och vara nyfikna på bäbisarna.
Jag har nu fixat en ännu större Hage i vardagsrummet (med tak) som är mer bebisvänlig. Dessutom tycker Snövit det är lite trist att bara sitta inne i gästrummet om dagarna, där inget händer. Jag vill flytta ut Snövit med bebbar till hagen i vardagsrummet så får vara med som vanligt.
När kan man flytta mamma och bebbar? Bör de ha börjat krypa ut ur boet innan man flyttar på dom? Bebbarna bor i en bolåda, och börjar kravla omkring. Jag har gjort kanten på bolådan hög, så att bebisarna inte ska följa med spenen ut, vilket innebär att det lär dröja en stund innan de kan ta sig ut från lådan.
Mamma Snövit är ingen lättstressad dam, men jag vill ju inte riskera att hon skadar eller struntar i bebisarna vid en eventuell flytt.

Du bör nog vänta till ungarna börjar skutta omkring.
Jag var tvungen att flytta min första kull från en stad till en annan, innan de var ens två veckor. Detta var en timmes lång biltur, men det gick hur bra som helst. Jag tänkte att det var bättre att flytta dem när de fortfarande var i bolådan (de fick åka i bolådan hela vägen) så att de hade kvar den lukten i alla fall. Så mitt tips? är att antingen flytta dem nu medans de är kvar i bolådan, eller vänta tills de blir kanske 3 veckor.

JO men är man inte tvungen så är det ju bäst att inte flytta dom.
Jag är lite i samma situation!! Måste flytta ungarna och mamman fråm inneburen till uteburen ganska snart!! Bolådan är för liten för 6 ungar! Speciellt när de börjar växa :/
#3 Absolut är det bäst att inte flytta dem om man inte behöver, men det var ju inte riktigt det frågan handlade om utan när man kan.

#5 kan och kan man kan väl flytta från första dan, men sen beror det ju på om det är lämpligt att göra så.
Tack för tipsen!
Det är naturligtvis inte optimalt med en flytt, men jag tror ändå att både ninisar och mammsen skulle må bättre av att komma ut och vara bland oss… Ska fundera lite på andra alternativ först…
#4 Har du dem inne nu? Jag ska flytta ut mina till sommaren (mamma Snövit var ute ända till 2 veckor före förlossning - vågade inte chansa i och med den ihållande megakylan).
Frågan är hur varmt det bör vara ute för att man ska kunna ha dem ute dygnet runt…? Bebbarna måste ju vara känsligare. Förhoppningsvis mitten/slutet av maj bör de ju kunna komma ut dygnet runt - det är då de blir leveransklara dessutom.