Träna bort rädsla?
Hej! Jag fick hem min nya kanin Kubina för ca 3 dagar sedan och i transportbur är hon hur snäll som helst. Men jag satte ju såklart in henne i en rejäl vinterbur och nu när jag kommer och ska hälsa så är hon rädd för mina händer. Finns det tips? hur jag kan visa henne att jag inte är farlig? Har börjat med att ge henne mat och försöka klappa henne då eller ibland låtit henne hoppa in i transportbur och sen klappat och gett lite godis för att visa att det är bra att hon är lugn när jag är där, enda nackdelen då är att hon kan tro att hon får godis för att vara i transportburen. Aa, som nu märker har jag lite problem. Skulle uppskatta om många svarar, och med lite olika saker man kan testa för att se resultat. Tack på förhand :) /Elin
Elin.
Uppfödning av lejonhuvad och lejonhuvad dvv.
Är hon brunstig? mina hona brukar bli irriterad/rädd för min hand när jag sträcker in den i buren och när hon är lös springer om bara iväg från mig.
Annars tycker jag du bör vänja henne vid dig när hon hoppar löst och låta henne komma till dig när hon känner sig säker och sedan med små steg klappa henne med långsamma rörelser. Under tiden försök vara så tyst som möjligt och gör inga hastiga rörelser.
#Har inte sett några tecken på brunst :/ Det är bara en nackdel att jag kan inte ha henne helt lös för är utomhus och bor precis bredvid stor skog och väg så då måste jag ha sele och hon är otroligt springig av sig (hoppkanin). Men kan ju se om jag kan ha handen i buren helt still om hon inte attackerar den ;)
Elin.
#2 har du inte någon Hage du kan sitta i/bredvid? annars kan du ta in henne några korta stunder per dag, hålla bara koll så hon inte blir för varm.
#3 Har inte någon Hage för tillfället, men ska se om jag hittar någon matta så att jag kan ta in henne på mitt golv utan att hon bara halkar runt. Idag hjälpte min kompis mig att hinna få tag på henne när hon höll på att springa iväg. Paff blev hon iaf ;) det går lite bättre nu iaf, kan klappa henne korta stunder när hon äter,en sen springer hon därifrån.
Elin.
Ge henne tid! Låt henne bo in sig.
Hade hon varit en Rädd kanin så hade uppfödaren/säljaren sagt det. Om det är samma Kubina jag tänker på, brun zobel vädurskorsning, så är det en vettig uppfödare.
Så låt henne bo in sig, ge henne 1-2 veckor lugn och ro.
Jag fick hem en kanin som var skygg och inte gick att ta i, men var lätthanterlig hos uppfödaren/ägaren. Tog 4 månader innan hon blev trygg i sig själv hos mig.. nu älskar hon kel och är väldigt social.
#5 Samma kubina :D Jo jag tänker lite så, men känns samtidigt så fel att inte hålla på med henne..
Elin.
Låter som hon är lite vaktig i buren om hon attackerar din hand? Om jag fattade det du skrev rätt.
#7 Hon kan ha attackerat handen för att hon tror att jag har mat då uppfödaren sagt att hon är väldigt matkär. Jag brukar ju även ha med mig mat, kan det leda till dålig ovana eller vad man ska kalla det i det här fallet?
Elin.