Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 880 ggr
Gry
0

Viktigt att veta om Kanin

Detta är det många som inte vet: En kanin kan väldigt lätt bryta ryggen vid fel lyft.

Hur man lyfter en Kanin: du lyfter lugnt upp din kanin placerar du ena handen under kroppen för att stödja bröstpartiet och med den andra 
handen stödjer du kaninens bakdel. 

Detta pågrund av att kaniner har väldigt svag rygg. Så därför glöm inte att stödja upp under kaninens bakdel när du lyfter din kanin. OBS. Lyfta inte kaninen i öronen. 

En annan sak som också är viktigt och som man inte tänker på: Det blir gift i vattnet efter en stund om man inte byter det så därför: Rent vatten varje dag är VIKTIGT. 

Viktigt att veta: Okastrerade hanar bör dock inte hållas ihop, då de lätt hamnar i slagsmål och försöker bita av varandras testiklar.Sen dödar dom verandra. 

Att tänka på när man har kaninen lös inomhus: Skydda kaninen från att gnaga på sladdar. Den dör tvärt om den biter på en strömsladd.

[Tilde]
5

Gift i vattnet? Det är inte sant, men däremot bildas det bakterier om man inte byter ofta. Sen tycker jag att folk överdriver det med ryggen - men självklart ska man vara försiktig! Men den bryts inte hur lätt som helst, som jag trodde när jag först skaffade kanin.. :)

Fridaaaa
1

Vart har du kopierat detta ifrån? (ser ditkopierat ut?), för man får inte ta texter från nätet eller böcker 🙂

Men bra att veta när man skaffar kanin! 🙂
Och det blir inget gift i vattnet bara för att man inte byter varje dag.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kiyona
1

Vattnet blir giftigt. Det bildas alger på insidan vilket gör vattnet giftigt för kaniner. Tror det är gröna eller blågröna alger. Det sistnämna är bakterier. Men bakterier kanb också vara giftiga vilket många olika ämnen, bakterier och substanser kan vara. Så när något är skadligt kallar man det för gift.

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Fridaaaa
0

#3 Ja efter en period ja, men blir ej så om man skulle skippa att byta vattnet någon dag 🙂 Så snabbt går det inte 🙂

[Tilde]
0

#3 Alger bildas det väl inte i kranvatten? Kanske om man har det i skål utomhus under en lååång period.. :P

Fridaaaa
0

#5 Bildas även inomhus.
Speciellt i flaskor. Jag rengöra mina flaskor till marsvinen titt som tätt.
Blir belägg osv i t.ex pipen.

[Tilde]
0

#6 o.O Aldrig varit med om. Fast vattnet här är så kalkigt, så det händer nog inte så lätt.

Fridaaaa
0

#7 Testa att ta tops in i pipen på flaskan 😉 Där kan det samlas lätt.

[Tilde]
0

#8 Får testa, men mina flaskor är alltså väldigt rena :o

Gry
0

Det blir inte gift i vattnet efter nån dag….men jag har läst lite och frågat många fast jag får olika svar….Nån säger vattnet blir giftigt efter 4 dagar och andra säger det tar längre tid, några veckor…..Jag tänkte oavsett att det var bra att veta i fall det finns några som inte byter vatten ofta, för det tar ju lång tid för en kanin att dricka upp vattnet i flaskan….och kanske finns det många som tror att först när vattnet är slut så ska man byta vatten……….Man vet ju aldrig……..

Gry
0

är det föressten nån som vet varför jag inte fått upp nån bild på mig här inne…jag är ny här….men jag har ju laddat upp en bild…men fattar inte varför den inte synas, nån som vet?

Kiyona
0

Den ska godkännas först har jag för mig 🤔

Jag tycker gott man kan nämna att vattnet blir giftigt och bör bytas varje dag. För trots om det inte blir giftigt är det en mycket bra princip  för tt hålla god hälsa att alla djur som människor får nytt fräscht vatten varje dag. Ärligt talat, skulle någon här vilja dricka 4 dagar gammalt vatten som stått i rumstemperatur eller i solen med pågånde tillväxt av giftiga alger i? Nej! Nytt vatten skall ges varje dag och det tycker jag är en självklarhet även om kaninen inte blir förhgiftad av fesljummet vatten som stått i dagar i sträck. Alger kommer snabbarebän vad man ens kan tänka sig om det står i solen på sommaren om man inte skaffar flaskborste att rengöra med varje dag och skaffa ny flaska eller använda desinfektions medel iallafall varannan månad.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

[Tilde]
1

Jag hoppas att folk förstår ändå att vattnet ska bytas, oavsett om det blir giftigt eller ej! De vill nog inte dricka gammalt vatten själva, så varför ska kaninerna göra det?

Kiyona
0

Precis.

**Mvh//Andrea **

Fridaaaa
0

#10 Vill fortfarande ha svar på  min fråga, om detta är kopierat eller ej.

Vad är det för bild du menar? I din tråd?
Då klickar man på "välj fil", då kommer det upp en ruta, då klickar man på "välj fil" igen eller "bläddra" (beror på vilken webbläsare man har), klickar på den bild man vill ha, sedan på "öppna" och sedan "ladda upp".

tlover
0

Revbena är också väldigt känsliga (därför ska man inte lyfta över magen)

l'm back

Fridaaaa
0

#16 Så extremt känsliga är dem inte där, alltså att man måste vara riktigt försiktig.

tlover
0

Jag har sett revbena på en slaktad kanin dom är noll och ingenting. dom kanske inte går av av att man  plockar upp dom men det gör nog väldigt ont (jag vet inte om du varit med om nån som lyft dig över revbena men det har jag det gör ont).

Jag lyfter dom inte över revbena i onödan bara om det skulle vara värre annars (typ förrymd kanin, då kan man inte alltid lyfta korrekt och om vi inte fångar in dom snabbt så fångar katten dom)

l'm back

Fridaaaa
0

#18 Jag sa inte att det inte kan göra ont på dem heller?

tlover
0

Tja när du sa emot mitt att dom är "känsliga" så tog jag det för givet.

Känsliga behöver inte betyda att dom bryts

l'm back

Fridaaaa
0

#20 Jag skrev "de är inte extremt känsliga", alltså sa jag inte emot just "känsliga" 🙂
Nej jag vet vad ordet betyder 🙂

tlover
0

#21: jag tänkte att du kanske tolkade det som att dom bryts eftersom det pratats om "brutna ryggar" tidigare i tråden.

l'm back

Fridaaaa
0

#22 Nejnej 🙂