dräktig eller skendräktig ?
Hej jag ska försöka beskriva min situation lite kort.
Jo jag har ju för ca 2 månader sen köpt en kastrerad hane kanin som skulle bli sällskap till min kanin hona.
Men eftersom att han var nykastrerad när jag fick honom så lät jag dem bara nosa på varandra igenom gallret i ca 4 veckors tid sen efter det så började jag släppa ihop dem utanför burarna. Såklart så började han att jucka på henne m.m. men jag var ju där så jag puttade bort honom försiktigt varje gång han försökte. Han försökte väll typ 4-5 gånger men han hann inte hålla på i mer än typ 2-3 sekunder för jag puttade bort honom.
Men hona som var brunstig då hon var ju väldigt villig att bli med ungar så hon la sig ner med baken upp varje gång han juckade mot henne.
Men nu typ 3 veckor sen det hände så har hon börjar boa för fullt och hålla på. Jag som trodde att hon var skendräktig? städade bort boet varje vecka men hon envisades med att göra ett nytt, och nu sen typ 2 dagar sen så har hon börjat dra bort päls ifrån magen och boat med också.
Så nu är ja inte alls säker på om hon är med ungar eller inte.
Jag har plats, pengar o lite erfarenhet av att ha kaninungar så det är inte farligt på så vis men vill bara veta så att man är lite förberedd när ungarna kommer. Så att jag kan meddela hanens uppfödare också för det här var ju inte meningen.
Tacksam för svar. / Ebba
Jg tog bort det i 2 veckors tid men hon gjorde ett nytt bo varje gång**
varför tog du bort boet? jag brukar boena vara även på mina honor som varit skendräktiga.
Även om hon bäddar med päls så kan hon vara skendräktig?.
skriv gärna och berätta om det blev några ungar
Jaha okej .. Jag läst på lite olika ställen och där skrev dem att dem gjorde så.. Men då ska man inte göra så då. Ja det ska jag .