Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 1787 ggr
[ninnakm]
0

Jag har några frågor

Frågor angående Avel, utställning mm

Hej! Jag har några frågor, som jag skulle vilja ha svar på:) Vill starta uppfödning och ställa ut kaniner mm, men d måste jag få svar på några frågor först..

1. Om du har uppfödning av kaniner…Hur startade du den? Hur gammal var du? Om du fortfarande bodde hos dina föräldrar vad sa dom?

2. Härstammningsbevis, vad är det (vet vad det är) men hur gör man det eller skriver?

3. Stammtavla då, hur får kaninerna stammtavla?

Annat man behöver veta om man ska starta uppfödning, eller vill ställa ut sin kanin, så får ni gärna berätta om det också:) Tack på förhand

Johanna-Larsson
0

Lägger ett avtryck, vill också gärna veta =)

Kaninbebisar till salu! Kolla Sweet Teddy för mer info & bilder!

Kolla gärna bloggen, www.thelarsson.blogg.se ~

[ninnakm]
0

=)

[bebba]
0

Lämnar ett avtryck jag också

Fatma
0
  1. Jag var 14 år gammal när jag startade min uppfödning, innan detta hade jag läst på om kaniner i mer än ett år. Sedan kände jag att jag var redo att köpa in avelsdjuren och börja smått. Mina förädrar gick med på att ha en uppfödning och min mamma är med på en liten kant kan man nästan säga.   
  2. Ett härstamningsbevis kan se ut på olika sätt, man väljer själv hur lite eller mycket som ska finnas med på det. Det finns ingen särskild mall för detta.
  3. Stamtavla kan kaninerna endast ha ifall båda föräldrar har detta. För att få skriva ut stamtavlor på sina ungar måste man vara med i sveriges kaninavelsföreningars riksförbund och skaffa ett uppfödarnr. För att kaninen ska kunna ställas ut(förutom i PET) så måste kaninen ha en stamtavla samt Godkänd färg?.

Har inte tid så jag skrev bara kortfattat.

Mvh Fatima

Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus                                                        http://nastansjonskaniner.webs.com

[vretenskaniner]
0

1. Jag startade uppfödningen för drygt 1 år sedan, 14 år gammal var jag då. Mina föräldrar var helt med på det. Bara vi tar ansvar och så, fast de har ju ändå det största ansvaret. Men de tycker det är intressant med färger och ungar osv. Dom hjälper till med skjutsningar mm.

2. Jag har h-bevis på de kaniner som ej går att ställa ut. På mina h-bevis skriver jag först lite om själva kaninen så som: Namn, ras, kön, färg. Och sedan skriver jag lite om kullen tex hur många dom blev och färger på dom och kön. Längst ner skriver jag föräldrarna och rasen och färgen dom är. Och även mor och far föräldrar finns med.

3. Jag märker mina kaniner med ring, det får man göra själv. Annars måste man åka till en veterinär och öronmärka, det kan kosta en del. Ringarna kostar 12 kr/styck, och det är väldigt lätt. Man måste ha ett uppfödarnummer och vara medlem i Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund. Sen kan man beställa hem stamtavlor som man fyller i själv, antingen för hand eller på datorn.

pigelina
0
  1. Jag var 12 år när jag bestämde mej föda upp, men hade tagit kullar innan det. Både min mamma och pappa tyckte det var ok, och dom hjälper mej sköta mina kaniner om jag sover hos kompisar eller liknande.

2. Ett härstamningsbevis får alla skriva, Det kan se ut precis hursomhälst. Här är en artikel om det

3. För att man ska få skriva stamtavla på sina kaninungar behöver man vara medlem i skaf(Sveriges kaninavels förbund) Både kanin pappan och mamman behöver ha stamtavlor och ungarna måste vara renrasiga.

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

[ninnakm]
0

#4,5,6 Tack så mycket, tror jag fick svar på mycket:) Men en sak bara, ringar? Vad är det? Vad har man det till?:)

[Wera]
0
  • Om du har uppfödning av kaniner…Hur startade du den? Hur gammal var du? Om du fortfarande bodde hos dina föräldrar vad sa dom?
    Min första kull tog jag när jag var 11 år och då i "smyg" men mina föräldrar sa ingenting, mamma tycker kaninungar är mysigt och sött och tycker det är kul bara jag tar ansvaret och får sålt på dom (får även behålla om jag vill) Så det var väl så det börja, efter den kullen vänta jag ett par år och när jag var 13 tog jag flera kullar och blev medlem i SKAF och fick uppfödar nr, men la av och tog bort mitt uppfödar nr redan efter ett år eftersom jag börja hålla på med teddys som inte är godkända. Är nu snart 17 och tar bara en kull om året för kul. Nu äger jag bara en hane så det blir inga kullar längre p.g.a bristande intresse att lägga ner så mkt tid på att ha flera kaniner. Jag har fött upp ihop med min syster.
    Men somsagt, så länge jag tar ansvar och sköter allt själv och inte har allt för många kaniner får jag göra hur jag vill och mina föräldrar tycker ingenting ^^, Men dom hjälper till med att ta hand om mina kaniner, betalar och skjutsar osv.

Dom andra två frågorna hoppar jag, tycker redan du fått bra svar på dom :)

[vretenskaniner]
0

#7 Dom kan man märka med. Man trär på den på vänstra bakbenet när dom är runt 8-10 veckor.

[ninnakm]
0

#9 Okej, tack:)

[ninnakm]
0

Jag har en fråga till;) Min mamma hade kaninungar när hon var liten, men kaninmamman bet i hjäl dom, är det varnligt?

Fatma
0

#9 Det beror ju helt på, mina lejon är jag tvungen att sätta på ringarna redan vid 6 veckor.

Mvh Fatima

Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus                                                        http://nastansjonskaniner.webs.com

[vretenskaniner]
0

#11 Det kan hända om det är en honas första kull. Men annars brukar det inte hända! :)

#12 Jaha, oj! Det var tidigt! :)

[ninnakm]
0

#13 Okej, vad bra då:)

[ninnakm]
0

Nej, nu kom jag på en till fråga!:)

Om man ska bli medlem i SKAF, hur gör man då? Kostar det? mm:)

Tarja
0

#15 Om du vill bli medlem i SKAF så går du in på deras hemsida och skickar iväg en medlemsanmälan. Ja det kostar, hur mycket det kostar beror på om du är junior eller senior och vart i landet du bor. För mig som bor i Södermanland och är senior kostar det 335kr per år.

Fatma
0

Ett tips? jag vill ge dig är att börja med ett mindre antal kanske 1 hane och 1 hona och se hur det går och om det går bra kan man sedan öka successivt.

Mvh Fatima

[ninnakm]
0

#17 aa det va så jag hade tänkt;) Tack!:D

Qepta
0

1. Det började att min kanin smet iväg och parade sig med en vildkanin och fick ungar, jag var 12 år gammal då, blev allt mera intresserad av kaninavel då och började smått ta lite kullar.
Mina föräldrar var inte ett dugg intresserad av djur över huvudtaget, fick tillslut ta hem min enda avkomma efter min älskade hona som avlidit. Mamma vela inte ha kaninen inne, men åren gick och små kullar togs, nu är min mamma lika intresserad av mina djur som jag är, hon pysslar med min nuvarande kull (födda 3/7) hela tiden och pratar om dom hela tiden.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[ninnakm]
0

haha, vad kul min mamma tycker det är helt ok, men har inte pratat med pappa änn;)

[aammE]
0

1. Om du har uppfödning av kaniner…Hur startade du den? Hur gammal var du? Om du fortfarande bodde hos dina föräldrar vad sa dom?
Det började med att jag skaffade Algot, sedan pratade jag ganska mycket med Anna som har Meissners kaningård och då valde jag att börja föda upp, då var jag 16år gammal och hade redan flyttat hemifrån.

2.Härstammningsbevis, vad är det (vet vad det är) men hur gör man det eller skriver?
Härstamningsbevis är som en stamtava fast ogiltig på utställningar, du behöver ej vara medlem i skaf för att få skriva ett sådant. Härstamningsbevis kan även ej renrasiga kaniner ha.

3.Stammtavla då, hur får kaninerna stammtavla?
För att man ska få skriva stamtavla  behöver man vara medlem i skaf Både mamman och pappan behöver ha stamtavlor och vara samma ras (alltså måste ungarna vara renrasiga).

Helin_
0

För att skriva stamtavla på en unge så måste minst 1 av föräldrarna vara stambokförd. De får heller inte finnas för många luckor i föräldrarnas stam. Luckor = ej stamboksförda kaniner. Du måste även vara medlem i skaf. Finns info på skaf.info om hir du gör. Du måste även ha ett uppfödarnr. De ansöker du om på skafs hemsida och de finns även info där. När du gjort de så beställer du stamtavlor, ringar och ringtång på skafs hemsida. Sedan gäller de för dig att hitta en hona med stamtavla i den färg som du tänkt att avla på och givetvis den rasen som du ska avla på. Köper du en unge gäller de att du är noga och kollqr utställningspoäng på föräldrar och mor/far föräldrardesto högre poäng desto bbättre. Honan ska vara fri från defekter såväl synliga som dolda. Sedan ger jag som förslag att låna en hane i början som har stamtavla och är stamboksförd på så höga poäng som möjligt. De gäller oxå att vara noga med temperamentet på sina avelsdjur. Lugna snälla kaniner eekomenderas att avla på då temperament är ärftligt och elaka, aggressiva, rädda, skygga kaniner är svårsålda och icke önskvärt. Hoppas de hjälpte dig lite grann på vägen. De är en hel del att läsa på om innan man startar uppfödning. De är inte bara att para och hoppas på de bästa.