Kanin iFokus

Kanin

Etikett: mat-och-utfodring
Läst 7787 ggr
fsigge
2

hur mycket kostar erat hö?

Jag köper en lite höbal. Jag vet inte hur många liter men måtten är ungefär 90x40. Jag köper den för 35 kr. är det ett bra pris? Skriv gärna vad du köper för hö och hur mycket det kosta, Hur många liter (eller mått)..Hehe. Och om ni tycker det är ett hyfsat bra pris :)

Frida

Elina.
0

betalar mellan 10 och 20kr/st för småbalar på ca 15-20kg

natha-mjau
0

betalar 10:- för en liten bal, som jag köper av min uppfödare

Fridaaaa
0

20kr/bale. Runt 10-12kg. Normalstor bale :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OneSound
0

50 kr för en normalstor "hästbal". Underbart hö, doftar friskt och är grovt. Kaninerna älskade det, när jag hade kanin då. (Tyvärr kaninlös för tillfället)

Aut viam inveniam aut faciam

fsigge
0

va billigt hö ni köper!

Frida

fossingen
0

8 kr kg Torrhö. Annars 150 kr för 5 kg xD

sfut
0

#1 Oj, vad billigt!

Betalar 25:-/månad och tar en bal när det behövs. Brukar gå en tio kilos bal på ca 1½ månad så i princip självkostnadspris. Köper från stallet och tror de betalar 2,5-3:- /kg :)

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

IdaL
0

Har rundbalar som väger runt 300-400kg skulle jag tippa på, betalar 300kr :) Bör väl dock nämnas att jag har 3 hästar att utfodra också haha!

Stinastygg
0

Shit vad billigt hö ni har! 😮

Jag bor i stan och köper hö i djuraffär: 39 kr för 1 kg eller 139 kr för 5 kg…

Frosstis
0

3 kr/kg

hobbymupp
0

40 kr/st för 12 kilosbal. Billigare om jag hade köpt fler än 5 per gång, men har bara en kanin och bor i i lägenhet i centrum = inte riktigt plats för det xD

Om man bor i stan är ett tips? att åka utanför och köpa hos en bonde i alla fall. Lönar sig både för dig och kaninen då höet generellt sett är både billigare och bättre

Finnsan
0

Oj va billigt hö alla har, vilken lyx =) Vart får man tag i de? Jag köper i djuraffär och betalar 120kr för en säck. Det går ju en del om man säger så och det vore ju kanon att kunna spara lite pengar =)
Köper ni spån från samma ställen som ni köper hö?

Mvh Sanna ❤

Utblickens kaniner
Http://utblickens.weebly.com

sfut
0

#12 Hö köper jag i stallet, men många köper direkt av bonden. Gå till närmaste ridskola och fråga om du skulle kunna köpa hö av dem eller var de köper hö ifrån så kanske du kan få lite tips? :)

Spån köper jag på granngården eller lokalt sågverk :)

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Finnsan
0

#13 Har iofs både ett stall/ridskola och en bondgård relativt nära. Ska höra med dem =) Svårt med förvaring bara om det är väldigt mycket. Man kanske kan få hämta säckar =)

Mvh Sanna ❤

Utblickens kaniner
Http://utblickens.weebly.com

LisaKanin
0

Jag beställer hö från Danmark, 59 danska kronor (typ 69 svenska) för 1,5 kilo och frakt 50 spänn. Mitt bortskämda odjur äter bara JR Farm maskrosäng-hö och ratar allt annat hö. Desutom måste jag blanda ut det med en del alfalfahö (55:- för 425 gram!!!!) och torkade maskrosor, 60:- för 500 gram, annars vägrar han äta.

Jag är dessutom överlycklig för att han över huvud taget äter det, kosta vad det vill, eftersom han vägrade hö helt för ett tag sen och höll på att stryka med av magproblem på kuppen.

hobbymupp
0

#12, Bonde som säljer hö till hästägare :) Kolla på blocket.se, rätt mycket bönder som annonserar om hö där

[Rabbitte]
0

Köper, vintertid, på granngården ekologisk hö 110 liter/119 kr
(Är lite dyrt kan jag tycka)
Resten av året är det lokala bonden jag köper av hos mina föräldrar, köper en bal på ungefär 10 kg/40 kr - luktar så gott det höet och kaninerna blir tokiga när jag kommer varje morgon och kväll och fyller på.

AkaiTsuki
0

Köper 2kr/kg då det behövs :D Oftast en jättestor brun säck för 10kr, hehe brukar dock vara lite mer än 5 kg i den :D

//Joanna

Suskiv
0

50 kr för en ca 12 kg bal hö och 30 kr för ca 12 kg halm.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

MisseMoe
0

Vi(jag) ska skaffa kanin men när vi hade marsvin så köpte vi groft och fint hö på en brädgård för typ 70 kr för en hästbal och där köper vi också spån till hamstrarna. Höet var typ på XL bygg:-D

Linda1977
0

Jag hämtar hösilage på gården där jag haft mina tidigare hästar inhyrda, det är friskt, fräscht ekologiskt odlat med lagom grova strån, betalar en tia för en fylld Ikea kasse. Har tidigare köpt hö i påse på Granngården zoo/matbutiker men varenda påse har varit dammig & möglig. Senaste påsen från Dogman var hemsk, tog upp en tuss och skulle dra isär den, vart ett stort rökmoln och vissa strån var grönprickiga, så den blev det att lämna tillbaka. Kaninen tycker mycket bättre om hösilaget och det är nästan slut varenda morgon när jag kommer ut. //Linda

BamsePower
1

Jag betalar 25 kr för en höbal på ca 12 kilo. Riktigt fint ängshö som kaninerna mina älskar :)

[_annaH]
0

Köper 2 balar för 50kr, varje bal på ca 10-15kg

KaterinaPetrova
0

40 kr /bal på ca 15 kg.

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

Stinastygg
0

#21 är inte hösilage blött?

Fridaaaa
1

#25 Det är ensilage :)

[hästängeln-love]
0

Hö från stallet är gratis, dock endast hösliage där.

Från Bonden i närheten så kostar en liten bal med hö ca 15-30 kr beroende på storlek och sort.

Emmetem
0

Jag betalar cirka 1000kr på en gigantisk rundbal. Vet inte riktigt kg. Mina kaniner delar med hästarna :)

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Dipsie'n'Poo
0

Ca 100kr för 10 kg :)
Annars 40kr för en lika stor påse som djuraffärena säljer för 150kr.

/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.seHjärta

tussen12
0

20 kr /småbale :)

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Vincent...
0

70 kr för en normal stor höbal :)

HAHAHAHAHAHA…..

KaterinaPetrova
0

Djuraffärer tar verkligen överpris! 😮

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

Fridaaaa
0

#29 oj vad dyrt! :

#32 De måste lägga på moms osv, så därför blir det dyrt plus att dem vill typ bara tjäna pengar känns det som :S

IdaL
2

Tycker många här betalar på tok för mycket för sitt hö! Vill ni komma billigare undan tipsar jag om att kolla på blocket, där säljs oftast småbalar på 12-14kg för 10-25kr. :)

LillaSnö
0

149kr för 110liter på djuraffären :/

Kiyona
0

Jag får mitt hö och halm gratis :) men 1-2kr/kg tycker jag är ett lämpligt pris på ett bra hö.

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Fridaaaa
0

#36 1-2 kr/kg är extremt billigt. 2-4 kr/kg brukar det ligga på = också billigt :)

Suskiv
0

#34 Jag är så glad att jag hittat en bonde som ställer upp och låter mig köpa 4 balar i månaden så för mig gör det inget att det blir ett lite högre kilopris.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Kiyona
0

Har priset höjts såpass? Alltid fått hl och halm gratis men har för mig jag betalade 1-2kr/kg för några år sedan. hum kanske är något dyrare då^^

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Fridaaaa
0

#39 det är vad jag betalat senaste åren :)
Dock inte dyrt :P

Lurvas11
0

Just nu köper vi från djuraffären, men vi ska börja köpa från bonde eftersom att dom äter upp 110 liter i månaden och då blir det dyrt i längden… Den här har vi nu

Hälsningar Lurvas11Glad

Kiyona
0

Till kanin blir det ju inte dyrt med 5kr/kg och en aning högre dem äter ju inte lika mycket som en häst direkt :D Skönt att slippa att oroa sig för det dock kan man göra annat kul för den lilla summan pengar ^^

Köpa iu djuraffär är ju dödsdomen. Har bara sett svindyrt hö som är alldeles brunt i färgen eller knappt det mer mot grått. Uscha >< Fast hört att vissa djuraffärer har bar hö men det är ju knappats värt pengarna. Tycker det låter som en bra idé att skaffa fräscht hö från en bonde :)

**Mvh//Andrea **

IdaL
0

Hö-priserna varierar efter hur bra året har varit :) Det vill säga hur många skördar bönderna har kunnat ta, mycket hänger ju på vädret!

[Fruktiz]
0

10 kr för en fullproppad stor sopsäck 🙂

Fridaaaa
0

#43 Dock aldrig sett under 1,7kr/kg här nere, trots bra år :D

Sixtenblixten
0

50 kr för 12 kg hö

Kiyona
0

Jo självklart. 1-2kr är vad jag betalat förr. Vädret spelar stor roll men sjukt som det är kan jag betala 20kr för en alldeles hård halmbal när halmen hade tagit slut och var tvungen att få hem det tidigare än vad min fästmans mor kunde erbjuda. Riktigt dåliga år för halm de 2-3 senaste åren så antar att hö är ungefär detsamma. Bara regnat hela tiden -__-

**Mvh//Andrea **

[Noctifer]
0

89kr för en påse på ca 60l (om jag minns rätt) betalade sist. Köper på djuraffär vilket gör att ddet kostar lite mer men väl värt.

IdaL
0

#45 Slår inte på så mycket i kronor :) Men har ju varit något år man haft svårt att hitta hö för att skördarna varit så dåliga, då får man helt enkelt betala några kronor mer. Men beror ju såklart också på hur mycket hö man ska ha, vi köper ju hö till hästar också så det blir 2-3 rundbalar eller 150-200 småbalar :)

Kiyona
0

Då brukasr man ju också få ett bättre pris när man köper så¨mycket :)

**Mvh//Andrea **

Stinastygg
0

#26 Jag frågade min kompis som har hästar om hon hade hö att sälja till mig, och då sa hon "Ja du kan ju få köpa, men jag har inte hö, jag har hösilage - det är lite blötare, luktar mer" så jag vet inte…

Höet jag köper på djuraffären är riktigt fint timotejhö, odlat och slaget av en bonde en liten bit utanför stan och förpackat i öppna papperspåsar (1 kg) och säckar (5 kg). Så man kan titta på höet och lukta på det innan man köper påsen/säcken.
Det är riktigt fint och bra kvalité, inte alls som det färdigförpackade höet som säljs i plastpåsar på t.ex mataffärer.

IdaL
0

#50 Det får man ju oftast, jag betalar 2kr för 4kg men jag menar på att det är enklare att köpa kanske 2 balar än 200 balar, om året varit dåligt. :)

sunnymybunny
0

Får faktisk hö från ett stall i närheten!

LillaSnö
0

Inte så lätt att hitta en bonde när man bor mitt i stan ;) men får kanske spana på blocket då.  Är dock nöjd med höet från djuraffären, inget dåligt hö som säljs i tätförslutna påsar på ica utan hö som luktar gott och är bra i färg osv. Men ja…aningen dyrt kan jag tycka när jag läser vad ni betalar ;)

[00emi07]
0

Jag betalar 2 liter hö för 50kr

fsigge
0

#55 det tyckte jag var väldigt dyrt!

Frida

NaDa...
0

Får mitt hö gratis. :)

~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥

LisaKanin
0

#55 menar du 2 kg?

JessicaOlin
0

10-50

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

Mamabelle
0

Köpte Lupus hö för 149kr/ 160l (kan ha varit ca 5kg gissar jag) förut. Men så lades djuraffären nära oss ner. Då fick jag ju leta lite och hittade en butik som hade lite djurfoder utöver sitt övriga sortiment utav byggvaror och liknande. 

Då tyckte jag höet blev bättre faktiskt… (Lupus hade jättebra hö ibland men ibland var det sämre). Betalar numer 67kr för en säck som rymmer runt 3kg skulle jag tro. Visst, det blir ju en del, då vi just nu har 6 kaniner! Men jag har kollat blocket och de bönder som annonserat där har bott för långt bort för att det ska kännas värt det hela. Är iaf glad att höet både blev biligare och bättre när vi hittade det här nya stället!!

Fridaaaa
0

#49 Nej det vet jag, men menade att det inte brukar gå under det :)

Stinastygg
1

Nu har jag fått kontakt med en bonde som jag skulle få köpa hö av! Tjoho, no more dyr-gräs från djuraffären 😃

Juliaskaniner
1

hittar inget bra hö i bal.. 
sopsäck 50:- styck..

www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -

Lurvas11
2

Sorry för OT, men måste bara fråga…:

Är det inte konstigt att halm kostar mer än hö? Halm är ju en restprodukt…

Hälsningar Lurvas11Glad

alicekanin
0

Får jätte bra hö gratis av pappas kompis :D. Mina kaniner äter 1-3 hö häckar med hö om dagen. Så bra är det också xD.

Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)

http://lovasenshoppkaniner.weebly.com

IdaL
0

#62 Härligt! :D

#64 Man sår ju halm med frö, det gör man inte med hö :)

[Fruktiz]
0

#64 Jag tror det är svårare att få fram halm än hö. Har fått köpa halm på djuraffär en vinter då det var en regnig sommar, då stallet där jag vanligtvis köper halm inte hade mycket alls efter den sommarn.

Lurvas11
0

#66 Jaha, det var så det var :) Tyckte det var lite konstigt annars att det skilde 50:- mellan hö och halm… :)

#67 Okej :)

Hälsningar Lurvas11Glad

[EllenAlicia]
1

en stor svart sopsäck för 10:-

Zakarias
0

Jag får gratis av en hästbonde :)

juliafrojd
0

Min farfar är lantbrukare så jag tar gratis hö av honom :-)

[YukiOni]
0

Bor på en gård med lantbruk = gratis hö😃
Dock bran ladugården ner för ngn månad sedan, så vår granne ger oss balar tills höet skördas nu i vår igen❤️

Kristall
0

Betalar 30 euro (ca 250 kr) för en rundbal torrhö på ett par hundra kilo (har häst :p).

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[RC1393]
0

2,5kr/kg, alltså 45kr för en 18kg's bal som räcker i nästan en månad :)

[körsbärsblomma]
0

mitt hö kostar 149 och det är 110 liter i

Agda
0

Bonden jag i regel köper hö ifrån tar 62,5 för en bal, tror den väger runt 25 kg så alltså 2,5 kr/kg. Den som jag köpt ifrån senast tog 30 kr för 15 kg bal, d.v.s. 2 kr/kg.

Juliaskaniner
0

Hittat ett ställe nu 20:- för 15 kg ungefär :) har 7 kaniner som ääääälskar hö, så kommer gå åt fort, men det är ett billigt pris :)

Kiyona
0

Det var ju jätte billigt för ett bra hö!

Jag får ju dock gratis hö från min fästmans mor ett jätte fint ängshö fullt med olika örter och gräs. Men 20kr för 15kg är ett riktigt bra pris med tanke på vad andra här betalar :O

**Mvh//Andrea **

Peak303
0

Det jag köpte senast var 2kr/kg :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Juliaskaniner
0

#78 jaa :D då kan man köpa sisådär 5 balar direkt så har man liksom, utan att bli pank :)

tlover
0

jag betalar blod svett och tårar vanligtvis däremot räknade vi lite fel (2 tjuvparningskullar på hösten/förvintern) så jus nu delar dom med hästen och dom rundbalar (altså dom på 300 kilo eller så) får vi för 150:- om jag minns rätt (familjepris)

När jag var liten och vi hade kaniner betalade mamma 10 kr/fullproppad stor sopsäck (hon kände nån bonde).

l'm back

LeaHumlan
0

Betalar 98 kr för ca 25 liter. Köper I en djuraffär. Kaninerna tycker det är jätte gott!

Ni är de bästa som finns, Lea, Jamie, Trix, Humlan, Lilja <3
Medarbetare på Lejonkanin ifokus
www.minkaninblogg.blo.gg

Nebulosa
0

Jag betalar 110 kr för en 110-literspåse på djuraffären, men när den börjar ta slut ska jag nog köpa från ridskolan där jag bor. :)

~Rabbits for Life~

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.