Vad ger ni er kanin?
Hej!
Skulle bli tacksam om ni kunde ge bra exempel på hö och pellets som är bra :)
Hur mycket pellets ger ni er kanin per dag/kväll?
Hö köper jag av bonde, detta har jag nu är ganska grovt och de gillar det 🙂
Flizan & Smilla (lejonhuvad dvärgvädur/lejonhuvad kanin och en lejonhuvad kanin, ev korsning med): Ca 1 dl tillsammans på vintern, ibland något mer. Sommartid blir det inte mycket pellets alls.
Jättekorsningen på 6 kg: Ca 3 dl pellets
Viola, innekaninen: Ingen pellets alls. Jo några få bitar 1-2 gånger/vecka.
De får det olika tider på dygnet, inga fasta tider.
Hö har dem fri tillgång till.
Grönsaker får dem 1-4 gånger/vecka, lite olika. Sommartid blir det mycket utifrån.
Just nu ger jag Cuni Nature Re-Balance kaniner, men vet inte om jag ska byta eller ej 🙂
===
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Oliver har fri tillgång till hö, "smaskigt hö" från lupus :) det är bra hö. kvalitésprodukt.
jag mäter inte pelletsen med mått, men han får lagom mycket eftersom han håller sin vikt fint. Essentials för vuxna kaniner.
Fri tillgång till hö, från bonde
1-2 msk pellets, Lottie morot & äpple
Äpple, gurka, banan eller morot
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
Hö - Fri tillgång
Pellets (en blandning av Cuni Complete och Edel Star) - 3 msk på morgonen och typ 1 msk på kvällen.
Färska grönsaker - Nästan varje kväll. Blir en blandning av det jag har hemma men tex. persilja, morot, paprika, basilika, ruccola, palsternacka, gurka osv.
Kvistar - Alltid
Blad från kvistar, blåbärsris - Någon gång ibland (istället för kvällsgrönsakerna då)
1. jag ger min cesse smakligt hö
2. jag ger min cesse 1 msk av cuni pro och selective
3. min cesse får lite olika grönsaker och frukt förutom apelsin som dom ej ska ha
Mina får fri tillgång till hö, som jag får från min farfar. Jättefint ängshö.
Och såklart även fritt till vatten.
Sedan får de pellets och grönsaker, olika mängd per kanin.
Mando: (Dvärgvädur 2,1 kg) I msk Rabbit royal, 1 msk JR farm grainless, 2-3 sorters grönsaker varje dag, ungefär en näve, torkade örter varje dag som jag har torkat själv eller köpt.
Carmen: (Vädurskorsning, har rex bak i släkten och lär bli runt 3 kg)2 msk Jrfarm grainless+Selective, 4 msk rabbit royal, torkade örter varje dag och grönsaker 4-5 gånger i veckan.
Lisen och Elivs (Båda dvärgvädurar, Lisen väger 1,9 kg och Elvis 2,2 kg): 3 msk rabbit royal och 1 msk Jrfarm+selective var, torkade örter varje dag och grönsaker 4-5 gnr i veckan.
Coco (Holländare, 3kg+, vågen gick bara upp till 3 kg så vet inte säkert.): Samma som Carmen.
Men kommer nu när det bli varmare långsamt börja ta bort pelletsen, de får bara pellets ibland under sommaren eftersom att de bara äter gräs och likande från naturen och hö då. :)
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Jag har hö från bönder, två olika :) Det ena höet är ganska luftigt och det andra är mer hårdpressat, men båda höen är grova, fräscha och goda enligt kaninerna. Skulle egentligen vilja ha analys på mitt hö för att se tydligare vad jag måste komplettera med pellets eller om jag ens måste ge någon pellets, men eftersom jag inte vet vad de får och inte får genom höet kompletterar jag med pellets, för att vara på säkra sidan.
Är väl inte kalasnöjd med fodret jag har, men det är bättre än många andra foder. Det heter burgess excel rabbit adult, brukar ha cuni pro men har inte fått tag på det :/
Hursomhelst, våra tre dvärgar får 0,5dl var och jätten äter upp kvarvarande stampe-pellets just nu, han får 2dl, men när han får foder med mer fibrer är jag säker på att han inte behöver äta fullt så mycket pellets för viktens skull :)
Mina belgiska jättar får ca 3dl pellets. Dvärgkaninerna xa 2msk pellets och hermelin koraning hane är på bantning inför kastrering så han har bara fru tillgång på hö. Alla får givetvis fri tillgång på hö och vatten och några gånger i veckan får dom grönt som blir över eller plockas i trädgården. Pinnar har dom givetvis oxå.
Dvärgkaninerna äter ca 0.5 dl pellets var/dag. Köper ett bra hö från en bonde som dom har fri tillgång till. Plus mumsiga pinnar och grönsaker någon gång i veckan.
Hälsningar från mig, ponnyn och kaninerna :)
Glömde skriva att jag köper fyrkantsbalar från stallet eller foderboden i haninge och blandar egen pellets.
Fri tillgång på grovt hö från bonde.
Rexarna får 1 dl Rabbfor
Dvärgarna får 0,5 dl av 50/50 Rabbfor och Rabbit Royale
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Alla mina kaniner har fri tillgång på ett ängshö som jag får gratis av min fästmans mor som har häst. cirka 1-2 höhäckar om dagen går det åt.
Min inne kanin Willbur får 0.5-1dl kraftfoder varje dag på kvällen. Det är en blandning av Carrier - Kanin&Marsvin, XtraCare+ Junior, torkad persiljia och kamomille. Då xtracare+ hade det högsta proteinhalten jämnfört med de andra fodrerna i djurbutiken fick det bli den kom inte ihåg näringsdeklarationen men högt protein och växttråd blev dock besviken när jag öppnade förpackningen och såg att det var röda och gröna kulor som fodret bestod av. Vet inte om dettaär färgämnen dem använt vilket är mindre bra. Någon som vet något ytterliggare om detta foder?🤔Ska kolla vad det finns mer och forska vidare på det fodret. Detta blandar jag med vetegroddsolja för pälsen och huden. Och ger även b-vitamin tillskott vid extra behov.
Bladgrönt, grönsaker och rotfruker samt groddar och skott ges varje dag på morgonen. Cirka en näve bladgrönt, en nypa groddar/skott, 1/3 rotfrukt 2 olika, 1-2 bitar grönt tex sockerärtor och kål tex 2st brysselkål 2-3ggr/veckan.
Han äter väldigt mycket för sin storlek men mår toppen på denna kost, mycket fin päls,klor,hud,ögon,nos, hull och muskler. Toppen hälsa på denna krabat 😃
Vi har Gotlandskaniner kanske jag ska säga först innan ni börjar undra på det "udda" fodervalet.
Bara hö (fri tillgång) förutom på sommaren då får dom gräs.
Höet är antingen sånt vi hässjat själv eller sånt som morfar hässjat så det är riktigt bra kvalité, mkt örter i och varierat gräs/växter.
(vatten såklart också men det behövs nog inte sägas)
Ibland får dom tex morotsskal, äppelskal, alfaalfagroddar, torkade nässlor el dyl för vitaminer och gotta. dom har också alltid saltsten (såklart)
gravida, ammande, växande eller sjuka djur får lite havre också.
l'm back