Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 2345 ggr
iJennie
0

Hur och med vad städar ni?

Hur städar ni, och med vad för något städar ni med? Tex, Städar ni med något speciellt medel?

/Kram Jennifer

elinyeaah
0

Städar buren med diskmedel

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

Stinastygg
0

Sally är jättebra på att gå på lådan, så jag behöver bara plocka bort pluttar och kissklumpar (har kattsand) några gånger om dagen.

Har dörrmatta i buren som jag bara skakar av utomhus två gånger i veckan. Om det råkat kommit kiss eller löst bajs på den spolar jag av den i badkaret och hänger den på tork.

Bottnen i buren blir aldrig smutsig sedan jag började med detta, men innan hade jag toa-lätt strö i hela buren som jag bytte 1 gång i veckan och då behövde jag skrubba bort kissfläckar i burbotten.
Gjorde då det med ett rengöringsmedel som jag blandat till själv i en sprayflaska:

1 dl WC-rent (typ wc-duck, som man har i toastolen) och sen fyll flaskan med vatten.
WC-rent innehåller bl.a frätande ämnen, och är skapt för att få bort fläckar av urin och avföring i toaletten, så det fungerar bra i buren tycker jag! Man får såklart skölja väldigt noga efteråt, som med alla medel.

Riktigt svåra kissfläckar kan man få bort med Svinto också.

iJennie
0

#1 Kan man använda det? Är ju smidigt:) Går det bort bra?

#2 Vore ju otroligt smidigt med rumsrena kaniner;) Hm, ska skriva upp din blandning och prova i framtiden:)

/Kram Jennifer

Suskiv
0

Jag börjar med att ta ut hus, leksaker mm och sen skopar jag upp allt skitigt spån med antingen en trasig soppskyffel eller en foderskopa. Om det finns rent spån kvar i buren så flyttar jag det till toahörnet så det rensas bort nästa gång. Vid burbyten, sjukdom och ett par gånger om året så tas allt spån ut och buren saneras med virkon S.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

AkaiTsuki
0

Tar bort sitthyllan, slänger skit som är i kanintoan först och rensar med en sån där litet sopset knyter påsarna, sedan dammsugar jag buren (Blir ganska dammigt med spån) och sedan stoppar nytt spån och sätter tillbaka allting och dammsugar runt omkring buren och fyller på med nytt hö.

Storstädning gör jag allt det där + "duschar" hela buren med rengöringsmedel och sköljer noga och torkar den innan jag lägger nytt spån ^^,

Toaletten har lätt att få kissfläckar osv som blir vitt, det kan man få bort om man lägger citronsyra och skvätter lite vatten på och låter det pysa och sen ta en diskborste och gnugga :)

//Joanna

iJennie
0

#5 Vart hittar man såna sopset? Verkar ju väldigt smidigt!

/Kram Jennifer

Fridaaaa
1

Inneburen tömmer jag och sedan skurar med diskborste och vatten.
Testat med ättika och vatten blandat men tycker det luktar långt efteråt :/

Men gör det ca 1 gång/månad, behövs ej oftare.
Storstädar buren från skit & spån blir ca 1 gång/vecka :)

Uteburen och de i boden går ej att göra så, så töms, soppas och fyller på nytt. Uteburen blir ca 1 gång/vecka och i bodarna töms det som är skitigt och fylls på med nytt (stor yta)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AkaiTsuki
0

#6 Finns på ica, coop, biltema, öb, rusta, åhlens osv :D Lite var stans 

Hade en med kaniner på en gång från åhlens :D Så synd att den gick sönder

//Joanna

iJennie
0

#8 Va dkul med kaniner på xD

/Kram Jennifer

[Mi-rand-a]
0

Tömmer allt med litet sopset, skurar sedan buren om de behövs men inte med något medel om de inte är nödvändigt och om de är de så tar jag bara några droppar med skurmedel, kan hända att jag använder dammsugare om jag inte får upp allt spån med sopan. 

uteburen rensar jag nästan på samma sätt dock skurar jag den inte under vintertid men om de är riktigt nödvändigt tar jag med en blöt trasa/papper och drar igenom med den och då helt utan medel :)

Melao
0

Vi städar burarna vid behov, det kan variera mellan varannan dag och varannan vecka beroende på om kaninerna suttit mycket inne i husen eller ute i hagarna. Jag brukar börja med att sortera höet som ligger på golvet efter "fräschhet", det som luktar/är fuktigt kastas och det som fortfarande är rent lägger jag i ett rent hörn av buren. Sedan rensar jag ut allt bajs och kissigt strö med en vanlig "kattsandsspade" innan buren fylls på med nytt rent strö. Om det behövs diskas skålarna, det brukar bli någon gång varannan månad. Gödsel blandad med spån och annat strö kastar vi i stora svarta sopsäckar som vi sedan tömmer på stadens kompost, det som samlas i hagarna brukar vi lägga direkt på backen eller kompostera hemma. Vi tar inte ut allt strö och skurar hela buren invändigt mer än en gång om året, och då använder vi för det mesta vanlig såpa och möjligen ättiksprit eller galltvål. Jag ser inte nyttan i att descinficera buren jämt och ständigt om man inte vet att det kan finnas virus och bakterier där. Både för att undvika att det utvecklas resistens hos bakterierna, och för att det knappast kan vara bra för kaninerna.

Oho för att satsa det sista på mirakel!

valorous.kid
0

Jag brukar ta ut allt halm och spån ur buren. Sopa rent den och sen lägga in nytt. Hmmm…. Det var typ ett år sen jag gjorde rent den med såpa och sånt #•__•# hur ofta måste man göra det? För den ser ju fräsh ut!!! Men jag städar typ aldrig nederdelen av buren. Den är gjord av när. Dock drar han ner en massa halm ner dit som jag får tömma -_- Men jag tömmer hans bajslåda typ varannan dag och ger dom nytt vatten varje dag ;)

AkaiTsuki
0

#12 Beror väl på vilket material och om du har toalett till din kanin :) 

Trä (kan du inte fråga mig hur ofta)

Men inneburar väl  när de blir smutsiga. Brukar oftast bli på sommarlovet för mig då min kanin går på toalåda :D

//Joanna

valorous.kid
0

#13 han bor ute ;) i en träbur, han har spån och halm. Han har en toalåda som han använder flitigt. ibland kan det komma några pluttar utanför men han skulle aldrig kissa utanför lådan ;) Dock puttar han ibland iväg den och kissar UNDER lådan så där borde jag skrubba :$

dermot
0

Jag skrubbar med citronsyra på envisa fläckar och så. Aldrig haft ett bättre "medel" mot kaninpiss faktiskt. :P Dessutom är det inte miljöfarligt.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[trofast]
0

Jag börjar med att flytta ur matskålar, hus ur burarna, sedan tömmer jag bort all skit och piss, alla kaninerna pissar och bajsar i ett hörn av buren förutom ena hanen som pissar överallt i hela buren. Tömmer ner allt i sopsäckar, använder kattspade när jag rengör burarna.

Stinastygg
0

#12: Vadå nederdelen är gjord av nät? Kaniner får inte gå på gallerbotten!

tesushie
0

#17 precis min tanke

städar inte med nåt speciellt förutom en gång i vecka då jag diskar/tvättar hela buren med parfymfritt och kanin vänligt diskmedel såklart ^^

http://www.youtube.com/user/lazyasshika

LisaKanin
0

Albin är helt frigående och har 2 toalådor med träpellets som jag byter i varje dag, skakar och dammsuger av hans mattor varje dag och tvättar dem vid behov, sopar och dammsuger golvet i hans "hörna" i vardagsrummet och "bohålan"under sängen varje dag, byter vatten och fyller på mat och hö varje dag.

Ibland kletar han ut nattbajs på golvet och det brukar bli hårt som cement när det torkar, det får man skrubba bort med nåt medel och scotch brite Svamp?.

Tinkelbell
0

Städar buren "vanligt" ca var 3:e dag och sen tömmer jag den + skurar ur buren 1 ggn i månaden.

När jag städar använder jag mig av en sån spade du använder till kattlådor :) Super smidigt och den tar jag upp allt äckligt halm och spån utan några problem :) 

Har väldigt mycket halm och spån i buren så hans kiss når aldrig riktigt ner till botten av buren. Så när jag skurar den använder jag bara vanligt diskmedel "för att" liksom :)

Mvh Hela stora familjen <3

sofia1992
0

Varje morgon sopar jag upp höet och bajsen som kommit brevid toaletten på fleecen och skopar bort smutset från toaletten och fyller på med rent träpellets. Två gånger i veckan plockar jag ut allt ur buren och byter till en ren fleece varav en av dessa gånger tvättar jag buren med såpa. På samma gång tömmer jag helt ut toaletten och rengör även den. Burinredningen som t.ex. hus och tunnlar tvättar jag med såpa en gång i månaden.

[Rabbitte]
0

Jag småstädar i burarna varje dag (har 2 kaniner). Plockar bort hö som fallit på golvet innan jag fyller på nytt i höhäckarna. 
Båda mina kaniner går på låda så är inte mycket annat att städa i buren, däremot diskar jag matskålarna och vattenflaskorna - med flaskborste, bara med vatten varje morgon.
1-2 gånger i veckan städar jag toaletterna, tömmer ur allt och diskar dem med parfymfri såpa.
Var tionde dag, ungefär, byter jag bottenströ i burarna och storstädar så det blir fint och är fräscht för dem.

Fridaaaa
2

#17 & #18. De får gå på nät om det är intill marken. Kanske är en sådan bur hon har? Alltså med ovanvåning och "hage" under? :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

elinyeaah
0

#3 jadå, det funkar super. Brukar diska ur buren en gång i månaden och sopa ur den varje dag efter som att min kanin e rumsren. Till frågan, diskmedel funkar super och e bättre än allt jag har provat :)

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu