räknas förkylning som akut
Hej
vi märkte idag att en av våra gottis hannar var förkyld (nyser, gul/vitt snor men jättepigg annars och bra aptit). Nu är han isolerad från dom andra i en separat bur (på andra sidan lagårn med nytt vatten foder och även lite extra havre.
vi vågar inte ta in honom eftersom han är en gotlandskanin och kan reagera på den stora temperatursskillnaden men det enda stället det blåser mot den buren har i ställt upp så att det är dragfritt.
Nu enligt det lilla jag har läst så kan det vara den farliga/smittsamma sortens förkylning han har och han bodde ju tidigare burvidbur med 6 andra kaniner varav två honor är misstänkt gravida så jag undrar om detta är akut nog för att ringa veterinär nu direkt (endast akuta fall skriver dom på hemsidan) eftersom det kan vara smittrisk eller är det icke akut och jag måste vänta till på tisdag?
l'm back
min cesse är snuvig men har har genomskinligt snor och mår bra i övrig men tycker du ska ta dom till vet om dom nyser och snorar gult behövs ej om dom bara är snuviga och du kan okså testa kamomill te och se om det blir bättre cesse får kamomill te🙂
(inte gult igentligen utan snarare vitt mot extremt ljust gult hållet)
jo men eftersom det är påsk så har ju veterinären inte öppet utan man får bara ringa in för akutfall. därför undrar jag om förkylning räknas som akut.
jag vågar inte exprimentera med div huskurer i dethär läget
l'm back
Ringa till veterinäreb så får dom avgöra om de är akut. De är definitivt akut om man misstänker smittsam sjukdom och eftersom du har dräktiga honor så tycker jag att du ska ringa och fråga veterinären vad dom tycker. Skulle vara synd om dom dräktiga honorna vart sjuka så att de påverkqr bebisarna. Eller i värsta fall bågon/några kaniner dör. Snor kan vara tecken på kaninpest. Vart i landet bor du?
för långt norrut för kaninpest tack och lov (södra Lappland)
l'm back
De har förekommit kaninpest ända uppe i kiruna så de är ingen garanti. De räcker med att någon köper en kanin som är smittad och tar hem och för smirtan vidare. Vaccinerade kaniner kan vara smittbärare utan att man vet om de och smitta tex en vildkanin som skuttar över din tomt och smittar din kanin.
vildkaniner förekommer iallafall inte här (hade förstått det så att det var dom som smittade tamkaniner)
l'm back

#5 Kaninpest sprids av vilkaniner som bara finns i Södra Sverige, (skåne, Småland, Gotland, Halland). Det finns inga vildkaniner i Norrbotten alltså finns inget sätt det kan spridas på.
Skulle nu någon ha dragit hem en smittad kanin upp till Kiruna så blir det ju ändå inget som sprids vidare, annat än möjligtvis då om personen hade fler kaniner. Sjukdomen är ju dödlig och dör alltså ut med dom drabbade kaninerna.
det var det jag misstänkte.
veterinären sa att jag skulle ringa igen om det blev värre och isolera kaninen (vilket redan var gjort)
kan hända att det kan vara den snällare varianten ändå då jag inte sett nå mer segt snor utan nu är han bara "blöt" om nosen
och nu när de andra kaninerna inte har nydruckit tycks jag mig inte se några andra blöta nosar
han är fortfarande pigg och undrar mest varför jag står och stirrar på hans nos
l'm back
Se till också så du tar bort det snoriga, eftersom de kan bara andas genom näsan och om den igentäppt kan kaninen dö av att den inte kan andas
//Joanna
det var redan borta andra gången som jag kollade (då han tyckte jag var en konstig sak som stirrade på hans nos)
förövrigt så stämmer inget med kaninpest (och inkuberingstiden på det var 2 veckor och vi har ingen så ny kanin)
l'm back
d rekomenderar kamomill te 🙂
Kan bara tala om att vildkaniner flrekommer i hela landet och risk för kaninpest även finns i stockholm där de finns extremt mycke vildkaniner och gotland ligger som angränsande län där kaninpest förekommer. Kaninpest smittar även via skpr och kläder så de räcker med att du har besök som ovetandes har trampat i smitta eller fått smitta på kläderna för att dina kaniner ska bli sjuka. Tycker att du är lättvindig som avfärdqr kaninpest för att du bor längre upp i landet. Idag är de många som tävlar och ställer ut sina kaniner i hela landet vilket för med sig en större risk att föra smittan vidare nu verkar de inte som att din kanin har kaninpest eftersom han inte snorar lika mycke men nästa gång kan de vara de. Och bättre att ringa veterinär en gpng för mycke än en gång för lite.
somsagt vildkanin finns inte såhär långt norrut (går att läsa tex här http://www.jagareforbundet.se/Viltet/ViltVetande/Artpresentationer/Vildkanin/ )
förvildade kaniner finns inte heller just här (närmaste som har kanin är mer än 1 mil bort)
senaste gången vi fick besök av nån alls var flera veckor sen (dvs längre än de 2 veckornas inkubitionstid)
senaste gången vi besökte nån med kanin var ännu längre sen.
jag vet inte exakt men jag gissar att om det finns nån i kommunen som tävlar är det nog 4,5 mil bort
folk kör inte heller här och går på gården olovandes så nått sånt är det inte heller (bor ½ mil från närmaste granne)
och symptomen stämmer inte, altså är det med största sannolikhet inte kaninpest
l'm back

#12 Om du googlar lite så ser du att vildkaniner INTE förekommer i Norra Sverige, dom "vildkaniner" som finns ex i parkerna i Stockholm och andra städer är inte riktiga vildkaniner utan förrymda/utsläppta tamkaniner som förökat sig och bildat kolonier.
jag försöker att läsa på på nätet om kaninsnuva och det är en sak som inte stämmer.
han är nämligen hur pigg somhelst och äter precis som vanligt.
det där extra slemmiga snoret har jag endast set en enda gång så jag börjar nästan fundera på allergi eftersom skulle höets/ströet vara dåligt tycker jag att dom andra kaninerna skulle reagera också då vi har samma rutiner på dom.
det här hittade jag nämligen på nätet
"Om kaninen verkar ha snuva så kan det bero på gaser från rengöringsmedel, dåligt hö, vitaminbrist eller allergi (kaniner kan vara allergiska mot hö!) Om det istället är en tjock, slemmig snuva, kaninen inte vill äta, är matt och kanske hostar så kan det vara en smittsam snuva - isolera kaninen genast! Den kan också vara lunginflammation på väg!"
han verkar ju vara mindre snuvig direkt vi hädde han i isoleringsburen (vad hemskt det lät) som då är helt nystädad. vi akn också minnas att han nyser lite oftare än dom andra (kaniner nyser ju då och då, antagligen pga irritation, jag menar jag har fått hö i näsan då kan dom få det i nosen också)
det blir däremot fortfarande stora problem om han visar sig vara allergisk mot hö då han är en gotlandskanin och dom ska i princip bara ha hö och inte alls ha pellets, defenitivt inget att avla på isåfall alltså.
men detta är altså bara teorier, jag ska vänta och se hur det blir som vetten sa (om han blir bättre kanske vi inte behöver fara till vetten men vi tar nog ändå ett bakterieprov för att vara säker)
l'm back

#15 Vid kaninsnuva brukar dom nysa mycket ofta 40-50 gånger i sträck.
Allergi kan även vara mot halm, spån/underlag i buren, damm.
Damm är det många smådjur som är känsliga mot.
//Joanna
åååhhh då kanske det inte är det *hoppas* han nyser inte alls så mkt (även om vi inte kan ha kvar en höallergisk gotlandskanin så om han är allergisk kan ju domandra inte vara smittad)
l'm back
börjar mer och mer misstänka att det i alla fall inte är den hemska varianten av kaninsnuva
hans snor är inte gult alls har jag sett (smuts i första "satsen" kanske som fick den att se ljust ljust gul ut),
det är bara från en näsborre.
han har inget problem att ta bort det själv, det täpper aldrig igen.
han nyser inte mycket (max 10 gånger har jag hört om det ens var så mkt vanligtvis 3 gånger eller så) men han nyser.
han är pigg och äter bra (det som stämt sämst med div olika förkylningar)
jag var rädd att han skulle ha smittat alla kaniner så att alla skulle måstat avlivas eller så (vi har haft många djur som dött i vintras så jag gick genast till det värsta)
men jag kommer fortsätta ha honom i karantän
#17 missade din, jag hoppas på att det inte är kaninsnuva inte att han har allergi, jag hoppas på frisk kanin såklart.
l'm back
Rekomenderar kamomillte!
Jag var precis ute och gav lite till mina kaniner, eftersom dem har nyst lite idag (inte varit snuviga) ;)
Om de bara är ena näsborren som jaf förstod se som så kan de ha fastnat något däri. Har du kollat noga så art de inte sitter fast något där. Har hört om kaniner som fått upp långa höstrån i näsan som fastnat.
Jag kunde inte se nått i alla fall men det kan ju vara nått litet, i näsan tex känns ju små saker jättestora så det skulle ju kunna vara samma för kaniner
l'm back
Han har fortfarande lite vitt snor i samma näsborre, men jag har inte hört han nysa på länge (nös en gång igår vad jag hörde).
jag kan inte se om han har nått i näsborren som snorar, den är mörkareän den andra (han har en brun fläck just där så det är naturligt) så det är svårt att jämföra också men han ser lite mer irriterad ut (kanske somsagt svårt när andra näsborren är över ett vitt fält)
han äter (men inte upp all mat men det är snarare för att jag ger för mkt hö, jag är van vid 20 minus fortfarande men det är så varmt att dom inte behöver äta så mkt, ingen av kaninerna äter upp allt hö), dricker och skuttar omkring (och rymmer över till den tomma buren bredvid)
han är helt som vanligt altså.
jag tror jag överreagerade (men vi har haft så många döda djur i vintras så jag är rädd att fler ska dö)
den snälla varianten av kaninförkylning kan dom vara helt pigga med det?
eller är det nått annat kanske? (nått i nosen, extra känslig för damm, hö, halm etc)
l'm back
uppdatering, har inte ens sett nått snor nu på eftermiddagen och senast jag hörde han nysa var igår.
l'm back
Såg att min gamling på 10 år hade ett rinnigt öga.. Är det förkylning med tror ni?
nu är jag säker på att det inte var förkylning så han flyttar nog till sin orginalbur imorgon, han har nyst två gånger på de senaste två dygnen och inte snorat och han var ju aldrig matt och hade alltid bra aptit.
han flyttar tillbaka till sin "ostädade bur" så vi kan kolla om han är extra känslig (eller typ allergisk) mot damm (altså mer än vad som är vanligt för kaniner) sen efter vi kollat det så städas buren som planerat. (känns som enklaste sättet att kolla om det var "buren" eller nått som fastnat i nosen, typ som pricktest för människor. men det är ju samma slags strö/hö som han har nu så jag tror inte det är det)
l'm back
Bryter tråden lite, hoppas det är ok? :/
1. Hur gör ni kamomill te till kaninerna?
2. Hur ger ni teet?
3. Hur mycket ger ni/gång och hur ofta?
4. Finns det några risker med att ge?
Du blandar 1tsk kamomille till en kopp vatten (2dl) sen låter du det svalna och häller i det i vattenflaskan/skålen tillsammans med vanligt vatten så det inte blir för starkt. Sen är det bra att ha en flaksa med vanligt vatten också så kaninen inte vägrar att dricka det pga färgen eller smaken. Men det brukara vara populärt :)
Sen är vitaminkur en bra idée att få dem friska igen inom kort :)
Gäller de flesta djur :)
max 2veckor får kuren förisgå med kammomill te varje dag.
Okej :)
Tack för svar.
Finns det någon "risk" med att ge om kaninen inte är förkyld?
Eller kan man ge som lite extra näring emellanåt?
Nej det finns inga risker. cammomille är nyttigt ogräs och bör mer nytta än skada bara man inte ger det i högadosor i över 2veckor.
en vitaminkur till en hängig kanin är väl alltid bra om veterinären inte hittadenågot. nyttigsaker är bra och för att säkra vitamin intaget ges vitamintillskott i nmåttlig mängd tills kaninen mår bättre.
Se till att ha fint hö och så lite damm som möjligt under kuren. samt att det är mindre bra att låta kaninen röra på sig fritt tills dess att kaninen blir frisk.
#25: här hittade jag info om kaninsnuva http://home.swipnet.se/~w-77537/ksjuksnuva.htm
det var det som fick mig att vara säker på att Dick (kaninen) inte hade kaninsnuva då han bara snorade och ur endast en näsborre.
Jag ser inte heller nått om att ögonen skulle rinna,
kan det vara att det behöver städas? amoniak (från urin) har jag för mig kan ge rinnande ögon, i alla fall på kaninungar (vi hade städning som bot en gång då några kaninungar var svullna i ögonen och det funkade)
våra kaniner kan bli pufsiga/rinniga kring ögonen på knott/mygg sesongens värsta del också men den sesongen har väl inte ens startat i södra Sverige?
edit: förövrigt är han inte snuvig alls trots att han flyttat hem så han hade nog fått nått i näsan, men ni var ändå till hjälp med att bolla ideer och främst lugna ner mig, tack så mkt
l'm back
#32 tack för svar!! Städade buren ordentligt i förrgår, hoppas att det är bättre idag, annars vet jag inte vad jag ska göra riktigt.. Är ju lite kladdigt runt ena ögat!