Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 621 ggr
Josefinaaa
0

Para även om hanen är där??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Jag har 2 kaniner. En kastrerad hane och en hona. (Honan är mamma till hanen) kan man para honan även om hanen är där? Eller MÅSTE jag flytta på honom? Vill helst inte göra de för dom är bästa kompisar och han följer efter henne hela tiden, en riktig mamma gris;) Jag menar såklart inte själva parningen utan om hanen kan skad ungarna eller om honan blir aggressiv mot honom eller så. Vill verkligen ha ungar i sommar utan att behöva separera dom. Gossisar! ❤

Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️

tlover
0

jag skulle inte våga ha kvar han, hanar kan ju skada även sina egna ungar om han är kvar när honan föder dom (då blir hon brunstig direkt igen, fast det blir hon ändå, ganska onödigt av hannen) hursom, även om han är kastrerad kan ju vissa instinkter sitta kvar (tex endel kastrerade djur börjar ju para sig med andra även om dom inte kan fullborda det hela)

du kan inte ha sonen i en bur just bredvid, kanske med det inte alldra tätaste nät mellan högre upp (det finns ju inte risk att han parar sig med henne) längre ner är det nog bra däremot med att ha lite tätare, för det är ju i den höjden ungarna är.

nån annan kanske vet bättre men jag skulle inte våga mig på det.

l'm back

tlover
0

Min man vill förövrigt veta hur det går ifall du väljer att ha kvar sonen hos mamman, men gör du det bör du ha konstant översyn i alla fall den första tiden (så du kan ta bort sonen ifall han blir våldsam)

var mamman en bra mamma förra gången förresten?

Jag tänker på det att vi hade en kaninmamma som efter ca 4-5 veckor började jaga kaninungarna, jag gissar att stress ökar sånt beteende och en extra "unge" att ta hand om är nog extra stress.

l'm back

KaterinaPetrova
0

Jag själv skulle inte riskera det, inte när ungarna är nyfödda. Om hanen är väldigt snäll av sig mot alla kaniner kanske han skulle kunna träffa dem när de blivit större. Vet många hanar som passat ungarna medans mamman vilat, men även det är en risk.

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

Josefinaaa
0

Hon var en jättebra mamma. Sprallis (hanen) var med i den första kullen då han är 10 månader nu och sedan så fick vi en till kull av misstag för 9 månader sedan och då gick allting jättebra. Hon hundens hand om alla samtidigt och så. Vi kunde ju inte ta bort de ungarna som hon redan hade (den Sprallis va med i) för dom var ju bara 5 veckor och blev diade. Är stolt över henne faktiskt! första kullen var de 3 ungar och sen kommer den andra på 6 stycken. Men de är ju frågan om jag vågar att ha honom där nu? Skulle inte tro de för 5 öre egentligen men. Man förstår hur jag menar om man vet hur dom är imot varandra och Sprallis är fortfarande mammas lilla bebis och ja.. Han kan vara lite efterbliven iblan..😂😉

Josefinaaa
0

#3 har hört de med. Kan kolla på en sån "trekantbur" om ni fattar vad jag menar och ha honom i på sommaren om de skulle vara så kanske?

tlover
0

det är ju lite skillnad på hur dom beter sig när dom är 5 veckor och 10 månader, han är ju "könsmogen" nu så stressen kan bli helt annars.

har du märkt nån skillnad på henne och sonen då hon är brunstig? det kan vara nått att kolla efter men jag skulle själv inte våga ändå.

l'm back

Josefinaaa
0

Vad är brunstig? 😊

tlover
0

när honan är mottaglig för att bli gravid är hon brunstig, man ser det genom att slidan är lite mer svullen och hon dras till hannar, hon kan var lite mer orolig etc.

släpper du in en hanne till henne när hon inte är brunstig, gömmer hon sig i bästa fall med rumpan mot ett hörn, i värsta fall kastrerar hon hannen (ännu en bra anledning att inte ha pojken där då åtminstånde för dom kan börja bråka och riktigt skada varann).

så försök att hålla koll på när hon är brunstig innan du lånar/släpper in en hanne till henne annars är det ganska meningslöst.

l'm back

Josefinaaa
0

Aha okej

tlover
0

har du osteriliserade hannar i närheten kan du också hålla koll så (men bäst är att du lär dig kolla om slidan är svullen) för hannarna vill verkligen till honan då, har man missat nått ställe i en egenbyggd bur som dom kan rymma genom men inte brukar så hittar dom såna missar då honorna är brunstig (hanarna kan kissa sina "upphetsningskiss" då också)

l'm back

Josefinaaa
0

Vi har inga hanar i närheten. Bara Sprallis då.

tlover
0

ska du låna en hanne till henne så är det definitivt bra om du har koll på när hon är brunstig

l'm back

Josefinaaa
0

Jag ska para henne med min kusins hane i sånna fall. Men jag får se. Vill helst inte separera dom.

tlover
0

Jag tänkte mest ang transporten, att transportera en kanin stressar ju och man vill ju då att det ska funka på första försöket så det inte blir så mkt åkande emellan för kaninens skull.

men vill du inte dela på mamma och son är det väl inte värt det, för du håller väl inte på med bevarelsearbete, Avel el dylikt?

(tänker den korta tiden man får njuta av ungarna kanske inte är värt att mamma och son inte kan vara med varann för det kan ju hända att när dom varit åtskilda länge så kan man inte släppa ihop dom igen)

l'm back

Josefinaaa
0

Aa jag vet inte. Vi får se. Soda (hanen) och Trixi (min kanin) gillar varandra vääääldigt mycket! Så om man släpper ihop dom två så kommer dom iallafall försöka de är en sak som är säker. :)

tlover
0

om hon inte är brunstig så behöver dom inte göra det + det kommer ju inte hända nått om hon inte är brunstig heller (om inte hon just varit eller just ska bli brunstig) så för hanens (eller vem det nu är som ska besöka den andra) skull så är det ju onödigt att stressa han i onödan

l'm back