Naken kaninunge?
Hejsan! Jag har en fråga angående en av mina drygt 3 veckor gamla kaninungar. En av mina 9 ungar har bara fått några fjun medans de andra är fullt påpälsade, den ser lite ut som en råtta och jag undrade om detta kan ha hänt någon annan eller om någon kan ha något svar på varför den inte fått någon päls än?
Har du någon bättre bild?
Svårt att se på den bilden tyvärr…
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Svårt att se som sagt :)
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
Kanske en mupp?
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
En sk mupp ( dubbelt dvärganlag), lever ej mer än nga dagar/1 vecka o denna ser inte ut som en sådan alls. Om den inte rexpälsad kanske ? annars lite efter i pälsväxten bara, det visar sej nog framöver 😉
#5 Tack för svaret :) Mamman är ju rex så det beror nog på det :)
#7 För att det ska kunna bli rexpälsad i kullen måste båda föräldrarna vara rex eller ena föräldern är rex och andra rexbärare.
Det finns nakengener både på de tyska lejonlinjerna, men även de tyska dvv rexlinjerna. Så inte omöjligt att det finns spritt lite överallt, speciellt bland dessa raser :)
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
#9 Blir det nakenkaniner då eller växer pälsen ut senare?
.
#10 De håller på att få fram nakenkaniner, men de flesta i sverige som har den genen får päls senare :)
//Joanna
TS, kanske är en värdefull och minst sagt exotisk liten kanin du har :) Hur tufft som helst med nakenkaniner! Väldigt skoj om han/hon inte får någon päls sen :)
Mvh Hela stora familjen <3
läste för ett tag sen om nakenkaniner och de som fötts har inte levt länge max några veckor
Om det nu är en nakenkanin med mindre päls, och det inte växer ut senare i livet - kommer inte kaninen frysa? Nakenkatter och hundar fryser ju så enormt mycket på vintern..
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
#11 Hm… intressant ju. Finns det något syfte med själva avsaknaden av päls vet du det? :)
.
#15 Jag vet inte varför, men jag antar det är för att de kan. Det finns även kaniner som lyser i mörker (Vita, genmodifierade). Kanske fast nog inte huvudsakligen varför är att allergiker kan ju ha dem då (Men kaniner har inga trampdynor så de nakenkaniner som finns har nog sår under trampdynorna..)
//Joanna
#16 Okej. Tänkte om det var för att de ska klara mycket värme året runt eller något. Hittar faktiskt inget "coolt" alls med det dock… :/
.
#17 Näe jag tycker det är vansinne att avla med mening, nakna kaniner.
//Joanna
#18 jag parade inte honan och hanen med mening dom bet sig igenom buren till varandra så det va inte så mycket jag kunde göra.:/
#19 Vad har du för burar om de lyckades bita sig igenom?
kan du inte ta in den så den slipper frysa när den har börjat vänja sig vid mat osv?
Frida
#23 just nu har dom börjat äta mat och dricker vatten och på dagarna är det ca +10 men på natten är det ca -2 och då ligger den underst med alla 8 syskon på den plus att den börjar få ganska mycket mer fjun :)
#22 Inte konstigt, kaniner OCH rovdjur biter sig lätt igenom så kallat kyckling/hönsnät som du har. Rekommenderar starkt att du köper den billiga livförsäkringen putsnät för ca 200kr, då är dina djur trygga för rovdjursangrepp.
#21/#22 Hönsnät är ej bra kaninnät. Inte på permanenta burar eller hagar där man lämnar djuren obevakat…
#25 tack för tipset :)
Jag har sett det där tidigare hos en uppfödare av rex, att en av ungarna var naken, eller bara lite fjun, och resten av ungarna hade päls. det växte ut senare efter 9-10 veckor. så det behöver inte betyda att din förblir naken
#28 okej får vänta och se men det har börjat komma lite mer fjun/hår den :)