Bagarmossens Djursjukhus (Kastrering)
Nån som vet om Bagarmossens Djursjukhus tar emot kaniner? Då jag vänt mig dit med mina råttor har de hänvisat till andra ställen, men hur är det med långöron? Det jag främst undrar är om de kastrerar samt hur de isf söver kaniner? Har de någon veterinär som är mer inriktad på kanin tex? Visst kan jag ringa och fråga, men har någon här egen erfarenhet av dem så är det intressant att höra!
Och så en liten extra-fråga till er som låtit kastrera era kaniner: Har ni fått med er (recept på) smärtstillande medicin efter kastreringen? En vän lät kastrera sin hane men han fick inte smärtstillande efteråt- jag tycker det lät så märkligt. Eller är det som det ska?
Nej de varken kastrerar eller tar emot kaniner utan hänvisar till Roslagstull. Jag har kastrerat min hanne där och det gick utmärkt. Fick inget recept på smärtstillande dock.
#2 Bra, då vet jag. Hur mkt betalade du? Roslagstull går jag till med mina råttor, har även opererat en av dem där och hon fick med sig smärtstillande. Har kaniner högre smärttröskel tro? Min vän berättade att hennes hane var arg efter kastreringen- inte undra på, han lär ju haft ont…
#3 vi betalade 8-900 för kastreringen. Om du säger till får du säkert recept på smärtstillande. Vet inte varför de inte ger det som regel, kaniner kanske är extra känsliga för medicinerna eller nåt.
#4 Förmodligen är kaniner känsliga ja, R-tull brukar ju ha koll. Är kastrering ett heldagsprojekt- att man lämnar in tidigt på morgonen och hämtar på em?
# ja så var det för oss, lämna morgon hämta sen em eller tom framåt kvällen om jag minns rätt.
#6 Hur gammal var er kanin när h*n kastrerades? Upplevde du några skillnader i temperament och toa-vanor efteråt?
#7 han var ca 5 månader om jag minns rätt. Temperamentet blev en enorm skillnad på, först var han supersnäll men när han blev könsmogen blev han rena viljddjuret och försökte sätta på min arm varje gång jag klappade honom, haha…
när han inte fick det så blev han skitsur och bet armen som han väl trodde var en hona
. Efter kastreringen slutade han helt med detta och blev jättesnäll igen. Toavanorna var det ingen skillnad på, han är väldigt renlig av sig och gick på låda både före och efter kastrering. Inget skvättande varken före eller efter.
Man kanske kan be om lite smärtstillande för första dygne-t/-n… skulle också säga: Roslagstull! Om man absolut inte får med det så finns det kanske ett bra skäl: tex att är de smärtpåverkade så tar de det lilla lugna, men känner de inget så kan de ju hoppa o greja så att de kanske sliter upp stygnen - så i den meningen är det kanske bra att de känner lite? Vet inte. Däremot så kommer du säkert behöva skaffa critical care om du inte redan har, för när de har smärta så kan de sluta äta o det i sig kan bli farligt. Men critical care o några bra dossprutor från roslagstull kan hjälpam upp situationen.
Och de blir könsmogna vid 4 månaders ålder? är det just de där "parningsförsöken" man märker könsmognad på, eller kan man se det på kaninens fysik (kropp) på något sätt? Min gubbe har ju varit jätteduktig sen dag 1 med att kissa på toa- men pluttar gör han överallt, hoppas på att han slutar med det när han blir lite äldre.
#10 ja mellan ca 3-6 månader är väl det vanligaste att de blir könsmogna. Det där med kroppen vet jag inte, men tror inte det syns på något särskilt sätt. Sen är det nog långtifrån alla hannar som försöker para sig med armen, som tur är
. En del börjar skvätta kiss för att revirmarkera har jag förstått. Men det är större chans att din inte gör det om han redan är duktig på att gå på låda. Det man kan göra är att plocka eller sopa ihop pluttar och lägga dem också i lådan så förstår han nog efter ett tag. Men kisset är viktigast, har precis haft en hona här som pinkade precis överallt och det var ett rent helsicke. Stank i hela lägenheten, fick byta i buren 5 gånger om dagen, gick inte att ha henne lös… helt hopplöst. Sen kommunicerar kaninerna genom att plutta här och var också har jag läst, de lämnar pluttar som små meddelanden till andra kaniner
. Min både bajsar och kissar i låda men lämnar ändå kanske en 20-30 pluttar om dan i buren och på golvet.
Jag har också kastrerat på Roslagstull. Till min hona fick jag smärtstillande men inte till hanen. Anledningen (enligt vet) är att ingreppet på hankanin är så pass litet att det räcker med det smärtstillande som kaninen får av vet. De ger ngt långtidsverkande som ger effekt i ett helt dygn strax innan de skickar hem kaninen. Till honan fick jag som sagt medicin som jag skulle ge i några dagar. Själv har jag ingen bra erfarenhet av Bagarmossen. Roslagstull hänvisade mig dit en gång när det var akut och de skulle stänga inom 20 min. Bagarmossen vägrade ta emot oss och sa att de inte hade kompetens att ta hand om kanin. Fick till slut komma till Roslagstull trots att de skulle stänga. De är jättesnälla och duktiga där :)
#11 Hm, jag lär väl märka när det är dags… Jo, jag plockade opp pluttarna i början, men han fortsätter. Dock bajsar han även i sin toa, men som sagt mkt utanför också. Är glad att det funkar med kissandet, då det hade varit olidligt annars, särskilt när han är lös. Förstår att det var jobbigt med honan! Var hon kastrerad? Hans enda "problem" är att han är så skygg när det gäller att bli upplyft från buren- det är precis som att jag är ett hemskt rovdjur som kommer för att ta honom. Väl uppe, är han lugn, go och nyfiken. Jag har lite planer på att köpa en bur som står på ställning, så vi kommer mer i jämnhöjd med varandra. Som det är nu, får jag "lura" honom genom att skramla med gottis för att ta opp honom.
Bagis kan kastrera men hänvisar till Roslagstull. Jag har en helt underbar veterinär på Bagis som tagit hand om min kanin i 1½ månad nu, dock hade sjukdomen gått för långt och ska opereras på Roslagstull imorgon.
De är bättre på att söva kaniner på R-tull också, de säger de själva på Bagis då de inte har den erfarenheten av kaniner.
Tror min hane fick smärtis i några dagar när han kastrerades (vilket va ca 8½ år sedan nu).
#14 Så Bagis söver inte med gas? Får bli R-tull då, jag har ju bra erfarenhet av dem. Men har nära till Bagis, så det är synd att de inte tar emot (vissa) smådjur. Ska kolla opp det här med smärtlindring när det blir dags.
Vet att tråden är från 2012-10. Men om jag inte minns fel så är bagis välldigt dyra och vill man intr åka in till stan/r-tull så kan man åka till haninge djurklinik tror jag dem heter. Där kostar en kastrering ca 800kr.
#16 Det gör inget, kastrering har inte skett än och det är bara bra om andra får tips👍🙂