Päcklan ♥ Lambi
Fräscha upp dina avelsplaner inför kommande år. Här kommer en 100% obesläktad kull med spännande föräldrar som tagit hoppningen med storm! Dags för lite nytt blod i hopplinjerna kanske? :)
Nu är det hög tid för mig att ta min första kull, efter 11 år som kaninägare. Detta känns oerhört spännande och kullen är väl igenomtänkt sedan nästan ett år tillbaka.
Den här kombinationen tror jag verkligen på. Min tanke är att para två så pass lika kaniner som möjligt (kropp och psyke) utan att dessa två är släkt.
Både Päcklan och Lambi är som sagt 100% obesläktade! De är heller inte släkt med varandra eller liknande. Här kommer lite mer info om kullen och båda föräldrarna, samt bilder och filmer.
Pappa: Edward Cullen ”Päcklan”
Född: 13 Maj 2008
Färg: Svart/gul japan (ev rödförstärkt viltjapan)
Klassning
Rak: ELIT
Krok: Svår
Höjd: Ej elit (2 pinnar), 70 cm
Längd: Ej elit (2 pinnar) 2,20 m har han hoppat på träning. 2 m på tävling
Denna kille har charmat många, så väl ute på tävlingar som på sina promenader han dagligen tar. Egentligen skulle jag kunna skriva en hel bok om honom eftersom han är den kanin som fastnat mest i mitt hjärta, men jag ska försöka göra det kort.
Historien börjar redan när han endast var 4-5 veckor gammal. Jag fick hem honom redan då och sedan dess har han präglats på mig. Han följer mig vart jag än går som en trofast följeslagare, gör allt jag ber honom om. Den här kaninen är så sjukt speciell och har verkligen ett unikt sätt att vara på.
Han är oerhört duktig på att gå i sele och är lyhörd och känslig. Detta är inget negativt utan snarare tvärtom, han har mycket lätt för att lära sig nya saker! Han ”klipphoppar”, (hoppar mellan stenar och klippor) gör tricks, går som sagt hur fint som helst i sele. Om somrarna går han promenader på flera kilometer i sträck. Han räds inte någonting utan har ett stabilt psyke och är cool till nya miljöer och saker. Han pratar väldigt mycket i sömnen, som sin matte! Och snarkar en hel del och springer i sömnen. Kort och gott, det här är en äkta följeslagare och absolut ingen vanlig kanin.
Som hoppare
Inte nog med hans unika personlighet, hoppa kan han utan problem! Hans karriär började inte förens han fyllt 3 eftersom jag lade kaninhoppningen på hyllan ett tag. Han klättrade snabbt upp i klasserna och är idag ELIT i rakbana. Han hoppar väldigt högt och luftigt över hindren och har bra med marginal. På kistamässan 2013 gick han på endast 2 fel och 16 sek, hans fjärde elitstart!
Länge trodde jag att längd var hans specialité, men när vi testade att hoppa höjd fick jag tänka om. Första gången vi tävlade det slängde han sig över 70 cm. Längd älskar han att hoppa.
Han är väldigt speciell på det sättet att man kan ”justera” hans fart i banan busenkelt om man väl förstår hur han fungerar. Ett ord som verkligen stämmer in på Päcklan är anpassningsbar. Oftast tar ett lopp inte mer än 15-18 sekunder i vilket fall.
Krok har vi tävlat mycket mindre i, därför har han inte fått chans att klassa upp sig till mer än svår där.
Mamma: Larimar ”Lambi”
Född: 1 Feb 2012
Färg: Siames japanbrokad
Klassning
Rak: Svår
Krok: Medelsvår
Höjd: Aldrig hoppat (för ung)
Längd: Aldrig hoppat (för ung)
Lambi är en galen tjej som har en spännande attityd. Just nu är hon småsur eftersom hon brunstar så pass mycket, men annars är både fartfylld likaväl som hon kan vara hur go som helst och bara vilja ligga och bli klappad.
Hon är alltså exakt ett år fylld och tyvärr har jag inte hunnit lära känna henne fullt ut. Hon kan vara svår att förstå sig på vid första anblicken, men går man djupare in och lägger ner tid på henne har du en toppenfin kanin som gör allt du ber om.
Lambi är otroligt envis, vilket kan vara en fördel. Hon ger aldrig upp och försöker alltid sitt bästa, oavsett om det handlar att få tag i den där morotsbiten eller som att hoppa ett maxat hinder. Hon är lite mer av den ”hariga” typen, men jag tror ändå inte hon har någon form av hare i sig, utan är en oerhört lång och slank vädurstjej. Hon är högrest, bär upp sig själv snyggt och har en otroligt häftig färg.
Precis som med Päcklan, går Lambi långa promenader och lyssnar bra till nya saker. Hennes största rädsla är de otroligt farliga barnvagnarna som stör friden på promenaden.. något som vi jobbar med som ekipage att hantera. Ut över dessa barnvagnar räds hon inte mycket.
Som hoppare:
Lambi rivstartade rejält och sopade banorna med mig i släptåg i 4-meters kopplet.. ja, hon hoppar alltså banor på endast ett par sekunder om hon är på det humöret. Hon var svårklassad vid ca 7 månaders ålder i rakbana och där har vi stannat vilket passar oss utmärkt. Som sagt tävlar jag inte så mycket krok, där av har hon inte fått visat framfötterna ordentligt ännu.
Längd tror jag inte kommer vara några som helst problem, eftersom hon hoppar över vattenpölar som är 2 meter breda..
Kullen
Planerat parningsdatum: 1 Feb 2013
Kostnad per unge: 250 :- (50 :- betalas i tingningsavgift)
Färger som kan förekomma: Japan i svart/gult, ev siames? Kanske viltgult/madagaskar. Även i brokade former.
Intresse är ej bindande, men vill du tinga en unge betalas en tingningsavgift på 50:- till mig. Ångrar du dig sedan får du inte tillbaka den avgiften. Sedan betalas 200:- till för ungen in, sammanlagt alltså 250 kr. Ungarna finns i Stockholm men transport brukar gå att lösa till de flesta ställen!
Kontakt sker via min telefon, mail eller facebook :) Fler bilder/filmer kan skickas.
0737 64 87 64
linneacedstedt@hotmail.com
Linnéa Caius Cedstedt på facebook
(pappa Päckla på bild)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Päcklan - film
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Lambi - film
Spännande!! :D
Mycket spännande! Nu blev jag faktiskt lite intresserad, haha… Vi får se hur det blir med det. Är du okej med att jag lägger till dig på facebook så jag kan ha lite koll? :)
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015
Åhh! Lambi är såå söt, ännu sötare i verkligheten! ^^ Blir nästan lite intresserad.. Lycka till! :) Med vänlig hälsning, Linda Meijer
Med vänlig hälsning, Linda Meijer, Ztrawberries Kaningård ♥
#4 Jaa ska bli riktigt spännande o se vad det blir för småttingar!
#5 Absolut, gör det! :)
#6 Jaa haha hon är riktigt fin :) Tack! Bara att höra av dig om du är intresserad.
Finns intresse på kullen men bara att fortsätta lämna om du är intresserad! :)
Om allt har gått som planerat är Lambi på dag 8 nu!
Lambi är rund som bara den! Jag gissar på minst 7 ungar med tanke på hur stor hennes mage är.. ;D
Uppdaterar med en liten bild. En del intresserade på kullen men vill ha fler! Ni skrivs upp på en lista. PM:a mig, skriv här eller på facebook: Linnéa Caius Cedstedt
Nu är det bara ca 5-6 dagar kvar innan bebisarna kommer! Väldigt spännande :)
Intressant läsning och fina bilder/filmer!
Önskar dig lycka till med kullen, hoppas bilder kommer sen😉
#10 Tack så mycket!
Absolut kommer det bilder sen, nästan varje dag förhoppningsvis ^^
Oj har varit otroligt dålig på att uppdatera här!
Men kullen är född och fyller 11 dagar idag :) Ska lägga upp lite bilder här. Finns intresserade på kullen men vill vara säker på att alla bebisar kommer iväg, gärna till hopphem :) Kommer själv spara 1-2 bebisar.
Kostar som sagt 250 :-, 50 kr betalas i tingningsavgift i förskott.
Ungarna kommer få namn efter Tintin-avsnitt!
Mamma Lambi med kullen, ca 3 dagar gamla på bild!
Dom två till vänster ❤️
#16 Ja visst är dem underbara :) Tror det kommer bli dem två jag behåller
Men jag smäller av så söta, å så himla vackra! :D Ser fram emot att se dessa finingar på banan i sommar, hihi! Hälsa de fina föräldrarna från Sunny å alla "ungar". :)
Så söta!
#14 Men gud jag tror jag dör! Hahaha vilken underbar sötis!😛
Visst är de söta! De som blir ägare till dessa små kommer verkligen ha en diamant som sticker ut i mängden på banorna tror jag :)
Fortfarande en unge tillsalu. (antingen nr 1 eller 4 på bild)
En av de två kommer flytta till stallet, men den andra vill ha ett kärleksfullt hem!
Uppdaterar med en relativt ny bild. Ungarna blir 4 veckor på måndag och är leveransklara runt valborg och startklara runt 4 juli för den som vill hopptävla :)
Hör av er till mig vid intresse eller frågor. Ingen fråga är för dum ^^
Så söta dem är! :)
#25 Visst är dem!
Speciellt unge 4 ;)
#27 Ska du inte ha den då? Hihi :)
Vad söta! ❤️
#28 - Wish I could!😃 Bor i lägenhet, så har ingen möjlighet till att ha utekanin, och mamma är dödligt allergisk mot marsvin, så vi vågar inte ha smådjur här hemma öht numera. :/
#29 Hihi ja visst är dem :)
#30 Vad trist! Just nu har jag 9 kaniner i lägenheten ;)
Åh helt ljuvliga! borde vara förbjudet att vara så söta :)
#31 Ojsh! 😮Det var många ;)
Hur och var bor de? Hur får du plats och tid? :)
Så söta! Man blir riktigt kär i dem här små krabaterna…. <3
Underbara små varelser! Söta söta ❤
Är kanske intresserad om det går att leverera till Sveland cup i Romme den 18 Maj?
/ Angelica
#33 Haha 5 ungar bor ju med mamma Lambi. Så har 6 kaniner i en bur. Resten bor i min IKEA-bokhylla (3-fackare) och en innebur :)