Min kanin har mjäll
Hejsan!
Idag upptäckte jag att min kanin hade tappat lite päls på ryggen och där fanns det även små vita prickar! Läste runt lite på google och det var mjäll som jag anade.. Vad ska jag göra nu?
Läste lite på Google och någon badade sin kanin ibland och använde ett milt mjällschampoo och det försvann på en gång, dock var det ett schampoo för människor! Och tror inte det är bra att använda det för kaniner.. Finns det mjäll schampoo för kaniner?
P.S Vad händer om man rör dessa vita prickar med händerna?
Tacksam för svar! 🙂
Låter som mjällkvalster. Behövs ett besök hos vet, ganska lätt att bli av med men det hjälper inte att bada kaninen. Läs mer om mjällkvalster här: http://www.veterinaren.nu/kanin/sjukdomar/infektioner-och-parasiter/utvartes-parasiter-kanin
Mjällkvalster kan smitta över till människa men det är ingen fara eftersom de inte kan föröka sig utan självdör inom ca ett dygn. Det kan klia lite i håret och vara lite äckligt dock, kan jag intyga efter att min kanin smittat mig med mjällkvalster 2 ggr 🤢.
#2 Tack för svaret! Ska ta och besöka veterinären.
Tror jag har blivit smittad för det kliar lite i håret eller så inbillar jag bara mig, haha! 🤦♂️