Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 1523 ggr
Mellep
0

Sära på mina kaniner

Hej!

Jag har två Dvv, en hane och en hona (syskon) som är 10 veckor. Jag kommer sära på dem senare innan jag ska kastrera hanen. Jag undrar om man kan sätta ihop dom igen efter de har blivit könsmogna och jag har kastrerat honom? Kommer de att acceptera varandra? De bor i en bur som är ca 120x55 cm och nu funkar de fin fint ihop och verkligen myser med varandra! Fast det kan ju dock ändra sig sedan.

😃

Zabbio
0

Du bör sära dem nu då de kan bli könsmogna redan nu. Med en tillräckligt stor bur börde gå bra ihop denare :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Mellep
0

Okej tack!

Är min bur tillräckligt stor tro? (120x55x50)

Melao
0

#2 Om kaninerna trivs ihop tror jag att det kan funka, kastrerad hane + hona är oftast ganska okomplicerat, men om du har möjlighet att bygga ut den tycker jag att du ska göra det. Alla kaniner trivs bättre på större yta, oavsett om de bor ensamma eller inte :)

Oho för att satsa det sista på mirakel!

Mellep
0

Ja, det är såklart bättre med större yta för kaninerna! 😉

Fridaaaa
1

#2 Jag skulle ej ha 2 kaniner i den buren nej, även om det är godkänt.
Ska få plats med sitthylla/hus där båda kan få plats osv.
Hade enbart haft den till 2 kaniner om de har Hage tillkopplat dygnet runt, inte annars…

Du behöver separera dem redan nu, ej vänta.
Och de flesta kastrerar från 4 månaders ålder och sedan måste man vänta 4-6 veckor efter kastrering innan de sätts ihop igen :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mellep
0

#5 I min bur har jag både sitthylla och hus plus plats att gömma sig. Dessutom har jag "säkrat" ett rum där buren står, där de får skutta fritt hela tiden. ;) Jag ska se om det funkar annars har jag en extra bur hos en kompis ifall det inte funkar som tur e. 😉

Får separera dem nu då, vad bra att ni påpekade det!

Fridaaaa
0

#6 Okej, ja som jag skrev tycker jag det är OK med så pass "liten" bur till 2 kaniner, om de har Hage till hela tiden eller som du då, ett rum :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Josefinaaa
1

Jag hade min hona och hane tillsammans tills hanen skulle kastreras. Och sedan efter att ha väntat i ungefär 6 veckor efter kastreringen och släppte ihop dom igen så försiktigt så var det första hanen gjorde att försöka ta mjölk från honan😂 (honan är mamma till hanen) och nu funkar dom utmärkt ihop. Jag har dom i lika stor bur som du men dom har en STOOOR Hage att kunna springa runt i hela dagarna. Men inte på natten för då vill dom ha de stängt och vara i små trånga utrymmen. Så dom ligger tätt intill varandra i den lilla delen av buren även om de finns mycket mer plats. Men jag vet inte mina kaniner kanske är lite knäppa? 😂

Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️

Mellep
0

#8 Å vilka gulliga kaniner du verkar ha, hoppas mina fortsätter och blir så också!! 🙂

Josefinaaa
0

#9 Aa de får vi hoppas! 😉

Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️