frågor ang myxomatos
Hej. Jag har fått reda på idag att de går myxomatos i min kommun så jag vill förbereda mig på bästa sätt. Jag har en tid inbokad för vaccination om ca 4 veckor då även hunden ska förnya sina vaccinationer. Om mina kaniner blir smittade vad gör man mer än att kontakta veterinär och sva? Vad gör man om någon kanin hinner dö innan man hinner märka symtom mer än att ringa och anmäla till sva? Vad kostar de att lämna in för obduktion vid misstanke om myxomatos? Kan man ha kanin i samma bur som en sjuk kanin suttit i? Jag har virkon s hemma då jag dessinfekterar skorna efter besök på andra kaningårdar och brukar tvätta burarna med dei sammband med storstädning 1 gång om året så de vet jag att man kan rengöra burarna med om man får myxomatos men hur gör man med rastgårdarna? Tacksam för svar så att jag kan vara väl förberedd på eventuell smitta. Jag har redan läst om symtom på myxomatos så de behöver ni inte skriva och INGET av mina djur är smittade ännu och jag har i förebyggande syfte isolerat kaninerna från varandra.
Ingen som vet?
Jag är inte expert på detta, men om man får fråga, i vilken stad är du i?
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
Jag bor nynäshamn/haninge. De är ganska vanligt att importera kaniner från gottland hit o gottland är ett riskområde. Hört rykten om att de skulle vara ett utbrott av myxomatos här i närheten. Ingen som haft myxomatos på sin gård?
Ojj, jag har inte haft myxomatos på min "gård" men jag bor lite mer upp i stockholm.
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
Ingen som vet?
Om mina kaniner blir smittade vad gör man mer än att kontakta veterinär och sva?
Avskärma smittade individer från de andra, sätt i karantän.
**Vad gör man om någon kanin hinner dö innan man hinner märka symtom mer än att ringa och anmäla till sva?
**Töm ut ALLT ur buren(hö, pellets, spån, grenar, m.m.) Tvätta buren + tillbehören med virkon(låt verka i 15-20 min innan man torkar av det, upprepa gärna) Om en kanin har/hade det, är det stor chans att resten av djuren också har det.
**Vad kostar de att lämna in för obduktion vid misstanke om myxomatos?
**Beror på klinken, men skulle gissa på 1000-1500:-
**Kan man ha kanin i samma bur som en sjuk kanin suttit i?
**Ja, tvätta med vikron, låt verka i 15-20 minuter o torka av, upprepa gärna. Matskål, höhäck, m.m. samma sak. Var noga med skarvar där skit gärna samlas. För att vara på den säkra sidan hade jag dock inte gärna använt buren.
**Jag har virkon s hemma då jag dessinfekterar skorna efter besök på andra kaningårdar och brukar tvätta burarna med det i sammband med storstädning 1 gång om året så de vet jag att man kan rengöra burarna med om man får myxomatos men hur gör man med rastgårdarna?
**Tvätta ALLT med virkon(låt verka, torka, upprepa)
Använd skyddsrock medans du tvättar som du kan slänga/tvätta efteråt så att det hålls en så steril miljö som möjligt. Spreja gärna handsprit över händer/skor. Ha håret uppsatt.
Använd inte platsen där myxomatos-smittade individer suttit. Sjukdommen kan överleva i veckor utanför bäraren(Kaninen) har jag för mig, så rasta kaninerna på annan plats.
En kanin som misstänks vara smittad av myxomatos ska inte in till någon klinik utan sk direkt till sva vid misstanke. 1000-1500kr brukar de att kosta när man lämnar in för obduktion av kanin som inte misstänks ha anmälningspliktig sjukdom. Om djur misstänks vara smittade med en sjukdom som de är änmälnings plikt på så går staten in med ett bidrag. Hur mycke de bidraget är på skulle jag vilja veta. Mina kaniner är inte smittade vad jag vet men jag har iaf satt alla i karantän för att vara på den säkra sidan tills jag hört mer om de är myxomatos som går eller om de är något annat. Ingen som haft myxomatos?