Dvärgvädur & Löwen blandning...
Köpte mig en liten hona född vid nyår, fick reda på att pappan var löwen… Min fråga är då hur bör jag sköta dess päls? klippa, borsta, hur ofta? upptäcker att det finns massa tovor o försöker reda ut dem… Har haft rena dvärgvädur tidigare vilket jag upplever inte hade samma lurviga päls… 🤔
Lejonhuvad kanin, löwen är det tyska namnet och betyder enbart "lejon" 😉 (kunde inte låta bli att säga det 😉😛)
Borstas. Klipps ej, om det inte blir tovor osv :)
Man får borsta ev varje dag på vissa så att inte tovor bildas :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2: Det är samma ras. I sverige säger man Lejonhuvad kanin. I Tyskland kallas rasen löwen, och det betyder "lejon" på tyska.
Du har alltså en blandning mellan lejonhuvad kanin och dvärgvädur, vilket egentligen är en lejonhuvad dvärgvädur, helt enkelt. :)
#3 Behöver det inte alls vara. Lejonhuvad dvärgvädur är en egen ras, korsar du dvärgvädur och lejonhuvad kanin så får du teoretiskt sett en blandraskanin.
Det är ungefär som att säga att en korsning mellan Fransk vädur och dvärgvädur är en Lilla Tysk eller en korsning mellan fransk vädur och hermelin är en dvärgvädur, bara för att rasen uppkom så.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#2 Det är samma ras, lejonhuvad kanin och löwen :) Men i Sverige heter det lejonhuvad kanin :)
Nej korsning mellan lejonhuvad kanin och dvärgvädur blir inte lejonhuvad dvärgvädur. Det blir en korsning.
Lejonhuvad dvärgvädur är en egen ras.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.