Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3861 ggr
[Synnerlig]
0

Hona luktar illa.

Har precis skaffat en honkanin och har upptäckt att hon är skendräktig? och ska se till att få henne kastrerad snart.

Men nu är det såhär att det är någonting som luktar riktigt illa ifrån hennes bur. Jag står knappt ut med stanken. Jag städar hennes bur och ser till att det är rent, men väldigt snabbt återkommer stanken när hon har varit där och grävt runt i ströt.

Är det någonting som honan utsöndrar för att hon är skendräktig? eller vad kan det vara? Vet inte vad det är som luktar :/ Vet någon här vad det skulle kunna vara?

ninor
0

Vad luktar det? 

Har mina kaniner fått för mycket gottis eller liknande har det hänt att de inte äter upp blindtarmsavföringen, och denna luktar APA. Stinker som jag vet inte vad. Kanske är det samma för din hona? Blindtarmsavföringen är oftast lite lösare än vanliga pluttar och sitter också oftast ihop så det ser ut som en korv / vindruveklase.

[Synnerlig]
1

Jag vet inte vad det luktar. Ingenting jag känner igen. Det luktar bara illa :P Hon får lite pellets, någon morot och så äter hon en himlans massa hö. Hon äter mer hö än min hane (hanen är kastrerad) som jag har haft i 1 år :P Hon har fått några bitar bananchips (till för kaniner) men inte så mycket att det borde påverka henne på något sätt tycker jag :S Hon har inte ens fått det varje dag :P Bara någon liten minibit när vi ska gosa med henne och lära känna henne :)

Helin_
0

Har du kropps besiktat henne? Kollat kring könet så att hon inte har några flytningar eller svullnad eller smutts?

juliafrojd
0

Min hona luktar äckligt när hon är brunstig. De luktar äckligt och "starkt" typ.

[krysopras]
0

Det kan vara livermodersinflammation. Det är inte ovanligt hos kaninhonor men mycket farligt. I så fall behöver hon gå till vet och bli kastrerad.

tussen12
0

Min hona luktade också verkligen APA ibland, mest vid brunst osv.. Men nu när vi har kastrerat har hon inte luktat så.

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Fridaaaa
0

Aldrig märkt att mina honor luktat illa, har en hona inne nu som är 10 månader gammal :)

Men hade kollat upp det, kan ju vara som #5 säger. Man vet ju aldrig :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AkaiTsuki
0

Det kan också vara att hon har ovanligt mycket sekret, vilket ifall man har en sån kanin som producerar för mycket måste man hjälpa till att ta bort. Det är ungefär brevid könsorganet i små hålor liksom som det finns svart/brunt/mörkt sekret som brukar lukta en hel del

Ifall det inte är det så ta de andras tips

//Joanna

[Synnerlig]
0

Jag får ta och kolla henne för nu vet jag i alla fall vart jag kan titta efter vart det kommer ifrån :O Men jag undrar om det verkligen är en inflammation, för det luktar inte hela tiden. T.ex. nu luktar det ingenting, men igår och i förr igår stank det verkligen :O Men jag ska kolla upp henne och även ta henne till vet ändå för hon ska kastreras :)

[Synnerlig]
0

Hej,

Jag tänkte bara säga att min hona slutade lukta illa typ dagen efter jag skrev här och har inte luktat illa sen dess, haha. Konstigt men väldigt skönt att slippa lukten, haha :)

[00emi07]
0

Vad bra allt ap- lukten gått över. Hihi :P