Parade mina två honor i helgen....
..och nu jagar den ena honan den andra och försöker para sig med henne.. :O är det vanligt?? känns helskumt! Märkte det ute i hagen idag, funkat bra inne i buren, inget vi märkt av..
eller förra helgen menade jag - en vecka sen igår..
Dominans :)
Jag hade ej vågat ha 2 honor ihop när de ska ha kull.
Vissa har det, vissa inte. Jag hade ej chansat :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 Jag tror hon menade att hon satte ihop dem i helgen.. tror jag
#3Står ju att de parades för en vecka sedan? :)
#4 Jaha, jag läste bara #0^^ (och ditt inlägg hehe)
#5 Hehe ja jag tolkar det så från #0 :D
Hon jag parade den ena honan hos sa att iaf den tjejen inte blev dräktig.. Det baserade hon på att hanen varken lät eller 'kastade sig bakåt' vilket de alltid gör enligt henne. Sen sa hon att det beteendet som den ena uppvisade igår kan tyda på att hon är brunstig nu.. Vet inte vad jag ska tro.. Hade tänkt dela på dom om en vecka, OM någon av dem nu är dräktiga, men jag kanske borde göra det redan nu..?!
Dom parades förra helgen, bor ihop nu, och har så gjort sedan dom föddes.. :)
#7 Det kan lyckas ändå, man ska aldrig säga aldrig. Vanligast är att dem låter och sedan trillar av dock. Är ett mer säkert tecken. Men uteslut det ej :)
Att de jagar varandra eller att ena jaga den andra behöver ej betyda att kaninen brunstar nej, kan vara teckan på t.ex dominans också.
Ja kan vara bra idé att dela på dem när de har gått 2-3 veckor in i dräktigheten, så de har sista veckan på sig att ha det lugnt osv.
Men var medveten att sen när ungarna särats från mammorna (om de nu är dräktiga) är det itne säkert att de kan gå ihop sen. Bara att hoppas, ibland går det, ibland inte. Så himla olika :)
Hmm.. då ska vi inte ge upp då då.. :) hoppas på bebisar.. ;)
Oki.. ska hålla ett litet extra öga på dom då så det inte blir farligt för den mindre.. Om det skulle bli bråk har jag redan nu en annan bur iordninggjord så hon kan flytta ikväll om det skulle vara så. Hade tänkt vänta till nästa helg med att dela dem annars, då är det två veckor sen parningen..
Nej det har jag förstått att det inte är säkert att dom går att ha tillsammans igen.. men vi hoppas.. =) har en ganska stor Hage vilken vi tänkt använda till att "vänja" dom vid varandra igen.. och hela sommaren har vi på oss sen innan dom ska in i vinterburen igen.. Håller tummarna.. :D
Tack för svar!! =)