Kanin iFokus

Kanin

Etikett: färger-teckningar-och-raser
Läst 1105 ggr
[trofast]
0

skaffa hermelin, hjälp!

Hej igen! Jag ska eventuellt hämta hem en Hermelin hona med stammtavla om en vecka, men skulle behöva lite hjälp, vilka mått är lagliga för en Hermelinkanin? Luktar dom mycket om dom bor inne? Har länge funderat på en liten kanin då jag nu bara har jättekaniner… Sålde mina Dvärgvädurer för ett tag sedan men skulle vara roligt med bara en liten minikanin hemma bland alla jättarna. Har dock haft en hermelin blandis för ett antal år sedan, men hon var en arg liten tös som inte hade fått så mycket kärlek i förra hemmet.

tussen12
0

Minsta lagliga mått är 100x50

Själv tkr jag inte att kaniner luktar mer inne än ute, men det är nog olika ^^

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

hobbymupp
0

Just nu är minimimåtten 0,5 kvm med kortaste sidan 50 cm, men det verkar som att beslut snart tas om att minsta sidan ska vara 60 cm, men samma kvm-minimi. Och dessutom ska man ju gärna ha större, så bygg lite extra så är du säker för lagen och kaninen gladare :D

[vigge_]
0

kul att du ska skaffa en hermelin🙂

Jag har också en hermelin hona med stamtavla m.m.🙂

Tror inte att kaninen kommer lukta illa, bara gott😃

Minimåtten är just nu 100*50*50 men det kommer nog att bli större minimått.🙂

Ha gärna mycket större är vad minimåttet är. Hermeliner är väldigt aktiva och behöver som alla kaniner mycket aktivering. Min hona blir sur om hon blir instängd i sin bur. En bur på 100*50*50. Hon har en tillsatt Hage.

Börja gärna med klickerträning. Det gjorde min tös MYCKET tamare

[Mi-rand-a]
0

Tror inte de kommer lukta något bara man städar buren ordentligt mm. 

Men att ha en hermelin med jättarna är en risk man tar då olyckor kan ske så inget jag hade rekommenderat.

Fridaaaa
0

0,5 kvm är lagligt mått, minst 50cm bredd och minst 50 cm höjd.
Men jag skulle ej ha under 0,6-0,7 kvm. Minst 120x60 tycker jag är bra mått och helst större.

Vilken ras? det är man har inne, har ej betydelse hur de luktar :)
Jag har en kanin inne, luktar i princip inget :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tinkelbell
0

Kaniner är ju väldigt renliga av sig så dom i sig luktar ju inget i sig :)

Däremot luktar buren om den inte städas ordentligt och regelbundet :)

Mvh Hela stora familjen <3

ElmerKrudd
1

Är det bara jag som tycker att kaninbajs luktar svett? xD

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

Frosstis
0

Om du bor runt göteborg så finns Teddytassen, de har en jättestor bur (160x80) och den kostar bara 1300 någonting!! Jättevärt att köpa :)

[trofast]
0

#4: Jag kommer inte ha Hermelinen med jättarna, för stor risk att de skadar varandra, mina jättehonor har ganska hett humör också mot andra kaniner så skulle nog bli ett "blodbad"…

Jag har två burar redan hemma som inte används som dvärgkaninerna har haft när de bodde hos oss. En 100*50*50 bur och en lite större bur 130*60*60, hon kommer nog få bo i den större buren. 😃

Finns det nå bra strö ni kan tipsa om för innekanin?

Spån vill jag inte ha inomhus det dammar för mycket.

Tinkelbell
0

Ska kaninen vara frigående så behövs ingen jätte bur utan bara 1 som de kan äta/bajsa och ev sova i :) Om de får vara hela dagarna med öppen bur :)

Mvh Hela stora familjen <3

Fridaaaa
0

#9 Den större låter bra, skulle ej ha den lilla :)

Jag har kutterspån till min innekanin, och ibland halm på.Men det är vad man själv föredrar.
Mitt dammar inte mycket, hade det gjort det hade jag inte haft det till djuren, så tänker jag :) Gäller både inne och ute :)

[trofast]
1

#10: Hon kommer få vara frigående när jag är hemma har jag tänkt, men när vi åker bort och på nätter så får hon vara i buren :)

[trofast]
0

#11: å vad man är glömsk ibland, glömde ju att man kan ha halm över spånet, som mina utekaniner har, då är det ju inga problem 🙂☺️

Fridaaaa
1

#13 Hehe 🙂 Man kan ej tänka på allt! 🙂
Jag är med sån, någon nämner någonting, så blir det "just det ja" haha

[trofast]
0

#14: 😃

[trofast]
0

Hihi, har reserverat honan nu, hon är brun zobel! Längtar tills vi åker och hämtar henne 😃

Helin_
0

Jag har en lejonhuvad på ca 1300g inne oxh hon luktar inget om man städar buren minst 1 gång i veckan. Jättarna som bor ute hade jag aldrig tagit in då jag hade behövt göra rent varje dag för att de inte skulle börja lukta illa då jättar bajsar otroligt mycke jämfört med en liten kanin på ca 1kg.

[trofast]
0

#17: Jo det är sant, jag har haft jättarna inomhus under en kort period, kan säga att det blev mycket städning varje dag, men min familj är inte så förtjust att ha jättarna inomhus pgr av lukten, men en liten kanin går det bra med, jättarna trivs bättre ute, iallafall mina 😃