Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 650 ggr
Lusthan
0

Brunt äckel där pungkulorna varit.

Har en belgisk jättehane som är kastrerad från dess att han blev fyra månader gammal. Han blir i vår två år gammal. Går inomhus helt fritt och har en ren toalåda. Nu idag upptäckte jag att han hade något brunt som satt där pungkulorna suttit tidigare. Det luktade typ död och gick att dra bort. Huden är utan hår och ser för övrigt frisk ut men det där var inte mysigt. Är det normalt att det blir så på kastrerade hanar? Har inte sett det tidigare när jag borstat han på magen. Däremot har jag känt lukten innan men tänkt att det varit något annat.. Imorgon ska jag fixa koksaltläsning och göra rent ordentligt tänkte jag. Vill inte göra det nu ett på natten. Känns dumt. Han vill dessutom sova nu och jag också strax. Han mår för övrigt bra, är pigg som vanligt och verkade inte ha ont.

[YukiOni]
3

Det finns 2 doftkörtlar alldeles intill var sida om könet på kaninen, dessa är fullt naturliga & ger ut ett gul/brunt sekret. Om kaninen inte tvättar sig själv kan det bli som avlånga 'klumpar', påminner lite om marsvinspluttar till formen😛
Dessa kan man tvätta bort med ljummet vatten om kaninen själv inte tvättat bort dem, alla kaniner gör inte det.

Detta är helt normalt, förekommer på honor också. 
Inget att vara orolig för, men lukten är HEMSK, ljuger inte om det🤐

Lusthan
0

Oh, tänkte att det kunde vara normalt. Kom ihåg nån gång imorse att jag sett det på mina andra kaniner som jag hade för längesen. Hann dock bli lite orolig där ett tag. Då var det nog bara längesen han tvättade sig. Därför jag inte sett det på han tidigare. :-) Tack så jättemycket för svaret.

[YukiOni]
0

Ingen fara🙂

Var också orolig är jag såg det på min första kanin, sen när jag fick reda på vad det va kände jag mig dum😃

Har 7 kaniner idag, varav 4 inte tvättar sig där, så det är inget ovanligt såsett🙂

Lusthan
0

Haha, ja jag har ju haft kaniner förr och kan känna igen det från hermelinerna men inte de större. Sen var det snart 20 år sen jag hade dem. När jag såg det nu hade jag glömt bort det. Men han verkar tvätta bort det. Det var nog bara jag som råkade se det inatt när han fick en omgång av borste och klosaxen. Han fäller så bedrövligt att vi har Sturehår i hela lägenheten just nu. Mindre kul när han ska upp i sängen och mysa på morgonen…

[YukiOni]
0

Kan förstå att en sån bjässe fäller mkt, vet att när jag hade gottlandskanin hade vi hår både inne och ute när hon fällde 🤦‍♂️
(Det e så gott som 'värre' nu med lejonen, men för sakens skull😃)
Vet att när min hona vill upp i sängen ligger det stora tussar överallt i rummet när hon fått gå in i sin bur igen😊

Tur det, vet att när jag upptäckte det första gången höll jag på att spy (var visserligen bara 6 år, men iallafall 😛) en chock fick jag mig 😃

Lusthan
1

Jag har ingen bur till min bjässe. Han är så stor att det skulle inte gå inomhus. Han skuttar med katterna och sover där han tycker det är bra. Så det blir en hel del päls att dammsuga, blir inte bättre sv. Att vi har fyra katter. ;-) Det luktade så äckligt så jag tänkte att det måste vara riktigt infekterat men i och med att huden var så fin så var det lite konstigt. Inte såg jag något sår heller. Tänkte att det var bra konstigt att jag inte märkt något tidigare. Då känner man sig lite dum. Tur att det var normalt. :-)

AkaiTsuki
1

Det kallas sekret :)

Vissa kaniner producerar väldigt mycket och andra inte så mycket beror helt på :)

//Joanna