Kanin iFokus

Kanin

Etikett: sjukdomar
Läst 2542 ggr
1445
0

Kaninpest i buren?

Hej, min kanin dog i kaninpest och jag undrar om jag kan använda buren igen till nästa kanin? Buren har stått ute under en lång och kall vinter och varit obebodd i ca 8mån. Vi har tänkt tvätta den med högtryckstvätt och vatten när det blir lite varmare, kan det räcka? Några tips? eller borde vi skrota buren? 

Mvh 1445

Fridaaaa
4

Sanering behövs.
T.ex med virkon S. Hade sanerat flera gånger för säkerhets skull.

Är den i trä, hade jag nog skrotat den för säkerhets skull.
Men vet inte vad andra tycker här :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[YukiOni]
1

Använd Virkon.

Spreja(golv, tak, väggar, m.m.) på och låt verka i 20 min innan man torkar av det. 
Upprepa gärna för att vara 110% säker på att det är rent. Man kan aldrig vara säker nog med kaninpest… 

Som ovanstående säger skulle jag nog inte vilja riskera ngt utan hade köpt en ny bur istället.

[trofast]
0

Man måste städa ur och skrubba buren ordentligt tills buren är riktigt ren, sedan måste man sanera den med den stark lösning, kommer inte riktigt ihåg vad man ska använda men det går att hitta. Viktigt att tänka på innan man sanerar buren är att buren måste vara riktigt ordentligt rengjord annars kommer inte den medlet att verka. 

Ett tips? om du bara ska ha en eller två kaniner är ju att vaccinera dom mot kaninpest för att vara extra säker på att de inte blir smittade.

[trofast]
0

En sak till som jag nästan höll på att glömma, viruset kan överleva i upp till 1 år så om jag vore du skulle jag slänga allt hö och halm, spån som varit i kontakt med viruset.

Klara.b
0

Jag hade slängt buren, för jag hade inte velat riskera något onödigt.

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

[trofast]
0

Ja håller med de andra också, kanske ändå bättre att slänga buren och skaffa en ny? 

Hoppas ni hittar en lösning :)

1445
0

Tack för alla svar. Det är nog säkrast att slänga buren, synd eftersom det är en stor hemgjord rejäl bur på två våningar (i trä). 

#4 Om jag använder buren efter sanering efter 1år, kan det vara säkert då?

[trofast]
0

#7: Jag kan tyvärr inte svara på det, men ett tips? är ju att ringa till veterinären och fråga där, dom kan ge dig vettiga svar.  Jag skulle råda dig att vaccinera den nya kaninen för säkerhets skull, även om du slänger buren så kan viruset dyka upp igen, som sagt det kan överleva i upp till ett år och i vissa fall längre. Tyvärr är viruset väldigt överlevnadskraftigt , så om jag var du så skulle jag se till att kaninen är vaccinerad innan ni tar hem den till er, 

"hellre den säkra sidan före den osäkra". 

🙂 🙂 🙂 Lycka till!

Klara.b
3

Ett tips? är att vaccinera nästa kanin mot kanin pest om det finns där du bor.

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.