Ålder på kaning vid parning? :)
Av ren nyfikenhet ställer jag frågan om vilken ålder det är lämpligt att para kaniner för första gången, både hanar och honor? 🙂 Jag har inga tankar på att ta kull alls, utan vill bara veta. 🙂
Hanen när den är könsmogen. Honan när den är mellan 1/2-1 år gammal. :)
Hälsningar Lurvas11
#1 Tack för ditt svar! 🙂
#2 :)
Hälsningar Lurvas11
Dock så vill man veta hanens temperament också innan man parar så man brukar vänta till runt tonåren
För keliga gullegrisar runt 3 månader kan fortfarande ändra sig när de kommit upp i tonåren ^^
//Joanna
#4 Okej, ja, det är ju väldigt viktigt, men då vet jag det! 😃
Ska du skaffa kanin? :D
#6 Nej, inte för tillfället i alla fall. 🙂 Har haft en del kaniner under åren, bla hermelin och lejonhuvad. Vi hade även kaninungar 2 gånger.
Men för några år sedan dog vår sista kanin, han var en hermelin som hette Oliver och var 8 år när han lämnade oss. Han var verkligen speciell och lämnade ett stort tomrum. Vi gjorde allt för honom. Efter det har vi inte känt oss redo för en ny kanin. Men det kommer säkert en dag! 😃
Honor: 7 månader upp till ca 1½ års ålder. Upp till 2 års ålder tar vissa som tävlar hoppning, högre nivå. och brukar gå bra. Men mycket hänger på honan då.
Hanar: Skulle säga från 6mån-1års ålder och uppåt. Är bra att se hur kroppen blir, temperament osv innan man parar :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#8 Tack Frida! 🙂
#9 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.