Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 11073 ggr
OliverLundström
3

Hur länge kan hon vara ensam?

Vi ska åka bort nu snart och vi åker hem på måndag. Vi har satt nissan i hennes gamla innebur och hon sitter nu i hallen. Kan vi åka bort från henne eller ska vi ta med henne eller lämna in henne på pensionat? Om hon är hemma lägger vi in en halv morot, massa hö och en hel del pellets, sen har vi radion på brevid buren också. Vad tycker ni?

PaaatyPalm
3

Hur många dagar gäller det? Över en helg tror jag inte ska vara några problem, ge henne en extra vatten flaska osv bara.

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Fridaaaa
2

Ska ni bara vara borta 1 natt tycker jag det är OK:
Men aldrig över en hel helg. Vad som helst kan hända: Fastna, bli sjuk osv. Skulle aldrig ha samvete att lämna dem en helg helt utan uppsikt :) Dessutom är det lag på att de ska ha tillsyn minst 1 gång/dag. :)
Så ska ni bort mer än 1 natt hade jag tagit den till pensionat eller om någon bekant eller så kan komma och kolla till mm :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OliverLundström
0

#2 tack, vi har redan åkt, men vi ska sova borta inatt och från söndag till måndag, alltså två nätter. Jag kan be våran granne kika in och titta till den då och då? Nu fick jag dåligt samvete..men vet i alla fall tills nästa gång! Mvh:)

Fridaaaa
0

#3 Ja jag hade bett grannen kolla till dem, just ifall något händer, plus påfyllnad av hö & vatten osv :)

Suskiv
1

Katter ska ha tillsyn minst två gånger två gånger per dag enligt lag. Vet inte om det finns nått liknande lagstiftning för kaniner, men för mig är det självklart att djuren ska få tillsyn minst så ofta om man är bortrest.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Fridaaaa
0

#5 Jag har läst att de ska ha minst 1 gång/dag, minns ej vart men läste det någonstanns :)
Men håller med, att de ska ha tillsyn minst 1 gång/dag :)

fsigge
0

var borta i 2 nätter och fyllde på   två flaskor och rejält med hö och det klarade hon sig utmärkt på :)

Frida

Fridaaaa
4

#7 Tänk om kaninen blivit hastigt sjuk, fastnat eller något? Då är det lång tid :/ Jag skulle inte ha samvete till det, hade tänkt på det hela tiden….

-------------

Så här tycker jag: Ska man bort mer än en natt: Skaffa vakt av något slag. För djurets skull enligt mig :)

Suskiv
1

Håller med Frida. Borta mer än en natt så skaffar man djurvakt. Det är nått man helt enkelt får räkna med när man väljer att skaffa djur.

Stinastygg
3

För det första: Fråga inte sånahär saker precis innan ni ska åka. Vad är det för mening, när du sen ändå säger "tack men vi har redan åkt"? Dålig planering!

För det andra: Dricksvatten är en färskvara och ska alltid bytas varje dag. Till alla djur. Alltid.

För det tredje: Det är inte bra att servera en "halv morot och massa pellets" - kaninen förstår ju inte att det ska räcka flera dagar, utan tycker att den fått jackpot och kommer mumsa i sig alltihop på en gång! Antagligen blir den dålig i magen av det.

För det fjärde: Toalådan och buren ska rensas från pluttar och kissigt strö ofta, kaninen vill ha det rent och fräscht runt sig!

Slutsats: Någon behöver titta till kaninen varje dag och byta vatten, hålla rent, servera små portioner pellets och grönt, prata med den och pyssla om den och se till så att den mår bra.

Det är inte okej att resa ifrån djur i mer än 24 timmar utan att ha ordnat med en sådan person.

Fridaaaa
1

#10 Fast behövs inte göras varje dag, rensa toahörnan alltså, jag gör det ej till mina, för behövs ej :)

Stinastygg
0

Det beror väl på. Nog tycker jag att det iaf ska ses över hur pass lortigt det är. Sen kan det vara olika på olika kaniner, Sally är väldigt noga med att det ska vara hyfsat fräscht i toalådan, annars pinkar hon breve i protest. 😎

Fridaaaa
1

#12 Ja mina har ej toalådor (fungerar ej på mina, de drar mest omkring det osv xD). Men rensar i deras hörnor vid behov:D

Suskiv
0

#12 Inte heller mina har toalådor. Gör rent deras skithörn vid behov.

OliverLundström
0

#10 jag är människa människor gör fel då och då:) Vilken väldig tur att jag lyckades fixa "djurvakt" åt henne, sen är det ju så att kaniner är individer och min kanin kissar i sin toa oavsett om det ligger lite bajs där i. Hon hushåller även med sin mat och har alltid gjort, det är alltså inga problem men tack för omtanken!

Fridaaaa
3

#15 Dock behöver kaninen ses över minst 1 gång/dag ändå.
Plus få nytt vatten dagligen :)

OliverLundström
0

Ja det är självklart, men allt är fixat nu :)

Stinastygg
0

#16 precis, kontentan av allt det jag skrev är ju hur som helst att kaninen ska ses till varje dag.

#17: Uppenbarligen var det ju inte särskilt självklart för dej, då hade du aldrig startat den här tråden från början, och frågat om du kunde lämna henne ensam hela helgen… Men det är förhoppningsvis en självklarhet för dej från och med nu!

Och i fortsättningen: Fråga saker i god tid!!

Fridaaaa
3

#18 Bättre att fråga nu än inte alls eller hur? Och det visar ju att TS vill lära sig plus ta reda på saker även om det ej var i god tid denna gången? Bättre än att inte fråga alls :)

OliverLundström
5

#18 nu tycker jag faktiskt att din attityd är ganska taskig. Förstår inte varför du är så upprörd, nu är allt löst och jag har genom tråden samlat på mig erfarenheter.