Recept på kaninmüsli?
Hej!
Jag ska göra lite müsli till mina kaniner. Jag är inte så bra på vad som är bra och inte bra för dom… jag undrar om det finns någon som har bra tips? på vad man kan ha i?!
Jag och min son gjorde lite kaninmüsli. Torkade då morot, äpple, päron, banan, kiwi och mango. Hade även persilja och mynta som jag också torkade. Blandade allt i en glasburk när det var ordentligt torkat och tillsatte lite pellets samt några skalade solrosfrön.
Detta får han bara lite av ibland, men det gillas skarpt.
//Linda
#1 det ska jag absolut testa! Det får bli deras lilla födelsedagspresent 😉
Lånar tråden lite, kan man ge kaniner vanlig müsli? Sån som man köper i affären, fruktmüsli osötad menar jag. Min ena kille fick smaka lite och älskade det! Tänkte ge dem det som godis :)
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
#3 Jag tror det. Bara det inte är för mycket mandel i(mandel innehåller mycket fett)
#5 Fast det spelar väl ingen roll? Pellets sväller också jättemycket. Liksom jag har det som bas i min hamstermat (inte om kaniner nu då men aja) och min hamster skulle nog vart sprängd vid detta laget om det svällde så mycket.. Det är ju inte farligt med havregryn
Jag har i alla fall hört att man ska undvika det. Men mindre mängder är troligen inget farligt. Men jag kanske har fel där och jag har faktiskt inga egna erfarenheter av det. Så därför borde vi gå på dina om du har testat havregryn på kaniner också 🙂
#7 Ja jag har testat på kanin- hon tyckte det var jättegott :D Men det kan nog inte vara så bra i större mängder som du sa heller, men det är inte farligt då man använder det till så många djur (möss, råttor, hamstrar, marsvin m.m)
Jag tror man ska vara försiktig med fröer och gryner. Flera bra kaninfoder är ju faktiskt spannmålsfria (JR grainless som ett tydligt ex) just för att det inte är optimal föda för kaniner.
Ang torkad frukt så ska man se upp - frukten är oftast inte torkad som namnet antyder - utan för det mesta friterad i olja eller sockerlösning!
Titta t.ex på innehållsförteckningen på s.k. naturgodis nästa gång du är i en mataffär: På lapparna till de "torkade" frukterna står det ofta saker som; "Vegetabilisk olja, socker, dextrin, arom" med mera.
Så nej, jag skulle inte ge "torkad frukt" från människo-müsli till kaniner. Alldeles för fett och sött och gud vet vad vilka konserveringsmedel de kan innehålla…
Då torkar jag mycket hellre frukten själv!
Läs mer om hur torkad frukt framställs och vad det innehåller här:
http://order.pickalot.se/parrotsweb/produkter.asp?kat=9
Det finns en grynblandning som heter just det, AXA's grynblandning. Den innehåller endast de 4 sädeslagen och inget annat =)
#10 och inget av de sädesslagen är som sagt bra för kaniner…
Bra kaninfoder är spannmålsfritt, grainless (betyder "utan gryn") som jag sa.
#11 Men om varken spannmål eller torkad frukt är bra för kaniner, bör man ju inte ge müsli alls. Men havregryn/grynblandning kan men väl ge som godis ibland? :) Fast man väljer ju själv vad man ska ge..
#11 precis - man bör inte ge kaniner müsli alls!
Kaniner ska äta hö. Om man är osäker på höets kvalité kompletterar man med pellets. Tråkigt kan vi tycka, men det bästa för kaninen!
Frukt och grönt kan man förstås ge - men då färskt eller torkat (dvs man själv lägger det på tork, inte köpt "torkad" frukt som eg. är friterad) och inte för mycket.
Kaniner ska inte ha en varierad kost med massor av olika alternativ och godsaker. Huvudfödan är hö!
Köp en påse med Rabbit Royal annars, det är en OK "müsli" för kaniner. 🙂
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~