Kastrering av honkanin
Jag funderar på att kastrera min lilla Mio, hon är snart 6 månader gammal. Vet att det är större risk då det är ett större ingrepp, men är det någon här som har någon erfarenhet av kastrering av honkanin?
Och hur mycket kostar det? När jag kastrerade hennes pappa kostade det runt 800-900 men det är väl dyrare för honkaniner. Tar det längre tid för en hona att återhämta sig jämfört med hane?
Något annat som kan vara bra att veta?
Kastrerade min bj hona, hon återhämtade sig nästan bättre än när jag kastrerade min hane dock beror de nog också på kanin till kanin. De enda besvärliga var väll att hon fick ha en såndär kudde runt halsen så att hon inte skulle gå och tvätta sig där mm. och de gillade hon absolut inte + blev hon grisig kring halsen och sånt när hon på något sätt lyckats kissa ner kudden så fick böka av och på den i 1-2 veckor tid, men tror inte dom ger en sån till små kaniner. De var inte så jätte dyrt, kring 500-800 tror jag om jag inte minns helt fel :)
här i uppsala hos min vetrinär kosta hankastrering 860 och hona 1260.
jag har oxå fundering kring min hona. o om det ok att jag lägger till en fråga om även honorna blir "trevligare" tll humöret efter kastrering.
Här har jag skrivit en lång text om när jag kastrerade min tös Molly. Typ det bästa beslutet jag tagit med henne! :) Aldrig ångrat det, det var värt var enda krona av de 990 som det kostade! Se till att hitta en kunnig veterinär bara.
http://kaninmagazinet.se/2012/december/emma-berattar-mollys-kastrering-ej-klar-dada.html
#3 Jättebra och informativ text, blir ett bokmärke på den - tack🙂
#3 Super bra läsning! Tack!
Funderar främst på att kastrera Mio då hon kissar och bajsar utanför buren så jag håller på bli tokig (hon har dock blivit bättre) samt att hon är rätt spattig. Hon sitter inte gärna still och flyger iväg så fort man närmar sig.. Kanske skulle en kastrering hjälpa, om inte annat så försvinner ju risken för livmodercander.
#4, #5, Gud va bra att ni tyckte det :) tack!
Ja, om inte annat så får de ju inte den vanliga cancern, o bara det kan ju va värt en kastrering :P
#3 tak för artikeln! jag vet inte om jag missa, men hur gammal var hon?
din text får mig ju verkligen att vilja göra det.
När vi kastrerade Tufsan gick det väldigt bra, efter några dar var hon som vanligt igen ^^
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
#8 vad kostade det?
Förlåt för OT men, TS du bor väl i Eskilstuna? Vart kastrerade du din hankanin? Bor också i Eskilstuna :)
~Rabbits for Life~
#10 Han kastrerades på djurkliniken. Tyckte det funkade kanon! :-)
Hm, Har ingen anning, hon hade ju cystor i äggstockarna så det var inget ''frivilligt'' val om man säger så ;) Men vi fick en massa medecin med, så jag kan tänka mig att själva kastreringen kostade 800-900 (?)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
#11 Okej vad bra! Om du kastrerar Mio vill jag gärna höra hur det går och så :) och gärna priset också ;)
~Rabbits for Life~
#3, tror inte det stod faktiskt! :) Hon var 7, snart 8 månader när hon kastrerades :)
#14 tack! min lilleskrutt e snart 7 månader, men jag avaktar nog kanske en liten stund så ekonomin får komma igen efter lillpojkens kastrering :D
=) nu är kastreringstid bokad till min lilla dam den 8 maj 😃
Det kanske inte kan påverka hennes personlighet men det vore underbart om hon inte behövde vara lika hispig.
Vi ska kastrera våran pilska 😉 hankanin på måndag och det kostar 690:- Hona vet jag inte…
#16 Bra beslut! :) Jag kastrerade min hispiga hona och hon är SÅ mycket gladare och lugnare nu. Det enda som kan vara värt att tänka på är att köpa critical care om du inte redan har det, för min kom inte igång att äta ordentligt efter operationen så jag fick hjälpa till lite. Annars gick det super med allt. :) 1200:- fick jag betala.
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr