Föda för din kanin
Hej! Tänkte göra en tråd där man får skriva hur ens kanins "matsedel" ser ut på en vanlig dag. Te.x "morgon: Grönsaker Lunch/mellanmål: inget Kväll: Pellets". Något i den stilen kanske? Lycka till! :)
Idag fick min innekanin nässlor till frukost.
pellets till lunch plus hö.
Till kvällsmat fick hon en liten bit paprika, sen broccoli & en liten bit morot. Samt vatten.
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Hmm
Massa hö hela tiden.
Massa pellets hela tiden.
Morötter/Maskrosblad varje morgon.
Hon är dräktig 
Utekaninerna fick beta gräs till frukost. Pellets till lunch & till kvällsmat fick det massa hö, nässlor, broccoli & en bit morot.
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är så lika för alla tycker jag, men ja här kommer min ointressanta och tråkiga matsedel till kaninerna:
Morgon: Ingenting
Eftermiddag: Maskrosblad, klöver, gräs (sommartid)
Kväll: 0.5-1 dl pellets, hö om det är slut och nytt vatten.
Någon gång i veckan när jag kommer ihåg blir det blåbärsris om jag hittar och färska grenar från olika träd.
Vintertid blir det nytt vatten fler gånger eftersom det fryser.
Morgonen: 1/2 dl Pellets och nytt vatten Lunch/mellanmål: en grönsak Kväll: Knäckebröd Så har han också fri tillgång till hö! :)
#6 okej, tack för tipset!
Morgon:
½ dl pellets Stampe och Cuni Complete blandat
Rent vatten
Fyller på hö om de behövs, men idag fanns det hö
Lunch:
Släppte ut henen i beteshagen där hon fick äta gräs.
Så blev det rent vatten också eftersom det är olika skålar i hagen ch buren.
Kväll:
Rent vatten
Hö
Ett äpple blev det idag.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Morgon: Ingenting
Eftermiddag: Morötter och gräs
Kväll: 3 matskedar pellets, sallad, gräs, liten brödbit och nya tuggpinnar
Kvällsmålet brukar det även finnas kvar av på morgonen så det är lite "frukost" också ^^
Morgon: Vatten och höcheck Em: färskskördat grönt eller gratisgrönsaker kv: 0,5-1dl kraftfoder (luftig blanding av växter blommor och torkade grönsaket).
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Frukost (mellan 10.00 - 13.00): Hö eller gräs, (beroende på väder) och vatten.
Mellanmål (15.00 - 18.00): Ibland någon tistel, ett hemlagat kex eller kvistar.
Middag (18.00 - 20.00) : Minst 3 sorters grönsker, ibland någon frukt, varsin brödbit och torrfoder.
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Min tråkiga foderstat ;)
Morgon: inget
Middag: Inget
Kväll: Vattepåfyllning, höpåfyllning, pellets och något grönt (gräs, kvistar, grönsaker…).
De har alltid vatten (vattenautomat) och hö (höhäck).
Mina bor inomhus under vinterhalvåret så de behöver vatten bara en gång/dag.
Ljustadalens kaningård
Morgon: 1 dl pellets
Eftermiddag: lite färska saker ex dill,gräs, morötter och morrotsblast, maskrosblad och klöver( Han får såklart inte allt detta på em :P) Det är vad jag kallar hans middag :P
Kväll: Min så kallade: nyttighetsblandning :P Påfylning av hö och vatten om det behövs.
Det var min tråkiga matseledel, sen på lördagar(Som i dag) Får han en tredjedel av ett äpple :)
What doesn't kill you makes you stronger.
Morgon, 07-09.00 : lite frukt eller grönt + hö om det fattas.
Lunch 12-16.00: inget på vardagar, är ju i skolan ;P men på helger blir det hagen.
Middag, 16-19.00 : 0,5-0,75dl pellets , vatten och hö om det behövs. ibland får d lite pinnar med löv också.
så ser min (också väldigt tråkiga) matsedel ut ;)
Jag väcker liv i denna tråd istället för att skapa en ny.
Dagens matsedel
(hö är ju självklart och finns hela tiden, så det nämner jag inte)
Frukost: 0,5 dl pellets, några små grönsaksbitar.
Middag: bitar av blandade grönsaker; morot, kålrot och broccoli.
Kvällsmat: 1 dl pellets.
Morgon: Påfyllnad av hö och nytt vatten, ev. grönsaker
Kväll: Pellets (Tiger 2dl, Elsa och Ike 0,5dl var och Mimmi ca 1msk), påfyllnad av hö och nytt vatten.
Sommartid (så länge gräs finns eller det blivit frostnätter)
Morgon: Nytt vatten och påfyllnad av hö
Några gånger under dagen: Gräs/växter av olika slag
Kväll: Pellets och eventuellt hö.
Någon gång under dagen får de sommar som vinter nya grenar vid behov. När på dagen beror på när jag har tid att springa ut i skogen en sväng på "shoppingtur" :)
Morgon: Fylla på med hö, byta vatten.
Kväll: Byta vatten, fylla på med foder i matskålarna, extra hö i husen och eventuellt nå godsaker, tex: Morötter, äpplen, potatis eller nå annat gott.
Morgon: 1 matsked + påfyllning av hö och vatten / Björn får lite solrosfrön i sin mat.
dag: Hö och vatten (Såklart)
Kväll: 1 matsked och ibland lite grönsaker.. Hö och vatten har dom alltid tillgång till! :)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
min cesse får äta hö tills på kvällen då han får ny mat. och såklart dricker han vatten med
Morgon - Vattenbyte och påfyllning av hösilage Kväll - Vattenbyte, påfyllning av hösilage, 1,25 dl Rabbfor samt en nypa Rabbit royal. Under dagen har han fri tillgång på hösilage, asppinnar, ljung och blåbärsris. Just nu har jag morötter hemma så det har han fått en liten bit då och då. //Linda