två syskon ska få ungar - av misstag!!
Hallå alla!
Vi har precis fått reda på att det vi trodde var två systrar visar sig vara syster och bror… De var definitivt könsbestämda av "expert" när vi köpte dem. Ajaj! De är utekaniner. Nu är de två åtskilda och vi har ingen aning om eller när det blir ungar. Honan har börjat boa och är det ngn som vet när de gör detta inpå födseln? Har läst hur många inlägg som helst kring födseln m.m. men undrar ändå:
-Ska vi sluta rasta honan? Dagligen bär vi dem till en rasthage där vi pysslar med dem. Ska vi istället låta henne ta sig ut till provisorisk Hage via en spång, övervakad förstås!
-När ska vi öka fodermängd och till vad? Nu får honan hö samt 1/2 dl Rabbit Royal 2 ggr/dag (hanen med) Vad ska hon få i grönfoderväg, finns bättre foder för dräktiga?
- Vissa säger att man ska låta bli ungarna de första två veckorna och vissa att det ej spelar roll?
-När ska man sätta in mat och vatten till ungarna? Tar inte honan all mat och hur mkt ska hon ha efter födseln? Sin vanliga ranson direkt?
- Finns det risk att de fryser ihjäl då de är ute - nu -10 på nätterna…
- Är det ngn här som är intresserad av en unge gratis om det blir några? Finns inga genetiska fel på mor o far, dvärg lejon m angora o dalmatineranlag, hanen kamelhårsfärgad, honan vit m svart /bruna prickar. Kanonfina i temperamentet! Finns i Västerort, Stockholm (ja, eventuellt då!). Se foto - de är ungar där🙂
Frågor frågor!! Snälla någon, hjälp😉
Vanligtvis boar mamman några timmar innan födseln, hon kan även vara skendräktig? och kan också då boa.
Bebisarna klarar av temperaturen ute, bara mamman gör ett ordentligt bo åt dem och ingen hamnar utanför (vilket man får hålla koll på). Jag la in extra halm till mamman utanför boet och det greja hon med och täppte för som hon tyckte.
Dem första dagarna tycker jag hon kan vara nära med sina bebisar och finns det sedan möjlighet med bräda från buren till ett rastställe utanför så är det bättre än att mamman förs till någon annan rasthage från bebisarna.
Helst ska man inte vara vid bebisarna så mycket i början. Fast här är det några faktorer som spelar in. Måste kolla så att alla bebisar lever å mår bra och att ingen hamnar utanför. Sen beror det lite på vilken "relation" man har till sin kanin. Hur mycket tillit det finns att du får vara där och kolla.
Du märker när det är dags att lägga in lite extra mat åt bebisarna, det är när dem börjar komma ut ur boet och smaka på mammans mat och vatten.
Vill gärna veta mer hur det går!
Lycka till :)
Eftersom hon redan har börjat boa, så håll koll så det inte ligger nå smått och rör sej där i ;)
Underbart!! Tack för svar : D Jag återkommer… Håll tummarna för att allt går bra!
Om det blir ungar tänkte jag denna artikel kunde vara intressant, kom ihåg att jag sett den så tänkte länka även om den inte innehåller exakt vad du undrade över, men kan vara värt att kolla
http://www.raising-rabbits.com/mating-siblings.html
Tack för fler svar! Bra länk Rabbitte. Kan ni förstå att de har bott ihop i 9 månader och inget hänt tidigare!!!
#5 Varsågod!
Oj så pass! De kanske hade lite av syskonkärlek kvar som sen bara övergick i kärlek när hormonerna kom igång?
Aldrig hört om två kaniner, syskon som får ungar, men vill gärna veta hur det går och hoppas självklart att det går bra!
Är ni säkra på att det är en hona och hane nu? För den ena honan kan ju vara skendräktig? fast det är två honor…? Bara en tanke… eftersom dem va könsbestämda innan tänkte jag :)
Tänker detsamma som #7
Vi är 100% på att det är en hane - två rosa pungkulor på den ena, tuttisar på den andra🤪
Hahaha, okej. Då förstår jag att ni är säkra 😃
Tänkte om ni hade funderingar kring hane för att den ena börjat boa… men så var inte fallet. Då önskar jag lycka till igen!!
Oj, lycka till. Hoppas att allt går bra !
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Har du bilder på syskonen? Mamman och pappan? :) Lycka till!
Mvh Sanna ❤
Utblickens kaniner
Http://utblickens.weebly.com
Haha. Sorry, såg inte minibilden där uppe :)
Mvh Sanna ❤
Utblickens kaniner
Söta :)
Mvh Sanna ❤
Utblickens kaniner
Att de är syskon har förmodligen ingen betydelse för hur friska ungarna blir, om du är orolig för det. MEN, om de har anlag för defekter som bettfel så är risken stor att det visar sig.
Tänk på att sära dem NU, honan brunstar om när ungarna är födda. Så om ni låter hanen gå kvar så är risken stor för att hon får ungar igen när första kullen är 4 veckor.
Tack Finnsan o Luppa m fl.
Luppa - de är redan åtskilda 🙂
#17 Bra! :)
Oj!
Jag önskar er all lycka i fortsättningen om det nu råkar bli några ungar.
Har ni pratat med uppfödaren om detta? Kan ju vara bra att han/hon får veta vad som hänt.
Se till att de som köper ungarna - om det nu blir några - är väl informerade om att ungarna är resultatet av syskonparning och därför inte bör användas i vidare Avel. Alltså endast sällskaps/kel/hoppkaniner. Helst bör ni uppmana köparna att kastrera, tycker jag.
Shit happens, det var ett misstag, hoppas det går bra med allt, hur det än blir, ungar eller ej!
#20 Varför skulle syskonparningen göra att kaninerna inte bör användas i Avel? Så länge de är friska lär det ju inte skada mer att para dem med obesläktade kaniner än att para någon annan kanin. Snarare skulle ja säga att det är mindre sannolikt att de bär på ärftliga defekter om inget kommit fram trots syskonparning.
Oho för att satsa det sista på mirakel!
Säger som #21
Hur har det gått?? Har det kommit nå smått än??
Nope, vi väntar m spänning. Kanske bygger vissa honor bo långt innan födseln? Vansinnigt kallt på nätterna, -15. Lite oroliga för det…
Spännande :)
Det jag läst är att bebisarna ska klara sig ner emot -30 grader. Så länge dem inte hamnar utanför boet, så ska det gå bra. Päls får dem också rätt fort, så dem klarar sig när dem börjar skutta runt :)
#24 I regel bygger skendräktiga honor tidigt. De flesta dräktiga kaniner bygger innan dem ska föda.
Men finns honor som bygger tidigt med, men vanligast är innan födsel :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#26 Börjar dem med allt byggande av bo precis innan eller är det det slutliga med att "plocka päls" dem gör precis innan? Vanligast alltså :)
#27 Dem bygger ju boet genom att dra bort päls och ordna iordning :)
Vanligast är precis innan eller max några dagar innan, det är min erfarenhet i alla fall :)
Hade bland annat en hona som byggde ett bo max några timmar innan :)
För min hona hämtade halm och hö och fixade med, sen en kväll när jag var ut så låg det fullt med päls och då var även bebisar där… Så tänkte om dem förberedde tidigare och fixa till boet och att dem ordna med pälsen när det var dags…? Förstår att det är olika men kul och höra hur det varit för andra :)
#29 Skriv vem du talar med ;)
Ja det är nog olika från kanin till kanin skulle jag tro :D
Men mina, dem få kullar jag tagit har gjort boet med pälsen, halm osv samtidigt :)
#27 Jag har bara haft en kull, men den honan började bygga bo på..måndagen eller tisdagen tror jag. Ungarna föddes lördag morgon.
#30 Jag skrev fortsättning på det vi diskuterade på inläggen innan men även till alla andra hur deras kaniner gjort :)
#32 Okej :)
oj vad kul med så många svar!!! Tack för all input. Lovar återkomma om det kommer ungar :)
Det har kommit ungar!!!!! Vet ej hur många och honan är ej med ungarna i boet. Mkt päls i boet så hoppas de klarar sig… Det är ju så kallt och behöver de inte dia?? Kan man lyfta försiktigt på pälsen i boet m en pinne el dyl, det är avtagbart tak på boet? Vad ska vi göra nu? Hur hålla koll utan att störa?? Verkar inte vara många, kanske två? Det piper lite. HJÄLP snälla?
Man brukar kunna titta in lite snabbt, för att se att där inte ligger döda ungar (då ska de tas bort direkt) och om honan verkar tillåta det så kan man inom några dagar (vad jag märkt) börja hålla på att lyfta ungarna, om honan inte blir allt för uppstressad.
Enda gångerna jag rör kaninungarna innan de kommer ut ur boet är när jag ska kolla igenom deras kroppar och se om de ser runda och friska ut. Det kan ev. hända att jag tar ett kort på dom också.
Eftersom det är så kallt ute, så skulle inte jag hålla på med ungarna för länge utanför boet, eftersom de inte har någon egen päls att värma sig med!:)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
#35 hoppas ungarna mår bra!
Jag har två syskon som blivit till från syskonparning. De e friska och underbara så jag hoppas dina mår lika bra!
Tack för fina svar Totoro o Cornelia :D Oerhört värdefullt! Vågar ändå inte peta runt i boet då jag läst att honan kan bita ihjäl ungarna… Ska hon inte vara med ungarna såhär i början? Hon verkar ej stressad när jag öppnar buren eller klappar henne. Ska hon rastas på dagarna eller bara vara i buren de följande veckorna??
#38.
Honan vill inte vara för mycket med ungarna, eftersom i det vilda, om det kommer ett rovdjur till boet så tar de ungarna. Därför vill honan inte visa vart hon har sitt bo. När det är lugnt omkring henne går hon in och låter ungarna dia. Dock brukar honan oftast bara göra det 2-3gnr /dag :)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
jag hade ju tur o se mina små kaniner när de var nyfödda (då de föddes hos grannen) och mamman var superduktig. Hon diade ungarna och när de inte fick mat så var hon inte hos dem. Dock så fort vi kom dit och kikade på ungarna så höll hon koll på oss och de tycker jag är sunt.
Nu har jag petat bort pälstäcket å kollat :D. Två stooora levande rosa ungar. Väntar någon dag el så m att kolla dem närmre. Kan det komma fler under dagen tro?
Hoppas verkligen att dom mår bra och är friska. Vill verkligen se dom:)Hoppas
Grattis till de små liven!
Ta det i mamma kanins takt är rätt! Gör vad du gör på hennes villkor och kolla inte på de små i onödan, framförallt i kylan.
Ska bli klul att följa! Hoppas allt går väl! :)
skönt att de verklar må bra de små :)
Grattis!! :D Här hemma väntar jag på att det bara ska bli lite varmare och påsklov så min hona kanske får träffa hennes nya kille! ;D Då blir det bebisar här hemma också! :D Hur mår dina ungar nu då? :)
Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits 
grattis till de små liven
Tack till er alla för grattis, råd o hejarop! Vilket fantastiskt forum detta är!!!!! Lägger upp bild så snart jag kan :D Lycka till alla som väntar ungar!
Va roligt! Grattis :)
Det jag gjorde när min hona fick bebisar, var att jag klappa alltid och prata med mamman först, innan jag kollade igenom bebisarna.
Då får man hennes lukt på händerna och hon vet vem som kommer och att hon inte blir bortglömd med alla gulliga småttingar :)
Tack för tipset Rapuntzel :D
#48 får jag fråga en sak? :) Hur gammal och så var din hona första gången hon fick ungar och är hon en hoppkanin? :)
#50 Min hona var 8 månader när hon fick sin kull. Det var en tjuvparning, inget planerat. Dagen före vi hade fått tid för kastrering hade dem lyckas ta sig in till varandra. Allt gick bra som tur va :)
Hon är en dvärgvädur och jag har aldrig hoppat henne, fast hon ska tydligen ha bra hoppgener från tidigare generationer. Har hittills testat hoppa med en av hennes bebisar en gång. Så vi får se om det blir ett intresse hos den lille :D
#51 okej, för jag har ju en hona på 1 år nu i April och ska ta en kull, vi hoppar mycket och är ute och springer mycket så hon måste ju ha bra kondition då vi är ute varje dag ungefär ^^ Men dom är väl dräktiga i ungefär 1 månad? :)
#52 nu gör du ju mig så avundsjuk och att jag börjar längta.. :( ahaha :)
#53 Inte bra att hoppa mycket max 1-2 gånger/vecka Bättre att gå mycket i sele och träna på konditionen på annat vis med :D
#54 när jag menar hoppar mycket så är det att vi gör det varje vecka ;) Och vi tränar i backe osv :)
#55 Okej :)
Snyft!!! Den ena av två kaninungar har dött. Nu är vi superoroliga för att den andra inte klarar sig heller, att honan inte tar hand om den. Hur ska vi göra nu??? De är ju utekaniner och de yr snö och är så kallt. Vi har nu bara lyft ut den döda ungen och lagt på massor av päls på den ensamma ungen. Kan det ligga för mycket päls på den så honan inte diar ordentligt? Någon som har tips?? Hjälp!

#57 Det finns nog inte så mycket du kan göra tyvärr, ungarna får ju värme av varann och av mammans päls, men är det bara en unge så blir det ju svårt om den bor ute och det är kallt, för mycket päls kan det nog inte bli, man känner ju direkt på ungen om den är nerkyld, den ska ju kännas varm när man tar på den.
#53 Ja, kaniner är dräktiga ca 1 månad.
Va tråkigt, hoppas den andra klarar sig. Mammorna är sälla hos sin bebisar… ca 2 ggr om dagen då hon ammar dem. Om du är orolig att hon inte ammar den, så kan du känna på bebisens mage om den känns rund och spänd så har hon fått i sig mjölk. Håller tummar och tår!
Hej alla!
Tyvärr klarade sig inte den andra lilla ungen heller. Vi är så ledsna… Lycka till till er andra som väntar!
#60 Jag beklagar.. Det är tråkigt när sådant händer. Vad jag rekommenderar vid PARNING speciellt utekaniner är att ta in dem före om de ska få ungar, då menar jag vintertid.
Har själv vart med om bodkaniner som inte bäddat in ordentligt och frusit ihjäl, så nästa bodkanin togs in vid kull och inga problem där.
#60 Beklagar! 😕
Usch vad tråkigt! Men det är lätt hänt framförallt när det inte alls var planerat heller. Uscha :(