Hjälp!! Död kaninunge...
Snyft!!! Den ena av två kaninungar har dött. Det är en syskonparning av misstag och ungarna föddes i söndags… Nu är vi superoroliga för att den andra inte klarar sig heller, att honan inte tar hand om den. Hur ska vi göra nu??? De är ju utekaniner och de yr snö och är så kallt. Vi har nu bara lyft ut den döda ungen och lagt på massor av päls på den ensamma ungen. Kan det ligga för mycket päls på den så honan inte diar ordentligt? Någon som har tips?? Hjälp!!!
Om ni har möjlighet att ta in mamman och ungen så hade jag gjort de om jag var ni. Jag har bara haft 1 unge i boet 1 gång och den kröp ur o frös ihjäl. Men de betyder knte att eran gör de oxå. Någon som har mer erfarenhet av sånna här fall kanske kan ge bätre råd.
Jag säger som #1 ta in dom om du kan! Mina ungar som oxå kom av misstag kröp upp ur boet och hade fryst ihjäl när jag hittade dom.
se till att det inte blåser in så mycket där boet är om du måste ha dom ute, och se till att det är mycket hö runt omkring. Håll koll på att ungen har en liten tjockismage och att den får mat annars kan du köpa kattersättning och mata den med en speciell nappflaska, du kan fråga efter det på apoteket. Lycka till med den Lille! :)
Tack för råd! Ungen hade ej krupit ur boet och det är massor av i bohuset.
#2 innab man provar kattersättning så kan man lägga honan på rygg i knät och låta ungen dia. Om de funkar bör man göra så 2-3 gånger om dagen.

#57 Det finns nog inte så mycket du kan göra tyvärr, ungarna får ju värme av varann och av mammans päls, men är det bara en unge så blir det ju svårt om den bor ute och det är kallt, för mycket päls kan det nog inte bli, man känner ju direkt på ungen om den är nerkyld, den ska ju kännas varm när man tar på den.
Att lägga hona på rygg och låta ungen dia tycker jag inte är en bra ide, honan kan sparka till och skada ungen, att stödmata så små kaninungar är i princip omöjligt. Det är nog bara att låta naturen ha sin gång, du ser i princip aldrig när en kaninmamma matar ungen, det brukar dom bara göra några minuter en eller två gånger om dagen övrig tid är mamman inte i boet. Du kan ju kolla om ungen ser matad ut (tjock och rund mage) och känna så den är varm.