Två ursöta kaniner bortskänkes
Måste tyvärr skänka bort våra två kaniner. Intresset hos barnen har svalnat och jag har verkligen ingen lust att avliva dem! Snälla någon som vill ha? De är 2.5 år gamla, hanen sköldpaddsfärgad (vet inte det kallas så) kastrerad och busig. Honan är vit och lite lugnare och älskar att bli klappad. Hör av er snart! Skygga för främmande men vänjer sig.
Jag tycker det faktiskt låter oansvarigt att ni har köpt kaniner till era barn och sen har dom tröttnat. Ni har ju ansvaret för det och man måste vara beredd på att barn faktiskt kan tröttna på djuren, men djur är ju inte leksaker. Men ja, hoppas ni hittar ett bra hem till dom!
#1 Håller med MiniPim och tycker det är synd att folk ser på kaniner som någonting man kan köpa åt sina barn. Få skulle köpa en hund till sitt barn. För barn är det i så fall bättre med ett djur som kanske inte blir 7-8 år (eller i bästa fall, mer!).
Men som sagt, hoppas ni hittar ett nytt hem åt kaninerna. Tror det skulle underlätta om du visar bild på dem, samt skriver vart de finns någonstans. Provat blocket?
Vart finns dem?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Äh kom igen. Visst, jag tycker det är trist att barn ska lessna på sina djur efter bara ett par år och att man verkligen borde tänka sig för innan man köper ett djur till sina barn, speciellt när det är kaniner som lever i 7-8 år som sagt.
Men vi vet inte hur gamla dessa barn är eller hur pass seriös föräldrarna var vid köpet. Inte heller hur länge de haft kaninerna, eller om det haft något annat djur innan för att känna på djurintresset (hamster brukar ju vara ett populärt första djur då de inte lever länge så länge, bla.)
Och jag tycker det är bra av TS att inse det minskande intresset hos barnen och förstå att djuren förtjänar ett bättre hem. Alltför många struntar i detta och låter djuren leva ett trist liv.
Sedan vet jag massvis med vuxna som också tröttnat på sina kaniner. Hur man nu kan tröttna på dessa underbara varelser ^^
TS, hoppas kaninerna hittar ett nytt hem :) Lägg gärna upp bilder på dem och skriv vart ni bor.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se

#1 Det är väl knappast oansvarigt att köpa kaniner till sina barn för att barnen tröttnat, det var väl knappast tanken när kaninerna köptes och inget som kunde förutses.
Ja det är föräldrarna som har ansvaret och det är väl att ta sitt ansvar som förälder att se till att djuren omplaceras till någon annan då.
Visst är det tråkigt när barn tröttnar på djur men det gör dom. Jag tycker synd om kaninerna som sitter ute och får uppmärksamhet ett par korta stunder om dagen. Jag är inte ensam det vet jag. Skrev här istället för blocket då jag trodde att det var lättare att hitta någon seriöst intresserad. Kaninerna finns i göteborg och om någon är intresserad av foto så kan jag mejla.
#5 Så det är helt OK att köpa kaniner, hundar, katter, fiskar, fåglar etc ÅT sina barn? Många barn vet inte vilket ansvar det innebär, och hur länge djuren kan leva.
Självklart var detta inte meningen när djuren köptes, men jag tycker det ändå är någonting man som förälder måste ha med i beräkningen. Och av den anledningen tycker jag inte att man ska köpa ett djur ÅT sitt barn, utan i så fall ha delat ansvar och som förälder vara beredd att ta över när/om barnet tröttnar.
Visserligen bara min uppfattning, men jag anser inte att man köper levande varelser ÅT små barn…
Men TS verkar ju veta att barn tröttnar på djur lätt, så varför köpa då? Men ja, ska inte förstöra allt för mycket. Annars är det som #7 säger.
Jag är faktiskt övertygad om att det finns någon där ute som är intresserad av att få ta hand om våra kaniner, trots mobben här inne. Jag förstod att jag skulle få många reaktioner men valde att ta den smällen för möjligheten att hitta ett bättre hem.
#9 Mobben? Här mobbar vi inte folk :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tycker faktiskt att TS tagit sitt ansvar genom att skriva här på KiF, här är de flesta seriösa människor som älskar kaniner. Föredrar själv KiF före Blocket!
Det här är faktiskt en annons, och jag tycker att man inte ska behöva skriva "saker som inte rör annonsen hävisas till PM, tack" varenda gång. Bild och lite mer information om kaninerna skulle dock inte skada!
Var själv en gång i tiden yngre och skaffade mig djur hej vilt. Min mamma skötte mina dåvarande kaniner och hjälper mig än idag vilket jag är tacksam för.
En dag växte till och med jag upp och idag är kaninerna bland det bästa som hänt mig. Jag var femton när jag var mogen nog att ta hand om ett eget djur på heltid.
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
Nu är detta en annons så fokusera på det.
TS, JAG tycker att det är jättebra att du som vuxen tagit ansvaret att se till att kaninerna kommer till ett ställe där det finns mer intresse/tid. Dock tycker jag att en sommar/foderkanin skulle vara ett bra val, innan man skaffar kanin, så man ser att intresset/tiden finns där. :-) Tillbaka till trådens början nudå :-) Är kaninerna sel -och hopptränass?? :-)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Nej inte hopp- eller seltränade alls. Inte lätta att lyfta heller. Honan gillar det inte alls och hanen sådär. Hon gillar att bli gosad med om hon får ligga på marken.

Jag tycker att det är mycket bra att barn får skaffa djur och lära sig att sköta om dom och ta hand om dom, så man kan inte tänka att barnen inte ska få djur bara för att dom kanske tröttnar, då har dom ju i alla fall fått prova på det. Tycker så synd om barn som verkligen längtar efter ett djur, men vars föräldrar konsekvent säger nej.
Detta var en förfrågan om att omplacera kaniner, det hör verkligen inte till saken att ha en massa åsikter om att det är oansvarigt att skaffa dessa kaniner. Tycker att TS tar sitt ansvar och försöker skaffa ett nytt hem åt kaninerna.
Men ursäkta mig för att jag skrev i tråden då, ni blir så förbannat arga! Och HATMEJL direkt efter att JAG plågar mina kaniner är inte kul.
Hejdå med er, och jag menar INGET elakt mot TS.