är de här en mupp?
Är de här en mupp? Jag har fött upp ett par kullar och har försökt läsa så mycke jag har hittat på Internet men aldrig stött på en kaninunge med svullna bakben. Jag hittade den i rastgården max 4timmar gammal. Den var inte iskall men kall och hade röda svullna bakben. Tog in den och värmde den en stund men gav upp efter ett tag då den inte visade några tecken på att leva. Mamman är en dvärgvädurs/franskvädur och pappan belgisk jätte. Ungen var lite större än ungarna min dvärgvädurs fick för 7veckor sedan. Hoppas nu på att hon föder resten av kullen i sin låda. Kan tillägga att jag hade tänkt låta henne vara ifred ikväll och bara fylla på vatten genom gallret då hon ficke mat i morse och inte vill vara o störa för mycke men kunde inte låta bli att hämta ungen när jag såg den genom gallret.
Sätter en tass då jag finner det intressant. Men är den inte väldigt stor? :)

Oj! Jag skulle nog tippat på att hen var förstor & kanske brutit benen(?) håll koll på honan så att hon får ut bebisarna och så att dem inte fastnar! Du kan nog själv lista ut vad som händer isåfall.
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
En mupp är det inte då en mupp har dubbelt dvärganlag, och det är nog inte en stor chans att en belgisk jätte och fransk vädur bär på det.
Men ja jag har nog aldrig sett något sådant förut! Benen är ju alldeles mörka, så de måste ha varit helt tomt på syre i dem? Jag sätter en tass här också så jag får höra vad andra säger.
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015
Som jag uppfattade det så är lillen död.
"Tog in den och värmde den en stund men gav upp efter ett tag då den inte visade några tecken på att leva"
Den e död. Försökte värma och masera den då den inte var iskall när jag tog in den men eftersom den varken andades eller rörde på sig efter ca 1 timme så bestämde jag mig för att de inte fanns något mer att göra. :-( benen var rödrosa nästan lite åt de genomskinliga hållet när jag hittade den. Dom vart inte mörka förens jag hade värmt dom en stund. Ungen var som sagt lite större än mina dvärgvädursbebisar men de är väl normalt när de är större kaniner? Kan tillägga att jag absolut inte med flit skulle para en större hane med en mindre hona. Hanen gick lös i en komposthage don han brukar göra ibland och honan var i sin bur (ganska stor) när jag var in till henne och fixade med vattnet som frusit så lämnade jag dörren öppen och hon hoppade ut och in till hanen och allt var över på några minuter. Brukar ha hennes dörr öppen när jag är hos henne då hon som mest har skuttat några skutt utanför o sen hoppat in igen men oftast är hon för nyfiken på vad jag gör o vill gosa. Men nu är de slut med öppna dörrar här.
förlåt att jag kapar tråden såhär men vad är en mupp? :O
Hur stor är mamman? Min första tanke är att honan är mycket mindre än hanen eftersom hon har dvv i sig, så ungen kan ha blivit för stor av den anledningen. Jag rekommenderar inte att man parar kaniner med för stor storleksskillnad, för risken är just att kaninerna blir jättestora jämfört med vad mamman kan föda fram. Ungarna anpassar sig ju inte efter mamman ;)
En mupp är det inte. Blå ton i huden brukar ju tyda på syrebrist, men jag har aldrig stött på det i bakbenen och vet inte vad som skulle kunna leda till det…
Angående att värma kalla ungar: hårtork låter lite väl varmt… Bästa sättet är att stoppa ungen i BH:n, om man har någon.
Mamman är mindre än pappan ja. JAG HAR INTE PARAT KANINERNA MED FLIT. SKULLE INTE PARA TVÅ KANINER DÄR MAMMAN VAR SÅ PASS MYCKE MINDRE. Mamman väger ca 3, 5kg. Pappan vägde vid tillfället ca 7, 5kg. Men pappan var inte färdigväxt.
#10 Du får ursäkta mig om du tog illa vid, hade i åtanke att det kunde vara tjuvbetäckning också :)
Ja, där har vi nog boven skulle jag säga. Ungen blev för stor och kämd på något sätt förmodligen. Vilken tur att det inte gått värre i alla fall! :) Lycka till med resterande!
Har hört att det där med viktskillnad inte ska vara så allvarligt utan att ungarna anpassar sej efter mammans livmoder men har ingen erfarenhet själv (skulle själv inte para med större skillnad än ca 1 kg)..
Vad söt han ändå var den lille =/ tycker han ser helt normal ut förutom stor och svullna bakben.. hoppas det går bra nu med födsel/kull
#12 Det är ju just det ungarna inte gör, de kan inte ändra på sina gener, det kan ingen. Har de gener för att bli större än mamman då är ungarna större än vad som egentligen är tänkt att honan ska få, så ibland ryms de helt enkelt inte när de ska ut ;)
#13 har läst /hört att viktskillnad på ca 1-2 kg ingen fara. 4-5 kg är ju betydligt mera och kan säkerligen vara boven i dramat..
Honan har fått en till unge som lever och mår bra nu och honan verkar må bra och har både druckit vatten och ätit.
Nä, jag har svårt att tro att det är pga föräldrarnas storleksskillnad. Vet flera fall där folk parat en hermelinhona runt kilot med en rexhane på 3-4 kg och det har gått hur bra som helst. Ungarna anpassar sin tillväxt i livmodern, sedan växer de självklart till den vikt de är skapta för genetiskt.
Det jag förstått det som vad gäller problem med för stora ungar har med andra saker att göra, nämligen antal ungar. Om en hona ex får bara någon enstaka unge så har denna mer plats att växa på och kan därmed vara svår att få ut vid födseln. Men det gäller ju då oavsett storlek på både honan och hanen.
nr 7 # frågade vad en mupp var!!!!! ( jag vet inte…!)
"Bunnies are like choclate, you can´t only have one"
#7 En mupp är en liten missbildad kaninunge som fått dubbelt dvärganlag. Inte särkilst ovanligt i hermelinavelen. Dvärganlag finns även hos lejonhuvade och dvv men inte i samma utsträckning som hos hermeliner.
SÅ här ser en mupp ut. http://www.ifokus.se/ShowUserFile.aspx?BinaryId=ce5e830b-9e37-414c-920c-5c9b3aeea658 (den lilla på bilden)
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#18: Och #3 har svarat vad en mupp är.
Ungarna anpassar sig efter mamman.
Har själv haft tjuvparning mellan min BJ hane och en lejonhuvad hona. Ungarna var små som dvärgar när de föddes men sedan växte de på något otroligt. Var större än mamma innan de ens blivit 8 veckor :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Jag skulle snarare vilja säga att ungarna anpassar sig efter vilken plats de har. Många ungar hos en dvärgmamma ger mindre ungar än få ungar hos samma mamma. Kombinationen stor pappa, liten mamma och 1-2 ungar är tyvärr lätt en dödlig kombination.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Jag skulle chansa på som någon skrev annan benen typ är brutna eller så. Då sväller de ju upp, blodkärl går sönder så det blir sådan där lilaröd färg. :/
5# och 6# Ursha va jobbigt, hoppas det inte händer igen. Det är ju så jobbigt när ett djur bara dör ifrån en.
6# Jag vet ju hur det känns, har haft marsvins uppfödning. ska kanske börja igen och sen har jag haft råttor som har gått bort för mig.Men va ska man göra det är sånt som händer, liv dör och liv födds.
Bättre lycka till dig :)
Nu har jag fått ett svar på vad som som kan ha varit fel hos ungen. Ibland föds de "svartfoster" som betyder att ungen föds rosa genomskinlig och kroppen är inte tillräkligt utvecklad för att ungen ska klara sig utanför kroppen. Oftast är hela ungen rosa genomskinlig eller svart men i mitt fall så var de bara bakbenen som vart rosa genomskinliga för att sedan gå över i svart. Den här informationen fick jag från en annan uppfödare.
Jag har kattuppfödning och känner igen det där på bilden. De gånger kattungen kommit baklänges och fastnat så har bakbenen blivit så där. På de som jag hunnit få ut levande där har benen blivit normala så fort cirkulationen kommit igång igen.
Jag har kattuppfödning och känner igen det där på bilden. De gånger kattungen kommit baklänges och fastnat så har bakbenen blivit så där. På de som jag hunnit få ut levande där har benen blivit normala så fort cirkulationen kommit igång igen.
Låter trolig. Har kollat på svartfoster nu på bild och din teori verkar mer trolig. Ungen var väldigt stor så de är myxke möjligt att den fastnat på vägen ut oxh kommit baklänges.
#8: Du har fel. Ungar anpassar sig visst efter mängden utrymme i livmodern, precis som #12, #16, #17, #21 & #22 säger.
I hundvärlden har det förekommit tjuvparningar med hanar av raser somgrand danois och leonberger, med t.ex papillontikar - och de har kunnat föda normalt. Foster växer sej inte onödigt stora i magen på ett hondjur. När de är födda däremot, så växer de fort om mamman!
Att det däremot handlar om antal ungar är mer troligt, då blir det som en slags överburenhet - att ungarna blir större än vad som är bäst för att föda. Hos gravida människor kan man åtgärda detta med planerat kejsarsnitt, men eftersom man inte ultraljudar kaniner för att kolla ungarnas storlek, så kan man ju inte göra det på en kaninhona.
Det är ingen mupp kräver dubbla dvärggener och förekommer främst hos hermelin… sen vill jag säga som #17. Beror mest på antalet ungar inte hanens storlek. Parat två dvärgvädurar där honan bara fick två ungar och dessa var enorma! Hon fick åka akut till veterinär och få hjälp med förlossningen. Fick en tjuvparning mellan två dvärgvädurar som fick en enda unge även den var enorm. Andra kullar har bestått v minst 4-5 och de har varit normalstora
#25 Jag tror inte på teorin om svartfoster då dessa ungar föds outvecklade, och denna på bilden är utvecklad och levde vid födseln. Tror mer som sägs ovan att den fastnat på väg ut, ev brutit benen som svullnat upp.
Ljustadalens kaningård
#31 om den levde vid födseln vet vi inte då den föddes ute i rastgården och var kall när den hittades och visade inga livstecken.

Ungarna anpassar sig efter mamman men antalet ungar spelar ju också in, oavsett storlek på föräldrarna, är det många ungar så är ungarna mindre än om det bara är ett par stycken, det gäller ju för alla djur.