Vad ska jag göra?
En vän till mig skaffade för ett 1,5 år sedan en kanin hane som hon döpte till stampe. Dom första 3 månaderna sköte hon kaninen bra förutom det att hon spelade hög musik i sitt rum där hon hade buren. Kaninen var däremot stressad och rädd för allt och alla. Efter det flyttades buren ut ett rum som ingen använde och där står den än. hon tar aldrig ut den ur buren och den enda anledningen att hon kulle närma sig buren är ifall jag beordrar henne till det. det är hennes mamma som ger den mat och vatten fast med handskar på för den hoppar alltid fram och får det att se ut som den ska bittas när man tar skålen. Men istället hoppar den tillbaka in i hörnet. Jag har inte tiden att ta in stampe för att få honom bra men jag undrar, vet någon vad man kan göra för att få henne att inse att hon måste ta tag i honom?
Prata med henne och säg att det hon gör är fel. Att kaninen inte mår bra när den bor så. Sedan kan du ju även tala om att om inget händer så måste du anmäla henne till Länsstyrelsen för misskötsel av djur, för det hon gör är olagligt.
Och i värsta fall får du faktiskt ringa Länsstyrelsen och anmäla henne, man kan göra det anonymt. Dock kanske hon misstänker att det är du om du talat om det för henne.
Jag hoppas att det går bra för kaninen!
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Okej, tack, Ska göra mitt bästa! :)
Lycka till! Håller tummarna att allt går bra! :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
^^
Nää, stackars kanin.. 😕 Jag håller med, att du säger till henne att om hon inte börjar sköta kaninen riktigt ordentligt och gör så den får det bra, eller säljer den, så anmäler du henne. Det är så jag skulle gjort iallafall.
Eller försöka prata med mamman? Och säga som det är. Och försöka övertala de att sälja kaninen.
En början är att förklara att hon inte kan ha ett djur utan att ta hand om det. Det är hennes ansvar att ta hand om och uppfostra djuret som hon har skaffat. Inte hennes mammas, trots att hon har huvudansvaret.
Det kanske även är bra att prata med hennes mamma innan för att enklare kunna diskutera detta med din vän? För som sagt har hon huvudansvaret och måste därför se till att Stampe inte lider. Kanske är det inte heller så roligt att tvingas ta hand om honom bara för att hålla honom vid liv när det är hennes dotters kanin?
Steg 2 kan vara att få henne att fundera på om hon verkligen ska behålla kaninen eller istället sälja den till en erfaren person som kan ta bättre hand om den? Kaniner lever ca 7-9 år. Kan hon se till att minska Stampes stress och träna bort hans rädslor så att han kan leva ett bra liv fortsättningsvis? Det är uppenbart att Stampe inte alls har det bra.
Att inte ens ge sitt djur mat eller vatten visar brist på intresse och även stor brist på empati och ansvarstagande. När jag läser ditt inlägg tycker jag uppriktigt synd om kaninen och hoppas att din vän inser hur illa det faktiskt är att missköta ett djur så.
Fundera lite över detta och överväg alternativen. Jag tycker att det är riktigt modigt av dig att skriva det här inlägget. Det visar att du bryr dig! Skriv gärna vidare här och uppdatera om hur det går!
MVH PuffBuck
Hennes mamma vet mycket väll om situationen, det är inte första djuret hon gjort så med. Hon hade innan det två stycken undulater som jag tog över. Men jag ska försöka övertala henne att vi kan jobba ihop för att fixa situationen :)
Det är sant att hon borde sälja den men om hon säljer den kommer hon snart skaffa ett större, mer ansvarstagande djur. Hon får inte ha mer än 2 djur hemma, om hon säljer kaninen kommer hon skaffa sig en papegoja (Förstår inte mammas logik :()
#8 Så hon skulle skaffa en papegoja till när hon redan omplacerat 2 till dig? Vilken människa :S Sådan ska ej ha djur faktiskt :(
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
JAg håller med :(
Det låter som en bra plan! Men vad hemskt att varken hennes mamma eller hon själv inser situationens allvar.. Hur gammal är hon ens? Det finns säkert någon man kan blanda in om det fortsätter såhär!
hon är 13, två år yngre än mig :/
13? Asså tonåring,min syster fyller 15 och hon har tappat sitt djur intresse känns det som,bara data,jag tycker att hon o i e se hur bra det är med husdjur och få upp lusten till stampe,hoppas allt löser sig:)