Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 938 ggr
valorous.kid
0

Rädd kanin-hjälp

Hej! Min lilla snutt Tofflan är ungefär 6 månader och jättego!!! Hon är världens snällaste och har bara bitit mig en gång, när jag klippte klorna på henne……. När hon är i sin bur är hon jätterädd och så fort jag kommer i närheten springer hon ner på nedervåningen, och hon har hittat ett ställe här hon kan vara utan att jag får tag i henne. Men när hon kommer uti hagen är hon social och nyfiken, där vill hon komma fram och gosa. Hon och sin far ska flytta ihop till sommaren och det går bra med att vänja dom :) dom nosar och leker med varann, och hon brukar trycka sig intill honom och rulla runt! Vad ska jag göra för att vår henne mer tam i buren!? Behöver hjälp eftersom det är riktigt svårt just nu att få ut henne i hagen eller för att borsta henne eller liknande. För man kan inte få tag i henne… Tacksam för hjälp (^_^)

Kiyona
0

Det går inte om du sitter intillll buren och pratar med henne så hon verjigen vet att det är du som kommer. försök locka med något som hon tycker är gott, kanske en morot?

Försök ge henne tid. Hon låter inte eller så? kan ju vara att hon även försvarar buren. Gå fram flera gånger om dagen och locka med något gott och prata med henne, håll fram handdn så hon får dofta på dig och känna att det är du som står där och inte något tre hövdat monster som hon verkar tro ^^

Lycka till!

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Lurvas11
0

När Sunny är svårfångad i buren brukar jag öppna luckan och stå precis utanför med ryggen åt. Tillslut brukar dom bli så nyfikna och vill ha uppmärksamhet så dom går fram till en. Ge då lite godis och ta upp henne. :)

Hälsningar Lurvas11Glad

valorous.kid
0

Tack för tipsen :) men jag undrar en sak till, hon sitter ofta där nere på samma ställe, är det för att hon är rädd eller för att hon gillar det stället?

[Rabbitte]
0

Jag hade en kanin som var väldigt rädd av sig. 
Han satt ofta och tryckte i ett hörn, men jag löste det dels genom att se till att det fanns mycket gömställen som tunnlar, hus, filtar och kartonger i buren. Han hade ett rum han fick skutta i där även buren stod, det tog ofta ett tag att få ut honom, men när han väl var ute gick jag fram till buren och ordnade med allt jag skulle. Jag tror att han inte gillade när jag var i buren och plockade - en del kaniner gör ju inte det. 
Det tog ett tag och sen till slut började han komma fram när jag bytte hö och dylikt - de är ju så nyfikna av sig🙂
Fick gå långsamt fram, men när kaninen märker att du inte är farlig utan fyller på godsaker och bara vill dem väl brukar de ändra inställning. Ska väl också nämna att efter kastreringen, när han var drygt 11 månader, minskade hans nervösa/rädda beteenden.

valorous.kid
0

#4 okej tack ;) får väl ha tålamod helt enkelt

[Rabbitte]
0

Hoppas det går bra! Kanske är lite tonåring i fröken med som påverkar😉

valorous.kid
0

Haha ja kanske :P

valorous.kid
0

Jag har en fråga: borde jag låta henne springa ner på andra våningen när jag kommer(då är det Omöjligt att upp henne) eller borde jg stänga till så att hon inte kan springa ner? Och hon har väldigt lång päls,hon är en fuch, kan jag bära henne/dra i pälsen om jag tar tag i mycket? Såklart inte lyfta upp henne i luften men om jag på nått sätt sk få ut henne ur buren måste jg dra i pälsen…

valorous.kid
0

här är två videor från igår när dom var ihop i hagen. hur tycker ni att det ser ut? :/ hatar, eller älskar dom varann??????

jag undrar: är det här en smart ide att få dom att vänja sig vid varann. att jag gör så att hagen sitter vid båda burarna, liksom att båda burarna står i samma Hage. och sen öppnar jag burdörrarna och låter dom leka i hagen.(såklart under uppvaktning). och sen efter ett tag kanske dom väljer att gå in i hans bur och stannar där? eller så går dom in i en varsin?

kan det funka?