upphittad kanin skänkes!
så söt hoppas någon vill ha sötnosen så han inte behöver avlivas
#1 det hoppas jag också eftersom jag en gång räddat han!
ser ut att vara renrasig rex.
Det finns inte djurens vänner eller liknande som kan ta emot han?
(sedan om ja inte minns fel får man inte nämna avlivning i en annons)
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
#3 Förlåt om man inte får det, hade ingen aning om det! Har satt upp lappar och gått runt och frågat osv.
hoppas han får ett hem kan inte du ha kvar honom då?
Hur länge sedan var det du anmälde upphittandet till polisen? För måste gå minst 3 månder efter att du anmält dit innan du kan behålla honom eller omplacera honom :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 Kan inte. Just nu har min kompis han för att jag inte kan pga allergi och hon har inte intresset att ha kvar han :(
#6 har ringt polisen och frågade dom det du skrev men fick svaret att jag kunde omplacera han om jag inte kan ha kvar han.
#8 Okej men då sa den polisen fel, för det måste gå minst 3 månader eller att någon annan har honom de 3 månaderna ifall ägaren hör av sig, efter det kan den omplaceras :)
http://www.polisen.se/Service/Hittegods/Upphittade-djur/
Äganderätt för andra djur
När det gäller andra husdjur än hundar kan du som upphittare få behålla djuret efter en viss tid, om du vill det.
Djuret tillfaller upphittaren:
1. Om ägaren inte är känd inom tre månader från det fyndet anmäldes hos polismyndigheten,
2. Om inte ägaren hämtar djuret inom en månad från det han eller hon av polismyndigheten underrättats om fyndet,
3. Om ägaren till djuret inte vill ha tillbaka djuret.
#9 han sa säkert fel. Men tror inte polisen egentligen bryr sig så mycket..
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
#10 Om ägaren hör av sig och vill ha tillbaka sin kanin, kan det bli trubbel, om man omplacerat ett djur som man ej har rätt att omplacera :/
#10 jag vet att det då kan bli problem.. men vad ska jag göra liksom? Kan inte ha kvar honom.
Jag söker ju en kanin då jag tyvärr blivit kaninlös. Vart finns han?
Aut viam inveniam aut faciam
Ursäkta, såg nu att de var i Farsta hehe, minne som en guldfisk ;)
#14 han finns i farsta. Intresserad?:)
#13 Du kan inte hitta någon som kan ha honom bara tills dem 3 månaderna gått och ev om de vill ha honom efter det?
#16 Jo eventuellt, beroende på hur det blir med polisen och om jag kan övertyga mor min om innekanin. Bor fortfarande hemma, dock inte så länge till :) (är 20)
#16 åh va bra. Fick godkännandet av polisen men förstår om du inte vill ta han ifall ägaren hör av sig
#19 Beror ju på hur man ser det. Tror inte dem kan säga så, hur som helst :)
#20 men frågade t om frågan om det inte finns någon regel om att man måste ha djuret en viss tid för att ägarna ska ha chansen att hämta kaninen. Så sa att jag ändå kunde sälja han. Men nu kan jag inte ha kvar han så vad ska jag göra? Släppa ut han igen eller?
#21 Dock står det ju svart på vitt på polisens egna sida :) Annars skulle dem ju ljuga på sin egna hemsida :)
Nej det sa jag inte heller. Men man kan ej sälja heller, därför gav jag på förslag att ha honom hos någon som kan ha honom tillfälligt eller som vill ha honom sen, när de 3 månaderna har gått ^^,
Men du gör som du vill :) Bara man räknar med att ägaren kan dyka upp även om det ej kanske är troligt och då måste den som tar kannen, vara medveten om det :)
#22 får se om jag lyckas hitta nån som kan ta han .
Om jag tar honom, skulle du vara okej med att en kompis som brukar åka till Stockholm skulle ta med honom till Gävle, där jag bor? :)
#.24 Ja då :) de går bra !
#25 Härligt! Får ta ett samtal med mamma ikväll och så får vi se. :)
#25 Va bra! :)
Lagar i all ära men i ett sånt här läge tycker jag att kaninens välmående är prioritet ett. Polisen bryr sig iaf inte.
Finns i Värmland och om transport kan ordnas så kan jag ta hand om honom.
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
Är det en hane?
Här finns ett omplaceringshem i Eskilstuna, om det inte löser sig på något annat sätt kan jag transportera honom dit: http://www.skorpans.webs.com/
Hur har de gått? Jag bor i Haninge, de är inte alls långt till farsta frpn mig. Jag kan ta honom. #22 de är klart ts kan omplacera kaninen om ho är allergisk men hon får absolut inte ta betalt och hon måste informera den som tar kaninen om att de är en hittekanin oxh att ägaren kan höra av sig och vilja ha tillbaka kaninen och informera polisen om vart kaninen finns. Däremot bör kaninen inte flytta så långt ifrån ts så att de blir jobbigt för ägaren att åka o hämta kaninen om dom vill ha tillbaka kaninen.
är den öronmärkt?
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Eftersom ni andra bor närmre blir det nog bäst för kaninen att slippa åka så långt, så jag tackar nej och väntar tills någon kanin närmre dyker upp :)
Har en eventuell köpare. Men återkommer om hur det blir :)!
#35 Men hur länge sedan var det du hittade honom? Du kan ju inte sälja ett djur som inte är ditt. Jag tycker hellre att du lämnar in honom till något djurhem av något slag så att de får fortsätta sökandet efter den rätta ägaren.
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Om du kan ordna transport till södermanland så har jag omplaceringshem
#37 Jag kan transportera till Nyköping, Oxelösund, Eskilstuna och runt omkring. Var finns ditt ställe?
Finns väl inga vit blåögda rexar i sverige?
#39 Han är en dvärgvädur rex.
#40 Haha, var väl det jag tänkte :)
#38 finns ca. 20 minuter från centrum ut mot sundbyholm men brukar kunna ta mig runt om i eskilstuna 🙂
O som de andra säger det är inte en dvv rex ;)
Finns vad jag vet inga vit blåögda rexar i Sverige och med tanke på att ett öra ligger så är det med största sannolikhet en dvv rex.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
TS: Du kan ej väga honom? :)
#44 Instämmer :)
Tänkte precis som #44
Jahaaaaa hade han fällt det ena örat det såg inte jag xD
Har inte sett en renrasig dvv rex med sådan ansikte i alla fall:D Fast kanske ej så vanligt? :P Ändå sett många bilder på dvv rex :P
Kanske korsning mellan rex och dvv rex? =)
Jag tycker kvaliten hos dvv rex är ganska varierande och det finns både fina dvvrexar med typiskt dvv huvud och så finns de dvv rexar med snipigt huvud.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Ang. diskussionen om tre-månaders-regeln. Jag har pratat med ett flertal poliser gällande en upphittad katt och de sa samtliga att jag kunde göra vad jag ville med katten om jag hade efterlyst ägare först och någon VECKA hade gått. Då frågade jag också aktivt om just tremånadersregeln. De menar att djur som icke-idmärkta katter, som ingen efterlyst och ingen polisanmält, hamnar under "djur som ägaren inte vill ha". Och då tillfaller de upphittaren direkt.
#51 Tack för infon :)
Glenn är nu såld till en kaninuppfödning. och för att det inte ska bli panik här i tråden så ska han inte användas till uppfödning ;)
Han har nu fått en ägare som är seriös och vet vad hon gör och älskar sina djur :) Jag kan inte vara mer glad just nu!
Tråden kan nu tas bort!
#52 Åh vad bra att höra! :)
Hälsningar Lurvas11
#52 Ja blev riktigt glad! :)
#52 Jeeey vad roligt! Grattis till lille Glenn och ts! Älskar solskenshistorier 🌺.