Bästa bur material för kaninbur?
Vilket är det bästa bur materialet för kanin?? Har bur spån och funderar dock på om det finns andra alternativ??
Tacksam för svar=)
Finns igentligen inget som är bäst, för det är olika beroende på kaninägare och kaninen vad man tycker är bäst :D
Jag har spån till mina och torv till vissa :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hoppsan har en bur med spån och hö samt en Hage med filtmaterial som botten. Han är rumsren så han hoppar in i buren, till toaletten om han måste uträtta sina behov.
Ellie har en Hage med en balkongmatta som underlag i buren, men givetvis strö i toaletten. (Ellie flyttar in på Lördag - därav ordningen)🙂
Jag tycker bäst om halm men senaste åren har halmen varit väldigt dålig och då tycker jag toa-lätt är bäst då det är billigt. Om mina knainer hade varit korthåriga skulle jag nog haft vanligt spån eller alspån men nu har alla lång päls så det blir toa-lätt eller halm :) Funderat på torv men tycker själv det ser mörkt ut men knainen bryr sig säkert inte iallafall för den som gillar att gräva :D
jag har toa-lätt och det tycker jag är jättebra!. Om man vill få det bättre så kan man lägga ett lager tidningspapper på botten
Frida
Min favorit är torvströ. Överlägsen uppsugningsförmåga och kisset bildar klumpar - lättstädat. Det luktar gott och blir en fast och mjuk bädd. Det dammar ganska mycket, och eftersom dammet är mörkbrunt är det kanske inte så kul att ha inomhus, men eftersom dammpartiklarna är stora (större än spån) så kommer det inte ner i lungorna. De enda nackdelarna är att det fryser om vintern och miljöaspekten, torv är ju inte direkt förnyelsebart… Kutterspån gillar jag inte, det dammar och fastnar överallt, det är jobbigt att städa eftersom smutsigt och rent strö blandar sig och dessutom luktar det mycket värre än torv.
Oho för att satsa det sista på mirakel!
#5 beror på vilket märke på spånen man har.
Jag har t.ex Vida. Dammar typ ingenting :) Är ytterst lite.
Och ang hur det luktar är nog hur man upplever det individuellt tror jag :D
#6 Dammet kan helt klart bero på vilket märke det är, jag har väl fått dåliga sorter ;).
Med att det luktar menar jag att spånet inte binder lukterna (alltså de gaser som bildas av urinet, t ex ammoniak) lika bra som torv. Även om kissig torv luktar den också så luktar det inte alls lika mycket som kissigt spån. Det kan ju ha något med uppsugningsförmågan att göra också förstås.
#7 Aha du menar så :)
Men spån har bra uppsugningsförmåga :P
Jag tycker personligen inte det luktar mer med spån än torv. Men kanske hur vi upplever saker individuellt :P
#8 Spån kanske har bra uppsugningsförmåga, men inte jämfört med torven ;) Jag vet inte om du provat torv, men jag har växlat mellan spån och torv många gånger och det känns alltid lika konstigt eftersom skillnaden mellan dem är så stor.
Torv har dessutom den utmärkta egenskapen att det har ett något surt pH-värde. Det hjälper till att neutralisera kisset, som är basiskt, så att det inte fräter på tassar och päls. Bra va?
När jag läste kursen för djurförsök berättades det att man undviker att använda spån till gnagare och kaniner då aromatiska kolväterna i detta visat sig kunna ge sjukdomar i luftvägarna (och man vill inte ha några felkällor i försöken). Det försvinner delvis när spånet torkar, men det avges sedan igen när spånet är blött, dvs när kaninerna kissar på det eller droppar från vattenflaskan etc. Så av den anledningen vill jag inte utsätta mina kaniner för det. Till utekaninerna använder jag torv under sommaren och under vintern lättströ + halm, och till innekaninerna är det lättströ som gäller =)
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
#9 Nej kanske inte om man jämför med torv, men absolut tillräckligt hehe :D
Jo jag har torv i ena ytan ute, till ena kaninparet :D
#10 Det var faktiskt väldigt intressant. Jag tror att jag hört om det tidigare men glömt bort. Spånet kan ju dessutom innehålla terpentin om man har har otur, men jag tror inte att den risken är så stor ;)
#12 Nej tror inte jag heller :)
Haft spån till våra kaniner och marsvin sedan jag föddes, aldrig varit problem :D Och jag utsätter inte mina kaniner eller marsvin för någonting. Gör allting för dem, som är bra för dem :)
#13 Jag litar framförallt på vetenskapen, och tar självklart det säkra före det osäkra. Här har du en lättläst vetenskaplig artikel där du kan läsa mer om du är intresserad av att optimera för dina kaniner: http://csfs.colostate.edu/cowood/library/01_shavings_and_sawdust_for_bedding.pdf
Du kan även använda google.scholar och söka på wood shavings eller sawdust.
Jag använde själv spån i många år, och såg inte några problem med mina kaniner. Men att jag inte ser något betyder inte att de inte tar skada av det. Det är mycket som jag inte ser utanpå min kanin, medan om man ex obducerar kan man hitta annat. Det kan även vara så att allt går bra så länge kaninen mår toppen i övrigt, men att det är det lilla som får bägaren att rinna över. Torv däremot har man funnit flera goda egenskaper med, ex bibehåller torv ett pH som många bakterier inte har som optimalt för tillväxt. Vilket förhindrar bakterietillväxt och kan därför vara bra för kaniner som riskerar att få bakterieinfektioner.
#14 Vetenskapen har haft fel förr ;) Står olika när det kommer till vetenskapen med :)
Men terpentin finns inte i all spån heller, och all spån dammar itne mycket eller märkbart heller :) (man ser ju det på hus mm om det dammar). Men jag utsätter inte mina kaniner för något, och anser inte att man kan säga att folk för det för att de väljer att ha spån :)
All vetenskap är inte pålitlig ;)
Men man får välja själv vad man tror på och inte tror på osv :)
Såg att artikeln är på engelska, plus ganska lång tyvärr.
Avskyr att läsa sånt på engelska :P
Rabbitte, vilken fin bur Ellie får! Var har du köpt den någonstans?
#15 Självklart har man felkällor inom vetenskap, men ju fler studier som gjorts, ju säkrare kan man vara. I denna fråga finns det flertalet studier som visar på samma sak. Så vill gärna läsa den källan du har på att det visats inte vara några problem med spån =)
#12, 13, 14
Använder visserligen själv spån om vi inte får tag i annat men känner faktiskt en uppfödare som förlorat över tio kaniner i terpentinförgiftning av deras spån, efter det använder jag spån så lite som möjligt. Men också för att jag tycker spån blir så äckligt så fort.
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
Kaniner är inte lika känsliga som tex råttor. Har råttor själv och spån från furu är något man inte alls ka använda till dessa dels för att dert inte är bra för tassarna då dem slär sig på det samt den starka aromatiska lukten som skadar lungorna och nosen. Men tror kaniner är tåligare mot detta än råttor som sagt. Men skulle aldrig använd det till mina råttor och då nlir det ju automatiskt att jg inte använder det till kaniner heler. Toa-lätt tycker jag funkar bra alternativt alspån som inte har dessa vassa flisor eller starka lukter.
Jag blandar torv och spån. Tycker enbart torv blir lite för dammigt, så därför blandar jag. Har dock endast torv i toalådorna åt vissa kaniner. Sedan kör jag med hö uppe på, har inte fått tag på halm sista två åren men hö fungerar bra det med.
Okej vart kan man få tag i torv??
#21 T,ex lantmännen och granngården :)