Kanin iFokus

Kanin

Etikett: utanför-ämnet-ot
Läst 533 ggr
Tinkelbell
0

(OT) Har dom glädje av varandra?

Alltså kanin och marsvin ska ju inte hållas i samma bur pga flera orsaker, men har dom någon glädje av varandra på golvet när dom är lösa? Eller skulle marsvinen hålla sig till varandra och kaninen för sig? Har inga marsvin utan undrar bara eftersom det diskuteras så vilt om detta :P

Mvh Hela stora familjen <3

[Rabbitte]
0

Jag har inte heller någon erfarenhet av det, men min kusin har. Hon har sin äldsta kanin, Klamper, tillsammans med marsvinet Gulliver och de ligger alltid och myser ihop. Dock älskar Klamper att tvätta Gulliver så hans päls är alldeles sträv av allt slickande, men kan man ju stå ut med, lite extra borstning bara. Klamper är en hona på 8 år, så hon är väldigt lugn, vet inte om det spelar in, men värt att nämna🙂

Fridaaaa
0

Nja, min ena kanin älskar marsvinen, när de träffats på golvet :) Men det är mest närvaron de har glädje av, inget annat :)

#1 Har hon bara 1 marsvin :S Men de bor väl inte ihop? För det är ej lämpligt :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Rabbitte]
0

#2 Nej hon har flera marsvin och kaniner, men Klamper och Gulliver är den äldre generationen🙂och de träffas bara på golvet i smådjursgården - som vi kallar den

Fridaaaa
1

#3 Oki :) Vad bra ^^, Tog det som att han var själv hehe :D Är ju tyvärr ganska vanligt att folk har marsvin ensamma pga djuraffärerna :/

Tinkelbell
0

#4 det är lite därför jag undrar! Pga djuraffärerna alltså :) De ska ju vara minst 2 marsvin ihop, men eftersom man säljer dom med kaniner, finns det någon grund bakom det? 

Har dom någon glädje av varandra?

Fridaaaa
1

#5  Okunskap av dem. De tror att kaniner och marsvin kan bo ihop och att kanin räknas som sällskap till marsvin eller vet dem inte att marsvin måste bo med ett annat marsvin. Men djuraffärer som säljer 1 marsvin med 1 kanin gör extremt fel.
Plus att det är risker att ha kanin och marsvin boendes ihop :/

[Rabbitte]
0

#4, nej han är inte själv🙂han har sin "före detta fru" och 2 andra honor att spendera vardagarna med, men han kanske dras till sin åldersgrupp… Kan inte mycket om marsvin, men har förstått att de trivs med de sina.

Fridaaaa
0

#7 Hehe okej, vad härligt :)
Ja det är till & med lag på att de måste gå med andra marsvin, utom vid undantagsfall, t.ex aggresivitet mot både hanar och honor :) Men det är dock ovanligt :P

[Rabbitte]
0

#8 Okej, det visste jag inte - lärde jag mig något idag🙂
Jag älskar när de pratar - så charmigt!

Fridaaaa
0

#9 Ja man gör ju det :D
Ja det är jättesött och härligt :D

[Emmabengtsson]
0

Hade 2 marsvinshonor tillsammans med en kanin, funkade alldeles perfekt och alla låg alltid och myste i hörnet eller så var marsvinen uppepå kaninen och vilade haha!

Fridaaaa
1

#11 Dock flera risker med att ha dem ihop, boendes, så inget man ska uppmuntra folk till att ha :) Även om det gick bra med dina ^^

[Emmabengtsson]
1

#12 Klart att det finns risker men det finns det med allting. Alla som jag känner som haft marsvin och kaniner tillsammans har alltid funkat bra, bara dom är i ungefär samma ålder, inte en dominant kanin och helst honor, sen minst 2 marsvin till 1 kanin! 🙂

[Emmabengtsson]
0

Sen ska man nog inte ha en för stor kanin typ en belgisk jätte med marsvin men en hermelin funkar ju!

Fridaaaa
0

#14 Risker med dvärgkaniner med, de kan stampa på marsvinen utan att mena det, kaniner och marsvin har inte heller helt samma kost: Marsvin ska t.ex ha c-vitaminrika grönsaker varje dag, = inte bra för kaniner att äta mycket kål mm som marsvin gör. Marsvin ska inte heller ha kaninpellets, helst inte pellets alls :) t.ex :D Så många nackdelar :D
Och ålder spelar ingen roll heller :)

Varför skulle honor vara bättre? :)

[Emmabengtsson]
0

#15 Som skrivet innan, klart det finns risker men dom blir mindre med en mindre kanin, känns ju ganska logiskt. Då större kaniner kan göra mer skada. Sen kan man ju ge marsvinet grönsaker ute på golvet när man släpper ut dom, smidigt sätt att hålla koll på. Gav mina djur ett pellets som funkade till kaniner och marsvin men med lite mer vitaminer i, som jag fick rekommenderat av en veterinär och det funkade alldeles utmärkt. Och om man har ett bra hö så behöver varken marsvin eller kaniner pellets.

Åldern kan faktiskt spela roll, har man ett djur som är gammalt medans dom andra är unga så kan faktiskt onödigt bråk uppstå pga irritation. Tänkte bara bättre med honor, typ så man inte har en marsvinshane och resten honor, då måste man ju kastrera hanen, tänkte bara på att det blir dyrare 🙂

Fridaaaa
0

#16 Dock är sånt pellets överlag inte bra till marsvin, pga innehållet :) Få pellets som är bra för marsvin ;)
Veterinärer litar jag inte ett dugg på när det kommer till kost :)

Jag har bra hö men mina kaniner behöver ändå pellets, utom innekaninen :) Hon får pellets 1-2 dagar/vecka bara.
Många marsvin behöver något mer än hö och grönsaker, speciellt växande djur och skinnysar behöver definitivt det. Havregryn t.ex är bra att göra :)
Det är svårt på många håll i landet att få tag på toppenhö tyvärr.

Marsvinshanar kan man ha 2 st :) Det är inga problem :)

[Emmabengtsson]
0

#17 Men som komplement till hö så kan man ge pellets med c vitaminer i, fast i små mängder då marsvin väljer pellets och grönsaker framför hö. Jaa tyvärr är det svårt att få toppenhö om man inte har bra kontakter, och det tycker jag är skitdåligt! Brukar funka med två hanar tills dom blir könsmogna då det kan uppstå bråk, sen att man helst ska ha 2 från samma kull också. Har hört hemska historier om marsvinshanar som börjat slåss, en blev att med halva örat och det var bara blod. Så skulle därför rekommendera två honor då det funkar till 99% 🙂

[Emmabengtsson]
0

Det har ofta med personkemin att göra 🙂

Fridaaaa
0

#18 Havregryn är mycket bättre än pellets med c-vitamin i som komplement till marsvin :)

Jag har marsvin & kanin själv, så vet hur dem ska skötas ;)
Nej det fungerar bra efter könsmognad med och behöver inte vara från samma kull. Jag har själv 3 hanpar, de är ej från samma kull, i någon av grupperna :)
Så det går likabra med 2 hanar som 2 honor, däremot, ska man ha fler än 2 st, så får man välja honor,
Men det är en myt det där att de måste vara från samma kull och att de slåss vid könsmognad. Har t.ex 3 bra exempelpar här.
Plus att marsvinshanar blir könsmogna redan vid 4-6 veckors ålder så ;) De är i regel redan könsmogna när de säljs från 5 veckors ålder :D

[Emmabengtsson]
0

#18 Har faktiskt bara läst om havregryn men aldrig fått det rekommenderat, men det funkar säkert hur bra som helst! Ja efter könsmognaden är det nog helt ok men menar under könsmognaden speciellt om det är honlukt i närheten, för då kan dom bli helt tokiga. Sen beror det på hur marsvinen kommer överens alla trivs inte med sällskap, det har jag själv märkt. Menade bara att det brukar funka bättre om det är från samma kull eller om det är en vuxen hane och en unge, brukar inte gå så bra att sätta ihop två vuxna hanar då funkar dom andra alternativen bättre 🙂

Fridaaaa
0

#21 Ok går du in på marsvin.ifokus rekommenderar t.ex många det där :D

Har haft hanar och honor i samma rum, inga problem. Många uppfödare t.ex som har det med, inga problem :)
Om de är från samma kull eller itne har ingen betydelse. Du kan ha 2 jämngamla från helt skilda kullar och det går lika bra :) Så det är ingen garanti att dem är från samma kull :)

Dock ovanligt att marsvin inte trivs med något sällskap alls :) Ytterst sällan. brukar gå bra med en annan Hane eller Hona? i regel :) 

Nej 2 vuxna hanar går sällan att sätta ihop, men en vuxen hane med unge eller 2 ungar går. Och skulle dem slåss senare i livet så är det pga att just de 2 individerna inte passar ihop, och inte med vilket kön eller om de kom från samma kull eller inte, att göra :D

fossingen
0

Mitt Marsvin älskar kaniner, då han har vart uppvuxen med det.

Jag ville såklart han skulle bo med en marsvinshane, men det gick inte. Han vart väldigt bråkstakig mot de andra marsvinet och bet honom och slutade inte slåss och ha sig. Fick sära på dem. Med kaninen så känner han sig trygg, kurrar, rengör och lever likadant som mina två marsvinsdamer. Även om de inte kan samma språk så verkar de förstå varandra ganska bra med kroppsspråken. Han är även lika egoistisk med maten och beteer sig som att han bor i en flock XD

[Emmabengtsson]
0

#22 Kan kaniner också äta havregryn eller är det just marsvin? Visst är det ovanligt men min kompis hade en gammal dam som inte alls uppskattade sällskap i form av marsvin utan hon ville hellre vara med hennes lilla hund som hon hade haha, så sött! Precis man får ha förstående att alla kanske inte kommer överens och då får man ju komma på andra alternativ, antingen skaffa ett annat kön eller ha 2 burar bredvid varandra. Dom brukar ju bråka ibland men om man särar på dom och sätter ihop dom så brukar dom lugna sig 🙂

Fridaaaa
0

#24 Vet faktiskt inte om kaniner kan det, ger inte mina det i alla fall :)
Ja vissa få vill inte ha sällskap men är inte så vanligt och inget man vill avla på heller :) Men visst finns det undantag :)

Nej man ska ej sära på dem om dem bråkar, kan göra det värre :) Så länge dem ej slåss (alltså ger varandra sår eller flyger på varandra ) ska man låta dem hållas. Att sära på dem kan göra det värre istället :) Och slåss dem, är det bättre att skaffa nya kompisar till dem :)

Har ju själv bara hanar, så har en del erfarenhet ang det :) Plus vet fler t.ex uppfödare som säger samma som jag ^^

[Emmabengtsson]
0

Min kompis hade massvis med marsvin och då var det två hanar som slogs, han fick rekommenderat att ha dom i två olika burar en längre tid för att sedan sätta ihop dom. För då skulle marsvinen "inse" vad tråkigt det är utan sällskap eller nånting sånt. Men som svar till frågan så kan marsvin och kaniner gå bra tillsammans allt beror på kemin mellan dom. Men det får man pröva och se sig fram 🙂

fossingen
0

#26 Beror helt på kaninen i fråga. Isåfall en honkanin eftersom han kaniner blir könsmogna och kommer jaga marsvinet.

[Emmabengtsson]
0

#27 Ja som sagt man får ta reda på det själv? Pröva sig fram och hitta olika lösningar och se vad som funkar!

Fridaaaa
0

#26 Ok konstig rekommendation, för det löser sig sällan. Kan göra men oftast inte :)

Ja kemin är viktig men krävs stora burar, viktigt att ge varje djur rätt kost, marsvinen måste vara minst 2 st och mycket annat.
Så mycket som är viktigt.
Sedan sägs det att kaniner bär på en bakterier som kan göra marsvin sjuka, så med en risk :)

#27 Honor kan bli tjuriga vid brunst och bli arga på marsvinen.
Så inget som säger att hanen jagar marsvinen pga könsmognad mm :) Likastor risk vilket kön som :)

Tinkelbell
0

Nu var inte frågan om de går ihop eller så, utan har de glädje av varandra när dom är lösa på golvet ihop? Eller kommer de hålla sig ifrån varandra? Då pratar jag helt frigående djur som har mer än 1rum att röra sig på :)

Fridaaaa
1

#30 Beror på individerna :)
Vissa uppskattar det, andra inte :) Gäller dock att ha övervakning hela tiden, men det tror jag du vet :D

[Emmabengtsson]
0

#29 Ja det vet vi, sådant som spelar roll som man måste ha koll på för att kunna få den bästa förutsättningen. 🙂

fossingen
0

#29 Jo, jag vet . Men jag tänkte ifall det är enda lösningen i något sammanhang. Min hona är ur go och skyddar mitt marsvin. XD

Dessvärre är det enda lösningen för min lilla go gris.