Dalmatinertecknade vädurar väntas....
**Mor: Starlight's Finding Neverland, viltblå wienertecknad
Far: Hagaängens Alien, svart dalmatiner
**
Parningsdatum: 16 februari 2013
Ras: vädurskorsning (62,5% rex dvärgvädur, 37,5% rex) med vikt på ca 2,5-3,2 kg
Päls: rex
Färg: Troligen svart, viltgrå, madagaskar, viltgul, gul/svart japan. Samt brokat/dalmatiner
Pris: 200-400 kr
Den här kullen tror jag kommer bli riktigt kul. Både Fergie och Alien har jättebra pälsar, och en storlek jag gillar för hoppkaniner. Deras nackdelar är väl att ingen av dem har fullt hängande öron, men båda har långa fina öron. Fergie har lagt båda sina nu och jag tror nog Alien kan lägga sina i sommar om jag jobbar lite med hans öron ;)
Jag hoppas på mycket dalmatinerprickar i denna kull!
Både Fergie och Alien har mycket fart och snygg hoppstil, så jag tror dels att kullen kan vara kul för den som vill ha en rexpälsad hoppare eller en obesläktad hoppkanin, eller för den som vill påbörja Avel på dalmatinertecknade dvärgvädurar.
Finns i Västerås.
Kika på www.sweetys.se för mer info! :)
Å lilla plutten! Önskar dig all lycka med honom och kommande kullar :) Kommer säkert bli kanonfina bebisar!
Nemen vilket sammanträffande, bor också i Västerås. 👍
#1 ja han är så fin :) så charmig! Fast han har tokmassakerat hans höhäck, den är i typ 1000 bitar;P #2 jasså vad kul:) ont om kaninintresserade i västeråstrakten ;)
#3 Ja visst är det. Det är synd. :/
Får man inte vitscheckar av att para wiener med dalmatiner, alltså? Jag är inte så insatt i genetiken ännu :)
5, Nepp! De e olika anlag :)
#5 nä precis det stämmer. Vitsheck/dubbelbrokat uppkommer av genkoden KK. En brokad är Kk, så två brokade ger teoretiskt 50% Kk (vanligt brokade), 25% kk (enfärgat) och 25% dubbelbrokat (KK). Wienertecknat kommer från att någon förälder är vit blåögd, xx. En wiener har genkoden Xx. Däremot kan kaniner vara både Xx och Kk, men brukar då se ut som vanliga brokade, fast med extra mycket vitt och då framför allt på öronen (som på en icke-wiener oftast är helfärgade).
Det stämmer som #6 sa alltså;)