Dotter och mamma med kullar samtidigt/ihop
Någon som haft mamma med dotter ihop och de fått kullar båda två..?
Funderar över att pröva det, mina båda trivs bra ihop och har stort. Mamman är 2 år dottern 7.5 mån. Eg är det dottern jag sugen ta kull på nu först men överväger att para äv mamman. Dels tror jag mamman ev kan bli sur o "försöka ta över" kullen fast hon inte har nån mjölk. Alt att sära dem är jag inte alls pigg på. Då jag gjorde det en gång, flyttade bort mamman o lät dotter ( just den som är mamma av de två nu), gå kvar i hemmaburen/miljö 2 v före plan kull. Hon slutade då äta nästan helt o kastade sedan kullen. Hon mådde inte alls bra men piggade sen på sej o fick lyckad kull sedan.
Förstår att det oxå en risk men tror att det trol kan fung riktigt bra o att de ev tar hand om ungar tsm, kanske lägger dem i samma bo t o m. Det kan ju oxå bli så att mamman ( dominanta), tar över alla ungarna..
Undanber mej kommentarer- "skulle aldrig göra så" om man inte har direkt erfarenhet av just detta utan vill höra de som ev gjort så o vad som hände!
Också intresserad av att höra om det fungerat för någon….
Det jag har hört (ej haft så själv) är att dem kan bli stressade av att det är flera kaniner och bita ihjäl sina bebisar för att skydda dem..??
#1 Om hona biter ihjäl ungar är det oftast hon blivit skrämd el känner att maten för knapp tror jag.. Får de för sej att det rovdjur som hotar käkar de upp dem för att inga spår kvar som ska dra dit fler/ev rovdjur flera ggr. För att skydda sejsjälv helt enkelt.
har ju tänkt sära dem ändå om jag märker missnöje o osämja som ökar mellan dem under dräktighetstid..

Jag har haft mor och dotter (4-5 mån) tillsammans när modern fick ytterligare en kull. Det fungerade utmärkt!
Har också försökt ha kull på honor i flock, det har dock inte fungerat, troligen blev miljön alldeles för stressig när det var 6 honor + dräktig hona, så hon kastade hela kullen. Det gör jag inte om, däremot kan jag tänka mig att ta kull när mor+dotter bor tillsammans och trivs ihop :)
Emelie,
Proximas Dvärgkaniner
Jag hade mor och dotter + en till kanin i samma bur. Visade sig att den nya var hane (hade inte kollat ordentligt) men märkte detta dagen efter då han red som en galning på båda två. Så då separerade jag de och 1 månad senare låg där 2 kullar, 7 ungar sammanlagt. Den ena honan blev jättestressad varje gång den andra honan kom nära hennes bo. Så hon bet ihjäl sin kull och den andra kullen dog. Jag tror inte att honan gav de mjölk.
Så tja, det gör jag inte om :( Vill inte chansa då det är endast synd om kaninungarna då det inte funkar.. Och föräldrarna också då.
Men sen är det ju annorlunda från kanin till kanin :)
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
#3 Jo mammor (med döttrar), har jag låtit få kull ett flertal ggr. o alltid gått bra, dottern som en extramamma/syster =) men ej vågat låta dotter med mor få kull, ännu..
#4 Jo personlighet spelar försås in o säker på att det går bra kan man nog inte vara. Var det dottern som bet ihjäl sin kull o mamman ej matade de andra sen..?
#5 Nej det var mamman som bet ihjäl och dottern som ej matade. Dottern hade aldrig haft kull förut - däremot hade mamman haft det.
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.