Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 5173 ggr
Dominoeffekten
0

Min kanin beter sig konstigt, är orolig!

När jag kom hem från jobbet idag öppnade jag dörren till buren som vanligt och min dvv-hona (11 månader) hoppade ut som vanligt från buren och sprang runt i lägenheten. Efter ett tag såg jag att hennes matskål (som brukar vara tom när jag kommer från jobbet, brukar fylla på då) inte var helt tom. Utan att tänka mer än att "aja, hon kanske inte ville ha mer just nu" så gick jag för att syssla med hushållsgrejer. Min kanin är en väldigt livlig dam, och efter en stund gick jag för att kolla till henne, jag brukar höra henne lajva loss i vanliga fall men ikväll hade hon lagt sig på halvmattan och när jag gick fram till henne så verkade hon inte bry sig speciellt mycket, när jag satt kvar en stund vände hon sig bort från mig, sen bytte hon ställningar flera gånger. Som om hon inte fick ro i kroppen. Hela kvällen har hon betett sig såhär, varför? Nosen vibrerar inte så mycket heller, hon är väldigt stilla. Hon springer ifrån mig också, och lägger sig längre bort och byter ställning ofta, hon ligger ihopkurad och inte på sidan. Är hon sjuk?

tussen12
0

Du ska apsolut ta henne till en vet! När kaniner visar att dom inte mår bra är det oftast väldigt dåligt..

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

[Rabbitte]
0

Har du provat godistestet? TA det godis din kanin gillar bäst, som du vet att hon blir tokig av, vill hon inte ha och till och med vänder bort huvudet är något garanterat fel!

Symptomen låter väldigt likt det som min Hoppsan hade det i helgen, han var förstoppad. Var inte alls sig själv, låg på mage, bytte ställning hela tiden, ålade liksom med kroppen, andades lite mindre och åt eller drack ingenting. Som #1 säger - ta henne till veterinären så får hon hjälp att få igång magen (om det är det) Lycka till!

Dominoeffekten
0

Jag provade med allt. Åkte in till vet tre imorse. Hon blev värre. Vi fick ta beslutet att avliva henne, då det inte fanns några stora chanser för att hon skulle klara sig trots behandling. Vi vet ej till hundra procent vad det var men det mesta tydde på trumsjuka… Mitt hjärta

LisaKanin
0

#3 beklagar 😕

[Rabbitte]
0

#3❤️ Kram till dig!

Fridaaaa
1

#3 Beklagar :(

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tesushie
0

beklagar

http://www.youtube.com/user/lazyasshika

Tex&Tillman
0

😕

tussen12
0

#3 Beklagar :(

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Kimji
0

Usch vad tråkigt =(

#2 Det där kan man inte gå på. Om den inte äter kan man anta at något är fel men om den äter kan den ändå vara mycket sjuk.  Min kanin åt gladeligen sin favoritgodis banan dagen innan vi fick avliva henne för hennes allvarliga njursvikt. Det har nog mer att göra med vilken typ av sjukdom kaninen lider av snarare än hur sjuk den är.

[Rabbitte]
0

#10 Nej självklart inte, jag var lite otydlig kanske, har generellt fungerat på alla mina kaniner - när det varit något med magen som strulat, men varje kanin är ju en egen individ med personlighet så de agerar givetvis olika får jag lägga till.

fsigge
0

jätte tråkigt ;( Och så var hon så ung..:(

Frida

Dominoeffekten
0

Ja, det var verkligen fruktansvärt. Det är nog det värsta jag varit med om i hela mitt liv. Veterinären berättade för mig att hon själv hade kanin som fick trumsjuka, vilket vi då misstänkte att Kiwi fick (min fina korv hette så). Hon hann inte ens in till sjukhus med sin - och hon är ändå veterinär. Nu förbereds min älskling för att hamna i Tillinge djurminneslund, ska dit och besöka platsen längre fram. Lägga någon liten blomma och så. Jag har även ägnat hela kvällen åt att skapa ett minnesalbum på smartphoto.se för Kiwi, så att man kan plocka fram och minnas de alltför få men ack så underbara stunder vi hade tillsammans. Hon fick iallafall somna in utan plågor. Har läst så mycket hemskt om trumsjuka såhär i efterhand. Och jag fick vara med hela vägen. Hon låg i min famn. Hjärtat mitt. Tack alla för era fina inlägg!