Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 1369 ggr
Matilda the best
0

Inne eller ute kanin?

Hej!

Jag undrade bara lite om det är bäst att ha inne eller ute kanin. 

Det känns som att man skulle komm ihåg att ge kaninen mer uppmärksamhet om den är inne men det känns ändå nyttigt att den får luft. Eller om man kan ha kaninen inne och bara ta ut den under bra väder och temperatur och ha den under uppsikt, så att den inte typ får en hjärtattack om det kommer något rovdjur? Och ifall han skulle bli sjuk, så skulle det vara lättare att märka det om han är inne?

Vad har ni?

Jag tänker ju i såna fall vänta tills sommaren inna jag tar in min lilla hermelin Lufsen som blir ett om 10 dagar. Just nu är han utekanin och har klarat sig superbra hittills, och vintern är ju över. <3

Tacksam för hjälp! :)

skuttis88
0

Alla tycker olika, jag har utekaniner p.g.a. allergi men det beror på vad man tycker själv. Det är ju mysigt att ha en innekanin och sitta inne med på kvällen när det är kallt ute, men också roligt att ha en utekanin och var ute med dem mycket.

Man vet ju aldrig vad kaninen vill, men jag tycker att det är mer naturligt för dem att bo ute. Sen om kaninen har bott inne i hela sitt liv, så vet ju inte den att det är naturligt för den att bo ute(förutom instinkten, typ att gräva hål) så den trivs lika bra inne. Men om man skulle ta in en utekanin så kanske den skulle sakna att få vara ute i gräset eller så. Vad vet jag ;)

Detta är mn personliga åsikt.

MVH Celina

[körsbärsblomma]
0

jag har min cesse inne tycker att han är tam kan inte ha honom ute bor i en lägenhet

Nevina
0

Jag tycker det är mysigare med innekanin. Man kan umgås med dem lite mer än om de bor ute. De får springa fritt i lägenheten när jag är hemma. Tycker det är mysigt att ha en kanin i knäet när jag tittar på tv eller läser.

En annan fördel med innekanin är att man inte behöver oroa sig för att något rovdjur ska ta kaninerna, eller att någon ska stjäla dem. Och man slipper att vattnet fryser till is på vintern.

Underbarn
0

Trivs bäst med utekaniner. Tycker inte om att kela och mysa med dom ändå när de är inne - flyger päls överallt och spån från buren och så vill jag inte ha päls och skit på mina kläder. Ute då har jag ju "skitkläder" eller något ytterplagg. :) Skiter fullstäntigt i om det flyger päls och spån osv.

Har en inne, i inredd källare dock. Glömmer av han helt ibland för alla mina andra 6 kaniner är ute och dit är jag ju regelbundet och har som vana att fippla inne i boden med dom. (De är alltså i en "stuga" - med pall och bord osv, vindtätt. Skönare än bara uteburar) och har man fler än 1-2 kaniner så vill jag ha ute, inte inne. Luktar lätt om man glömmer av att städa en dag också osv. sen är det jobbigt att städa inneburar för det hamnar utanför på golvet osv. I boden (eller ute på marken) är det ju bara sopa ihop lite lätt eller kratta eller skita i det helt ;)

Sen kan utekaninerna vara ute halva dagarna i rasthagar på gräsmattan och aktiveras. För en innekanin kanske det är för kyligt osv.

Kiyona
0

Jag har alltid haft mina kaniner ute och det har gått jätte bra. Det är nyttigt för en kanin att få vara ute i sin Hage dag ut och dag in och lulla runt och gräva. Dock nu när min mor dog och jag blev tvungen att flytta ut dem till rolfstorp (en timma utanför stan) så bev det ett hinder. Det tog tid, jag hann inte med att gosa med dem tillräckligt och nu har jag sålt dem men behållt en och har den ute på min balkong i min nya lägenhet.

Mina kaniner hade det jätte bra ute i rolfstorp förutom att dem inte fick lika mycket kärlek som när jag hade dem hemma.

På äckregården var det optimalt att ha en kanin ute i trädgården men jag skulle nog säga att dem trivs lika bra inne.

KaninenWillbur som jag valde att behålla har alltid bott ute under sina 4år och nu bor han inne med mig och det går toppen :) Han älskar uppmärksamheten. Det enda jag kan känna det är väl sladdar och sånt och att han vägrar vara rumsren ^^ Tycker du ska välja utefter vad du känner. Just nu tar en utekanin i rolsftorp alldeles för mycket tid skulle jag haft trädgård skulle jag nog valt att ha willbur ute vår-höst och inne på vintern. Men eftersom jag bara har balkong här så får han bo inne eller ah ute på balkongen med tillgång att komma in i lägenheten när temperaturen är lika ute som inne.

Har en känsla av att ute kaniner spenderar mer tid i sin bur än inne kaniner. Men det beror ju självklart hur mycket man umngås med sin kanin. Ute ii rolfstorp var mina ute under tiden jag var där 2-4timmar / dagligen och plockade upp en och en och gosade, borstade eller seltränade/hopptränade resten av tiden under en hel dag spenderade dem i sin bur :( På äckregården bodde jag ju på samma ställe som kaninerna så då var det ju annorlunda men tror ändå att så 'r fallet för många kaniner som är utomhus. Inte för att jag glömde bort dem men för att jag var tvungen att lämna dem i buren så många timmar. Nu när jag har willbur hemma så är hanbara ensam på natten :D Kan ju liksom inte hålla mig ifrån honom nu när han är så nära mig 😍

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **