Innekanin ut i hage
Funderade på att släppa ut mina innekaniner ut i rasthagen en stund eftersom den ger bättre Motion och det är lite roligare än att bara springa här inne, men jag kan inte riktigt avgöra hur länge jag vågar ha dem ute. 10 minuter? En halvtimme? En timme? Har de ju gärna ute så länge som det går.
Det är fyra plusgrader ute och vindstilla, här inne är det väll vanlig rumstempratur (med andra ord jag har ingen aning, men jag gissar på runt 15 grader som "vanlig" rumstempratur?)
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015
Då har du det väldigt kallt inne, normal rumstemperatur ligger mellan 21-24 grader!
Verkligen? Ja då har vi det nog kallt… Så varmt är det inte.
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Hm jag har med inne kaniner, har dem lösa så de får springa av sig på blakongen eller ute i sele i flera timmar.. inte hänt något med dem :P
Oj ja, vi har ca 21-22 grader inomhus och min mamma har 19 grader hemma hos sig och där fryser jag alltid :P Måste ha tjock tröja på mig och filt i soffan ;)
Mvh Hela stora familjen <3
#1 Normal innetemp brukar vara 18-22 grader :)
Nu när det är kallt ute osv så max 5-10 min :)
Annars får du ha den lös inne och rasta inne :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Min innekanin blir alltid med mig ut när jag städar hans bur, då springer han lös på tomten i 5-10 min. Skulle inte våga ha han ute längre. :)
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
jag gjorde det misstaget att ta ut min hona förra året efter att alla sa att det var okej. Hon drabbades av Urinvägsinfektion och avled senare.
Så nu kommer jag aldrig mer att ta ut en innekanin på vintern!
Hanar är väl inge lika känsliga som honor, men varför chansa?
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
#7 kan utekaniner som är ute året om också drabbas av Urinvägsinfektion? 
#7 Hur menar du att den fick Urinvägsinfektion av att vara ute? :/ Det hade den väll i så fall lika gärna kunnat få inne?
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
#9 Det kan dem få av kylan om de inte är vana vid sådan kyla. Det kan t.ex kortbenta hundar med få om "snorren" är ner i snön osv.
Jag tog i alla fall ut dem tio min- en kvart och det verkade de uppskatta :) Skönt att få gräva, det gjorde de med en gång haha
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
#10 Kyla i sig leder inte till UVI. UVI beror alltid på bakterier.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#12 Det kan bidra till det jo, även på t.ex människor.
När kroppen blir nedkyld så blir den mer mottaglig för infektioner som Urinvägsinfektion och förkyllningar mm. 15 grader inne lät välldigt lite och direkt hälsofarligt. När jag gick i skola så fick dom stänga skolan när de var mindre än 17grader i lokalerna pga hälsorisk.
#14 15 grader inne är inte ovanligt om man bor i ett gammalt dragit hus. I mitt barndomshem hade vi 16 grader i köket när vi kom ner på morgonen, det efter att pappa eldat en timme. På toeletten (med klinkergolv) sölade man sig inte för där var det ännu kallare. I morderna villor och lägenheter är det dock inte så vanligt med så kalla rum. Vi ligger på 20-22 grader inomhus med avstängda element.
#14 Det är sant.
Jag kan inte säga om jag har 15 grader, jag vet bara att det ligger på under 20 så jag gjorde en avrundad gissning. Det är långt ifrån det kallaste jag har haft, men jag har haft perioder då jag vaknat på nätterna huttrande med lila tår, haha. Då är det bara att sätta på ett element. (Det är på nu.) Sådant man får leva med när man inte känner kyla 
Men är 17 grader verkligen en hälsorisk? 18 grader var ju normaltempratur sas det högre upp?
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
17 grader är inte en hälsorisk. Man rekommenderar att ha 16-18 i sovrummet och 18-20 i andra rum.
Sen kande såklart finnas bestämmelser om att offentliga lokaler måste ha en viss temperatur. Fast vi hade ett klassrum på LTU som var riktigt kall, till den grad att alla satt med jackor på sig.
#17 Jag har 20-22 grader i sovrummet haha annars fryser jag häcken av mig ;) Har runt 19-22 grader i resten av huset pga skinnyt och mig själv ;)
Okej det låter ju vettigt, då har jag ganka lagom tempratur förmodligen då haha :)
Lite jobbigt för nakenmarsvinet om det blir kallt ja ;)
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
jag tog ut henne första gången i december då det inte var snöö.. och sedan i januari, februari ovs.
Men det var först i mars-april hon började visa symptom.
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
#20 Det lär inte ha berott på utevistelsen, som sagt, UVI orsakas av bakterier - inte av kyla. Samma med förkylningar, det är en myt detta att bli "förkyld". Hälsan påverkas bara om man blir riktigt nedkyld, då får man nedsatt immunförsvar och bakterier som kanske inte skulle gjort någon skada annars, kan orsaka besvär.
Om din kanin var ute kortare stunder (och inte var ute timtals i blötsnö, regn och rusk och blev genomfrusen) berodde inte hennes UVI och dödsfall på att hon varit ute och skuttat.
Jag beklagar sorgen! :(