Kanin iFokus

Kanin

Etikett: utställning
Läst 4461 ggr
skuttis88
2

Ställa ut utan stamtavla

Hej!

Jag har en fin kille som är en liten kelgris utan stamtavla. Kan jag ställa ut honom ändå? Måste jag då plocka bort vita hårstrån?

MVH Celina

Zvintos
0

Han kan ställas ut i PET-klass, dvs keldjursklass. Där behövs inga vita hårstrån plockas bort, eftersom man inte bedömer efter någon ras- eller färgstandard utan på temperament och hälsa.

skuttis88
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ok! Vad är det exakt de tittar på då?

Han ska nog gå ner lite men det får bli till våren ;)

MVH Celina

Peak303
0

När jag ställde mina kaniner i PET Januari 2011 bedömde dem detta:

Presentation,      20 / 20p
Kroppsform,       18,5 / 20p
Pälsens kvalitét,  9 / 10p
Utstrålning,         19 / 20p
Kondition/klor,    19 / 20p
Renlighet,           10 / 10p

Totalt, 95,5 / 100p

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

skuttis88
0

Vad är presentationen?

På mitt härstammningsbevis sår det att han är för smal i kroppsbyggnaden. Kommer jag få poängavdrag?

Är pälsens kvalitét typ om den blänker och så?

Vad är utstrålningen på en kanin egentligen?

Konditionen är väl om han är för tjock eller så och klorna är om de är för långa eller ojämna?

Vad är renligheten?

Kan min kanin som är 4 år vara med?

Ursäkta alla frågor, men jag vill ha lite mer koll! Om någon har lust att svara så…

MVH Celina

Peak303
0

Presentation är hur kaninen visar upp sig. Tex. ställer sig upp och kollar runt och inte ligger plant på bordet. 

På korppsform vet jag faktiskt inte riktigt vad dem går efter då alla ex. blandraser är olika beroende på vilka raser dem har i sig. 

På pälsen tror jag dem menar att den inte ska vara sträv osv.

Utstrålning är väl hur kaninen presenterar sig och lite annat (inte helt hemma på den biten)

Man kan nog säga det som kondition. Klorna är väl mer om dem är klippta och skötta som dem ska. 

Renlig het är ex. gulatassar mm. 

Alla kaniner kan vara med på denna förutom dem som är ställda i riktigt utställning tidigare har jag för mig.

-'  Malin Hultman

skuttis88
0

Ok! TAck så jättemycket! Han har gråa tassar så han kan inte ha gula iallafall :) Utstrålning är väl också att han är nyfiken och glad och så.

Är det något man kan förbereda innan man ska på utställning? VAd gjorde du?

MVH Celina

Peak303
1

#6; jag bara kollade så att dem inte hade gula tassar, kollade tänderna, fixade klorna och borstade pälsen. :)

-'  Malin Hultman

skuttis88
0

#7 Ok! Hur lång tid tar det när de "kollar"?

Hur var det med åldern?

MVH Celina

Peak303
0

#8: Åldern tror jag inte spelar någon roll. Bara några minuter. När det gäller PET bedömning så står man framme vid bordet med kaninen så man hör ju vad dem bedömmer. :)

-'  Malin Hultman

skuttis88
0

#8 OK, Tack! är det inne eller ute för jag har en utekanin så han klarar inte att vara inne länge.

MVH Celina

Peak303
0

#10: Det vet jag inte. Är ju olika!

-'  Malin Hultman

skuttis88
1

#11 Ok men finns det någon hemsida där man kan se var det finns utställningar? Jag bor i Blekinge så det måste vara nära.

MVH Celina

Peak303
0

#12: Är inte alla vanliga utställningar som har PET bedömningar. 

http://blekingekaf.weebly.com/ Men maila till dem och fråga om dem kommer arrangera någon PET bedömning på någon av sina kommande utställningar?

-'  Malin Hultman

skuttis88
0

#13 OK Tack!

MVH Celina

Underbarn
0

Jag har ställt kanin i A klass utan stamtavla men den var öronmärkt så det gick igenom på 91 p. Har den inte någon märkning gäller PET klass

tussen12
0

#13 Jag mailade till dom men fick inget svar.

TS om du skulle vilja maila mig sen och berätta vad dom sa, Jag bor också i blekinge och skulle vilja ställa ut i PET

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Fridaaaa
0

#12 Jag bor med i Blekinge! xD
Petklasser finns tyvärr inte i Blekinge

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Denna kommentar har tagits bort.
tussen12
0

#17 Inte enns på kosläppet? Dom brukar jue ha kaninutställning där ^^

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

skuttis88
0

Han har märkning. Vilka kan han vara med i? Han är kastrerad.

MVH Celina

Fridaaaa
0

#19 Nope, har inte varit innan i alla fall. Har frågat en ansvarig för utställningarna i Blekinge och hon sa att dem inte har petuställningar :(

#20 Du måste ha stamtavlan för att kunna ställa :)

skuttis88
0

#20 Men #15 då?

MVH Celina

Fridaaaa
0

#22 Inte läst den kommentaren. Men tycker att det är märkligt att hon kunde ställa den i klass, utan stamtavla faktiskt.

skuttis88
0

Jaha men jag kan inte hitta någon PET utställning någonstans.

MVH Celina

Fridaaaa
0

#24 ?

skuttis88
0

#25 Jag kan inte hitta någon PET utställning nära Blekinge

MVH Celina

Fridaaaa
0

#26 Kollat på Sydsveriges Smådjursföreningens hemsida? De brukar ha, i bland annat Landskrona :)

skuttis88
0

#27 Tack! Man behöver inte ha stamtavla där? Iallafall, jag har en svart kanin och han har vita hårstrån. Ska jag plocka bort dem?

MVH Celina

Fridaaaa
0

#28 Nej det är petklass  där bland annat :)
Nej behövs inte. I petklass går man ej på färg, utan man går på hur bra kaninen är skött, temperament osv. Vet inte om det stod lite info om petklass tror jag? :)

skuttis88
0

#29 Men om jag vill ställa honom i vanlig klass?

MVH Celina

Fridaaaa
0

#30 Då tror jag att man ska göra det, för att ej bli nollad eller få sämre poäng :) Men inte säker, men tror det ^^

Zvintos
0

Är han kastrerad så går det inte att ställa honom på vanlig utställning, utan då är det PET oavsett om han är märkt och har stamtavla eller inte.

skuttis88
0

#32 Ja, just det =(

MVH Celina

Fridaaaa
0

#32 Just det ja, tänkte inte på det! 😇

Suskiv
0

#23 På utställning är inte stamtavlan viktig. Är kaninen korrekt märkt så går den att ställas. Men utan stamtavla så måste den stambokföras på dispens. Min Röhn-rex är tex ställd och stambokförd på 92,5 poäng trots att hon i själva verket är en korsning mellan rex och hermelinrex.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

skuttis88
0

#35 Men en del säger ju att man måste ha det?

MVH Celina

Suskiv
0

#36 Stamtavla måste man inte ha, men få om nån säljer korrekt märka kaniner utan stamtavla. Det är märkningen som är det viktiga på utställningen, man har ju inte med sig stamtavlorna. 

Så en korrekt märkt kanin med Uppfödarnummer i höger öra och individnummer (sista nummret på året, kullen och sen unge i kullen) i vänster öra kan ställas oavsett om den har stamtavla eller inte. 

Ex en av mina rexar är märkt L88 i höger öra och 282 i vänster. (2012, 8:de kullen, 2:a ungen)

Nått man behöver veta är många uppfödare felmärker sina kelisar på flit för ingen ska kunna mygla och märka om dem för utställning. Vanligt är bla att kaninen märks med uppfödarnummer i fel öra.

Fridaaaa
0

#37 Det är utställare som själva sagt att stamtavla plus märkning :)

MarHai
2

Med stamtavlekanin så menar man en renrasig kanin. Själva stamtavlan behöver man inte ha med till utställningen. Är kaninen renrasig och korrekt märkt så går det att ställa ut den. Ska du ställa på riktig utställning så bör du plocka vita hår, annars blir det avdrag eller nollning. Vid PET-utställning spelar det ingen roll.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

[RC1393]
0

#38 Har aldrig behövt stamtavla på utställning, den har alltid legat i ett häfte hemma. Domarna tittar ju inte på stamtavlan så egentligen krävs bara märkning om man inte ska stambokföra vill säga :)

Fridaaaa
0

#40 Jag skrev bara det som

utställare

har skrivit, inget annat.

sfut
0

#37 kapar tråden lite. Jag har undrar över det där med att man felmärker kelisar. Varför inte märka dem rätt? Vill man inte fylla upp utställningar med djur som ändå inte går i genom eller vill man som uppfödare inte bli förknippad med "dåliga" djur? Eller något annat?

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Zakarias
1

#42 Det är nog för att man inte vill att dem ska ställas ut  och sedan avlas vidare på. Varför avla på dem med mindre än typ 92 när man man kan avla på dem med 95? Men det beror nog också på Vilken ras?.

Och en del märker kaninerna för att man ska kunna hitta åt uppfödaren ifall dem t.ex. kommer bort :)

Suskiv
0

#42 Kan ju svara för mig som kommer felmärka mina kelisar. 

Jag kommer felmärka dem för att de inte passar till Avel och/eller utställning och jag vill inte att nån ska kunna mygla och då märka om dem. Jag vill också märka med uppfödarnummer så att kaninen ska vara spårnigsbar om den skulle bli upphittad nånstans.

Underbarn
0

#38 har du ställt nån gång? Jag har ställt många gånger och aldrig behövt visa en stamtavla. En korrekt märkning räcker. Jag ställde en utan stamtavla för jag fick aldrig med den av uppfödaren, antagligen för hon var lite för stor men hon gick igenom :)

Fridaaaa
0

#45 Nej, har inga kaniner med stamtavla. Bara sett på utställningar.
Och som jag skrev, ytterligare en gång, skrev bara vad uställare har skrivit.

Fridaaaa
0

SSV har utställning i Landskrona i april, då är det för kaniner med, pet :)

skuttis88
0

Ok! Han har öronmärkning. Höger: B65 Vänster: 9152(2009, 15:e kullen och 2:a ungen? Fast han är kastrerad så det blir PET för honom.

MVH Celina

skuttis88
0

´Stämmer de märkningarna?

#47 Ja, jag vet men bor i Blekinge och det är för långt bort :(

MVH Celina

Fridaaaa
0

#49 Vart i Blekinge? För från runt Karlshamn och neråt Sölvesborg är det ju inte jättelångt :)
Många uställare som åker betydligt längre för att ställa :)

skuttis88
0

#50 Haha jag bor i Karlshamn men mamma tycker att det är för långt. Han är dessutom utekanin och det blir varmt i en bil.

MVH Celina

Fridaaaa
0

#51 Okej :)
Det är ingen fara när han är utekanin och ha i bilen :)
Jag ska ev ner, vet inte säkert och då kommer jag i såfall ha med en av mina utekaniner :) Många uställare som har utekaniner men åker på utställningar :) Och i bilen behöver man ju inte ha supervarmt heller :)

Tyvärr finns det ej mycket närmare än så, med petutställning för kanin tyvärr :/