Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1125 ggr
chrabban
0

Hona röjer i buren.

Hej hej,

Har för några dagar sedan skaffat en kompis till min kaninhane. En hona som är lika gammal som han, 1 år gammal :) Min kaninhane är kastrerad men inte honan. Min kaninhane är väldigt pedantisk och stökar inte ner något. Men honan är helt tvärtom. Hon tar allt som finns i buren, pläd, handdukar och tidningar (tidningarna river hon i bitar) och pular in allting i huset. Materialet som finns i lådan gräver hon ut ur lådan och har även ätit lite av det. Riktigt jobbigt, för jag måste småfixa i buren varje dag och byta ut allt helt varje dag. Hon får vara ute och springa fritt här hemma förutom när jag är på jobbet eller sover då hon är helt ny (min hane är helt frigående). Så jag tror inte att hon är rastlös.

Är detta ett beteende som går över? Är det för att hon håller på att vänja sig vid ett nytt hem? Kan hon vara skendräktig?? I så fall, skulle en kastrering göra att hon slutar göra kaos av buren? :P

Snälla, kom med bra svar till en stackars, undrande kille här för jag vet verkligen inte vad jag ska göra, börjar få slut på tidningar till buren här, haha :P

Emmetem
0

Hart köpte du henne? Hur gammal är hon? Vilken ras? är det? :)

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Dipsie'n'Poo
0

Min (avlidna) hona gjorde så när hon har skendräktig?! Och det var ofta :pp
Men mina nuvarande honor gör inte alls så, fast dem är inte ens 1 år så vi får se hur det urartar sig. 😛

/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.seHjärta

chrabban
0

#1: Hos en väldigt seriös uppfödare. Många kaniner (och andra djur) har hon :) Hon är ca 1 år gammal, lika gammal som min hane som sagt. Det är en dvärgvädur som min hane med.

#2: Okej, så när honkaniner inte är skendräktiga så brukar de inte stöka till så mycket i buren? :) Kanske är jag så van vid att ha en skötsam kanin då min hane är en riktig pedant. Han är nämligen min första kanin, så jag har ingen aning om hur kaniner kanske är vanligtvis :P

[Mi-rand-a]
0

Min frigående hona gör så hela tiden, spelar ingen roll hur mycket jag försöker aktivera henne, hon röjer allt hon kommer åt. Vissa kaniner är helt enkelt  vildare till sättet än andra :)

chrabban
0

#4: Hm… :(

Faylinn
0

För några år sedan hade jag en kaninhona som gjorde så när hon var skendräktig?. Hon röjde runt rätt mycket i buren annars också, men det blev mycket värre när hon skulle "boa".

fossingen
1

Vissa kaniner gör bara så.

Min hona bygger ett tjock lager med spån under hennes hus så den står som på ett berg när hon är dräktig. Hon tar allt hö och spån och pressar in det i huset så halva buren är kal utan nåt. Fyller jag på med hö och spån blir berget bara större, haha.😂