Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 5537 ggr
Lumo
0

Hur lyfter man en kanin?

NYBÖRJARE HÄR! 

Jag haft kanin i ca 5-6 månader nu och under den perioden har jag försökt att undvika att bära mina kaniner då jag känner mig osäker på hur jag ska göra. De fåtal gånger jag har försökt har det antingen inte gått alls, eller så har det gått kanon tills jag ska sätta tillbaka ner i buren.

När de bara ska ner till golvet igen är det ju enkelt, bara att sätta sig ner på knä och låta den skutta, men det är buren som är jobbigast med gallret.

Så hur lyfter man egentligen en kanin? och hur gör man när man ska sätta tillbaka den i buren?

Tack på förhand //Lumo 😃

natha-mjau
2

tar en hand under frambenen, alltså på bröstet och den andra under rumpan :)

Storkebodas
0

Var noga med att ta precis bakom frambenen, inte längre bak på magen. Många kaniner är kittliga där.

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

Fridaaaa
0

Som #1 sa :) Sedan ha kaninen mot kroppen när man går helst. Mina kaniner fungerar med ryggen mot mig också men alla kaniner fungerar det ej på :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Mi-rand-a]
0

En hand under framtassarna och en bak på rumpan sen när man fått upp den från buren/golvet så mot kroppen.

När man ska sätta ner tar du den från kroppen håller samma ställning som innan och bara stoppar ner den, min ena kanin tycker de är obehagligt att bli nerstoppad så då brukar jag antingen vända på honom så att ansiktet är mot mig och sätta baktassarna ner först eller huka mig ner om han bara ska bli nedsatt på golvet och halvt luta han ner så han själv får hoppa ner från famnen, på dom två sätten undviker jag sprattel på bästa sätt :)

Lumo
0

#4 Tack för tipset! Bara att sätta igång och öva!

Suskiv
0

Jag har ett tag runt nackskinnet och sen lyfter med handen under rumpan. Detta för säkerhet. Om kaninen börjar sprattla om man håller runt bröstkorgen så kommer man automatiskt hålla hårdare vilket riskerar att knäcka revben. När jag fått upp dem i famnen så brukar de sitta på ena armen med frambenen mot bröstkorgen och jag har då den andra armen om nacken på dem som stöd.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Helin_
1

Vill bara påpeka att hur man än lyfter av dom allternativ du fått så ska du ALLTID ha en hand under bakbenen/rumpan. Lyfter man bara i nackskinnet så riskerar man att bryta ryggen på kaninen om den sprattlar och om man bara lyfter under bröstet så riskerar man att bryta revbenen. En kanins ben i kroppen är jätte sköra och går lätt av med liten kraft.