Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2267 ggr
fossingen
0

JBV Mail & Svar ang Burmått

Mailade JBV och frågade om burmåtten. Detta var mitt mail till dem:

"Hej! Jag har hört att det ska komma nya lagar angående burmått för kaniner.
Att de ska vara samma som tidigare dvs 0,5 kvm men att bredden måste vara 60 cm.

Det jag reflekterar över är att då har man rätt med en bur av längden 84 cm och bredd 60 cm. Det är ju som sagt lag på sitthylla och då kan kaninen bara ta ett enda skutt. Är det inte bättre ni behåller samma mått som tidigare isånna fall?  Dvs 50 cm på bredd för då blir kortaste längd 100 cm. Då kan kaninen i alla fall röra sig.

Djurbutiker säljer för nuvarande burar (den minsta) som är 55 cm bred och 98 cm lång. Dvs drygt 0,53 kvm.

Vi är dock väldigt många kaninuppfödare som har djurbutikernas större burar som mäter 58-59 cm i bredd , 58 cm hög och är 116 cm långa. Dvs vi har burar på 0.68 kvm.

Dvs då blir våra burar olagliga trots att de är mycket större än minimåttet bara för att på bredden kommer det fattas ynka 1-2 cm trots att våra burar är så mycket längre..  Hur kommer ni resonera kring detta?
Mvh Sara"

SVARET FRÅN JBV:

"Hej!

Detta är ett förslag som har varit ute på remiss. Vi håller nu på att gå igenom remissvaren och analysera dem. Vi vet inte idag riktigt hur måttkraven kommer att se ut, eftersom vi fått många synpunkter om måtten. Vissa vill ha mycket större mått överhuvudtaget och vissa anser att det är bra som det är. Jag kan alltså idag inte säga hur kraven kommer att se ut.

Med vänliga hälsningar"

image001

Så vad tycker ni på Kif?

Fridaaaa
2

Jag tycker att måttan ska ökas helt klart.
Och det ställer högre krav på nätbutiker och djuraffärer också.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fossingen
0

Tycker 0.6 kvm blir perfekt. Dock hoppas jag de inte kommer vara så snikna och bry sig om en ynka cm XD

De vet som sagt inte hur de kommer göra.

Alenzi
1

Oavsett djurslag tycker jag gott att måtten kan ökas, JBV's nuvarande är äckligt snåla.

fossingen
0

#3 Jag tycker det är människorna som köper sina djur som är äckligt snåla och låter dem bo smått 🤔

Fridaaaa
0

#3 Fast bara för att burmåtten är som dem är, så kan man ju som ägare köpa mycket större bur :)

fossingen
0

#5 Precis min tanke :D

Fridaaaa
0

#6 Hehe 🙂

[Rabbitte]
0

Bra mail du skrev! Det är skönt att höra att det är fler som uppmärksammat detta! Jag tycker burmåtten ska blir större - buren kan aldrig bli för stor🙂

fossingen
0

#8 Nej, håller med :) Hoppas bara att de kommer på en bra lösning :D

[Rabbitte]
0

Hoppas jag med, ska bli spännande att se vad de kommer fram till!

[Jawa´s]
0

Jag tycker det är tråkigt eftersom man inte kan köpa någon inomhusbur då som man kan ha större kaniner än dvärgvädurskorsningar i. Jag personligen har ingen annan lösning till mina kaniner på 4kg inomhus, inte så att man vill ha en träbur inne pga lukten som sätter sig i träet…
Så jag kommer fortsätta med samma burar eftersom det inte finns någon annan lösning i butikerna och troligtvis inte kommer finnas senare heller då burtillverkarna har ännu lägre mått i deras länder.

fossingen
0

#11 Jag har mailat JBV ett svar om burar. Att det är tokigt ifall folk måste behöva bygga träburar och ha inomhus.

[Rabbitte]
0

Det går att beställa större burar från www.zooplus.com (de levererar till Sverige) det gör jag för det svenska utbudet har inte riktigt vad jag vill ha😛men jag håller med er i tidigare kommentarer och ändrar de storleken på burarna måste de ju återkalla alla burar och ta in nya som håller måtten!

[Jawa´s]
0

#12 Så bra! =)
Asså sänker dom bara från 80 som dom har tänkt sig, till 70 så finns det iaf EN innebur man kan köpa i djuraffären som är ca 68 eller nåt sånt och borde va ok. Men liksom 80 cm kommer det aldrig tillverkas burar som är, och då betyder det att folk inte kommer kunna ha t.ex. en belgisk hare eller en rexkanin inomhus. Känns lite tokigt faktiskt.

[Rabbitte]
0

Känns inte rätt alls, vi får protestera om det händer🙂

Fridaaaa
0

#13 Fast t.ex Danmark har ej samma lagpå burmått, tror ej Tyskland har det heller, så beställer man därifrånså är det ju inte säkert att burmåtten gäller här :)

Alenzi
0

#4 Förvisso, men det är inte ett lagstadgat regelbrott att vara snål.

[Rabbitte]
0

# Nej precis, man får kolla och ibland räkna om. Men jag har aldrig haft problem att hitta rätt bur som laglig här, men bra att uppmärksamma🙂

fossingen
3

Om vi skapar en röstning på på KIF angående burmåtten vad vi tycker de bör vara kan vi alltid förmedla den till JBV

[Jawa´s]
6

Ännu mer synd blir det om de familjer som vill skaffa sig en jättekanin…och istället får köpa en liten dvärgkanin bara pga burbrist.
Sjv tänker liksom inte längre än näsan räcker. Det är ett jättefint förslag att kaninerna ska bo större, men det funkar inte i praktiken för den typiska kaninägaren - familjen svensson med sin kanin Pelle som bor inne.
En kanin som är utanför buren varje dag mår inte dåligt av att sova i en bur av minimått, och de flesta som har kaniner för sällskap tar ju faktiskt ut sina djur.
Det går inte riktigt ihop i mitt huvud att man ska höja burmåtten för sällskapskaninerna som ändå brukar spendera tid utanför buren. Sen finns det alltid dåliga kaninägare som aldrig tar ut sina djur, men det kommer man aldrig komma ifrån oavsett hur mycket man höjer burmåtten, för oftast är där då fler brister i det hemmet som gör att kaninen hade varit lika olycklig i en större bur som i en mindre. 
Produktionsdjuren är det skillnad för eftersom de oftast lever i sina burar dygnet runt och därmed behöver större plats, så där klappar jag händerna för att jordbruksverket har höjt måtten, skitbra!

Jag tycker man bör behålla måtten som de är för att slippa allt krångel det kommer innebära för både uppfödare och familjen svensson som vill ha en stor sällskapskanin.
Istället borde man trycka mer på vikten av aktivering och kanske Kräva nån aktiveringsboll eller liknande, precis som man nu för tiden kräver en sitthylla, bara Det gjorde många kaniners liv bättre, oavsett burstorlek.

t.ex.
Kaninen Snurre är en dvärgvädur och bor i en 100*50 bur inredd med spån, hö, grenar, sitthylla, toalåda och aktiveringsleksaker. Snurres ägare brukar ta med honom på äventyr varje dag, de hoppar hinder, åker på utställningar och Snurre får lära sig olika tricks. För ägaren är Snurre dennes största intresse.

Kaninen Lisa är en dvärgvädur och bor i en 150*90 bur inredd med spån, hö och sitthylla. Lisas ägare tar aldrig ut Lisa ur buren.

Vem är lyckligast? I mina ögon är det utan tvekan Snurre. Burmåtten tycker jag är det minsta man borde tänka på vad gäller kaniner, aktiveringen utöver det är så otroligt mycket viktigare och Där borde man göra mer för att förändra lagen.

Suskiv
2

#20 Burmått kan du kontrollera med ett måttband, hur kan du kontrollera om Lisa tar ut sin kanin dagligen eller inte? 

Och vill man ha en stor kanin inomhus så får man ju antingen ha den frigående eller bygga en bur. En stor bra bur kan du bygga av tex en liggande bokhylla som du klär invändigt med plastmatta och sen har kompostgaller som väggar och tak. Inte dyrt och inte svårt. Vill man inte lägga den energin kanske man ska fundera på om stora kaniner är verkligen det man ska satsa på.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

KaterinaPetrova
1

#20 Håller med dig! En av mina fyra dvärgkaniner på 1,5 kg bor  inomhus tillfälligt under vintern. Han har en bur som är 100*50*50 cm. En större bur skulle ju inte skada men olycklig är han inte då han aktiveras dagligen. Det är ditt exempel på "Lisa" och "Snurre" jag syftar på - bättre med en mindre bur om kaninen aktiveras dagligen. Men en ännu större bur och daglig aktivering är ju ännu bättre!

Istället för att höja burmåtten kan de väl istället sätta upp en regel att kaninerna ska aktiveras i rasthage/vistas på en yta som är minst 4 kvm  ex. minst 1-2 timmar per dag? Dock så tycker jag att 0,5 kvm för två dvärgkaniner är för litet! Så någon form av förändring bör ju ändå göras. 

Gårdspromenader, kel i soffan, minihoppning inomhus och så vidare får min kanin göra flera ggr i veckan. Och han är minsann en glad fillur 😃

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

[Rabbitte]
0

#19 En toppenidé!
De som verkligen ska ha ett säg i detta är vi med kaniner!

[Jawa´s]
0

#21 och allt besvär detta medför kommer ju bidra till att större raser blir mindre populära än vad de redan är. Synd tycker jag. Det Ska inte vara svårare att skaffa en belgisk jätte än en dvärghare.

Fridaaaa
2

#20 Finns inte många burar godkända till jättekanin som det är nu och personligen skulle jag aldrig sätta en jättekanin i såna burar :/

Suskiv
0

#24 Fast helt ärligt, ska vi låta stora kaniner sitta i små burar bara för att det ska vara lätt att ha dem?

[Jawa´s]
0

#25 Som det ser ut nu är lagen 70cm

Fridaaaa
0

#27 Skrev fel och ändrade innan du skrev :) Tänkte på 0,9 kvm :)

[Jawa´s]
0

#26 Ja, tills det börjar komma ut burar i andra mått i djuraffärerna. När det finns burar att köpa så är det jättebra att ändra lagarna, men inte innan dess.
Jag tycker inte att måtten vi har är jättetokiga, framförallt inte till kaniner som bor inne med familjen och förmodligen kommer ut oftare.

Fridaaaa
3

#29 Även fast mina kaniner kommer ut ofta, skulle jag inte ha en bur som är under 120x60 till en dvärgkanin t.ex. Och en jättekanin skulle jag inte ha under 1,5-2kvm, för dem behöver stor yta. ÄVen fast mina kommer ut ofta och mycket :)

Suskiv
1

#30 Samma med mig, dvärgarna bor på 120x60 som minst och rexarna på större. Har ingen jätte eftersom jag inte kan erbjuda en enligt mig lagom burlösning ca 2 kvm eller mer.

[RC1393]
0

#30 Håller helt med! 

Jag vet i ärlighetens namn inte vad jag ska göra av min jätte när jag flyttar om 3år, för inte ska den stackaren behöva bo inomhus i en vanlig bur även om han får komma ut mycket, mindre bur än 2kvm kommer aldrig på fråga för en jätte hos mig!

LisaKanin
0

Ang jättekaniner - om de inte gnager sönder saker och är hyfsat rumsrena behöver man kanske ingen bur inne utan kan ha dem lösa. Jag funderar faktiskt på att ta bort buren helt för min innekanin, det är en dvv men jag har en stor tvåvåningsbur som alltid står öppen. Visst tycker han det är mysigt att ligga och sova på övervåningen i buren men man kan göra något annat mysigt krypin. Så hittade jag denna sidan och det är ju bara såååååå fina grejer…!! http://www.plueschnasen.de/ Behöver man stänga in kaninen någon gång kan man ha den i ett särskilt rum eller använda kompostgaller.