Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1412 ggr
aggabagga
1

De ska skjuta kaninerna!

Hej! Jag hoppas att rubriken inte skrämde er på KiF för mycket.. men det är tyvärr som rubriken lyder.😐

Jo, min kompis mormor bor på landet, grannarna där har kaniner, men de är inte så "högt prioriterade". jag vet inte alls mycket om kaninerna, vilket foder de får eller hur de bor. Men jag vet att de har parat sig och att kaninantalet har ökat, troligtvis inavel. Och nu har jag fått reda på att de ska skjutas!

Jag vill bara dela denna händelse med er i hopp om att ungarna kan få hjälp, jag vet som sagt inte så mycket om kaninerna, bara att de inte är vuxna och att de snart ska bort..

Jag kan inte sluta tänka på de stackars ninerna.. 😕

♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥   ♥

/Agnes & Långöronen♥

♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥

AkaiTsuki
4

Jag skulle bara sagt jaha, det är vanligt att man gör/gjorde så på bondgårdar. 

Jag tycker själv det är bättre att de blir skjutna än att de säljs för en 50-lapp till någon unge som inte vet hur man tar hand om dem och att de får sitta i någon olaglig bur utan tuggmaterial i 10 år till utan någon som orkar ta hand om den. 

Om de skjuter kaniner för kött förstår jag dem, vissa vill ha närproducerad mat som de vet vart den kommer ifrån och det får man acceptera. Kaninkött är dessutom miljövänligt om man jämför med nöt och griskött

//Joanna

aggabagga
0

#1 Ja, precis, det är ju det man får göra.. Jag håller med dig om att det är bättre att de skjuts skonsamt än att det säljs sådär som du beskriver. Tycker bara att det är dålig stil att låta kaninerna para sig om de inte är så viktiga för ägarna. 😐

♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥   ♥

/Agnes & Långöronen♥

AkaiTsuki
0

#2 Men de kanske ska skjuta alla kaniner de har så de inte blir några mer kaniner?

//Joanna

skuttis88
0

Jag tycker att det låter hemskt men det är ju bättre än att de får ett långtråkig liv. Uppfödaren som jag köpte mina kaniner hos sa att om de hade någon sjuk eller skadad kanin så brukade de sjuta dem. Det tyckte att det var onödigt att åka till veterinären och betala för en spruta. Men visst låter det hemskt!

MVH Celina

[Jawa´s]
3

Jag som både är jägare och även har kunskap om den vanliga kaninslakten blir inte jättebekymrad av att läsa detta. Har man rätt kunskap så märker inte ens kaninerna att något händer, ena stunden är de i livet och andra stunden är de *vart man nu än hamnar när man dör*.
Sen är det självklart tråkigt om de skjuts för att ägarna har tröttnat eller liknande om ett bättre hem hade kunnat dyka upp, men man måste oavsett orsak respektera folks beslut om avlivning, oavsett om det sker långsamt hos en veterinär eller snabbt ute på landet.
Det positiva i det hela är ju att de faktiskt tar sitt ansvar och kanske bidrar till färre omplaceringskaniner eller färre kaniner som bara sitter och lever ett tråkigt liv (om de nu har det så) =)

[Rabbitte]
0

Vet inte vad jag ska skriva, så sorgligt att läsa!

Men ett litet hjärta till kaninerna och hoppas det går bra❤️

aggabagga
0

3# Jag vet somsagt inte så mycket, men man hoppas ju att de de har något sånt i tankarna.

5# Det måste kännas "skönt" att vara så kunnig i ämnet eller vad man säger. Att veta ungefär hur de tänker den sista stunden.

Hoppas i allafall att det går snabbt för de.. 😐

♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥   ♥

/Agnes & Långöronen♥

[Jawa´s]
0

Ja asså har de jaktvapen hemma så måste de ha gått jägarutbildningen (om de inte tog examen innan 80-nånting när det inte var samma regler, men isf så lär de nog ha jagat i flera år och fått kunskap på det viset) och då har de kunskap om Både hur man skjuter men också hur man dödar mindre djur som är svåra/onödiga att skjuta, så det är nog ganska garanterat att det kommer gå snabbt och bra till =)
De som håller i jaktproven är ganska stränga, jag har fått göra om prov precis som många andra, får man en träff mindre än vad som är godkänt så blir man underkänd (såklart) och de tar även hänsyn till hur man uppträder och man gör prov i bara själva vapenhanteringen och de etiska reglerna också. Klarar man proven men uppträder fel kring vapen så blir man underkänd hur duktig skytt man än är. Så jag litar fullt ut på de som har klarat proven.

aggabagga
0

#8 Skönt att höra! =)

Jag vet att två av dem redan är borta, skackar varsitt hjärta till dem..❤️Hjärta

♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥   ♥

/Agnes & Långöronen♥

[TeamGolden]
0

Ovanligt att de skjuter dem, man brukar bara slå ett hårt slag vid nacken. Förstår inte varför de ska skjutas? Innebär massa stress och framför allt konstigt sätt att avliva ett så litet djur som kanin. 

Vet att det känns hemskt, men tyvärr är det så ibland. Har själv varit med om att höns behövt avlivas direkt hemma för att de är rejält sjuka. Väldigt hemskt och det var inte det roligaste för ett litet barn som man var att höra sina älskade djur pipa/kackla det högsta de kunde i skräck och rädsla. Dock var jag aldrig närvarande när djur avlivades.