Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 9938 ggr
KristinaS92
1

Ta ut innekanin i snön?

Hejsan

Vi har då två innekaniner, en på 6 månader och den andra 7 månader. Skulle jag kunna ta ut dom i snön eller kan de bli sjuka då de är vana vid att vara inomhus? Går en liten stund? Och vilken temperatur är det kallaste en INNEkanin klarar i såfall?

Den ena kaninen har även rexpäls, kan han bli kallare fortare då pälsen är så kort?

Om jag får klar tecken att det går bra att ta ut dem så tänkte vi prova nu i helgen. Ville höra mig för innan då vi inte vill riskera att de blir sjuka.

Kristina

Kristina

eamy
1

skulle inte rekomendera att ta ut dom, max 5-10 minuter får dom vara ute i sånafall och det är verkligen max.

jag har själv 2 inne kaniner brukar köra på kallaste 10-15 grader i luften. beror lite på sol och vind också :)

men skulle som sagt inte rekomendera att ta ut kaninerna. om du har en balkong eller något kan du ju släppa ut dom där liten snabbis så dom får frisk lufft men inte så att dom ska vara ute i en Hage eller så :)

Mumsing
0

min kanin får busa i snön, men bara när de är plusgrader ute och jag själv kan gå utan jacka o vantar. :)
men vi är inte ute så länge heller, kanske en kvart..

louise-ariel
1

M.v.h. Louise

Medarbetare på Scrapbooking.ifokus!

www.stormenskaniner.se

www.lollotherunner.blogg.se

[Zkold]
0

Min kanin älskar snön och han brukar inte ha ont av det. Jag brukar ha honom ute i ca 20 min:) Man märker ifall de fryser.
Sen kan de ju bli sjuka om man är ute för länge men emmunförsvaret varierar ju lika mycket som det varierar hos oss. Min har aldrig varit sjuk.

mollysmatte
0

Min innekanin på 7 mån var ute några minuter idag =) .. Det gick bra, men jag har en liten jacka om den. Man märker då dom fryser .

Tar man ut då det är för kallt kan man chocka dem så pass så dom tappar pälsen. ( Källa : zoo butiken där jag klipper klorna på henne, dom har även veterinär där )

Tinkelbell
0

Se det så här, vi har kläder inomhus, de har päls. De kommer frysa ungefär lika fort som du skulle utan ytterkläder :) men en snabbis ut dör dom inte av men det är en smak fråga vad man vill göra med sin kanin :)

Mvh Hela stora familjen <3

LisaKanin
0

Vad tror ni om tex en sån här till kaninen?

http://www.zooplus.se/shop/hund/hundklader/91333/91335/318287

AkaiTsuki
0

Min innekanin som är en rex blir jätteglad över att få springa ut i snön. Dock alla kaniner uppskattar det inte, han har som max varit ute 15 minuter i snön då jag tyckte det blev för kallt för händerna. Ifall man ska ut tycker jag det ska vara ljust, vindstilla och inte på is och ifall kaninen inte gillar det så tvinga hen inte att vara ute :)

Kaniner liksom vi kan bli sjuka av att vara ute när det är för kallt utan jacka, har dock inte hänt men man bör vara uppmärksam ifall de börjar nysa/hosta, bli blöta om nosen och rinniga i ögat om de varit ute

//Joanna

AkaiTsuki
0

#7 Haha Akkio skulle ha ätit upp den och sen fortsatt sitt äventyr xD

//Joanna

LisaKanin
0

#7 min kanin skulle kanske acceptera att ha den på sig 😃.

Saffran.
2

#7 Sådant där förvärrar bara allt. Kaniner håller värme genom att "puffa upp" pälsen så det blir ett lager mellan kylan och deras kropp. Om man använder något slags täcke eller nät som vissa selar har så gör det bara att kaninen fryser mer. :/

Fast de kanske alla redan visste… 😃

AkaiTsuki
0

#10 Haha nu skriver du åt dig själv, åt min förra kanin så specialsydde jag en fleece reflexjacka åt honom precis hans kroppform ^^ Den passade perfekt, kanske inte snyggast men mer passbar än sådant utformat till hund

//Joanna

hobbymupp
0

Jag tar inte ut om det inte är så att jag kan va ute i vårjacka, dvs typ 10 grader o torrt. Har hört, både erfarenhetsväg och läst, att honor kan drabbas av Urinvägsinfektion om de kyler ner underlivet på det sättet som snön gör, vilket kan vara mycket svårbehandlat och smärtsamt. Istället ägnar jag mig åt att göra innemiljön rolig där Molly går lös :D

LisaKanin
0

#12 ojdå ja det gjorde jag visst 🤪

#11 men hur går det ihop med att kaninen fryser som om den vore "utan vinterkläder" för oss? När kaninen inte har vinterpäls och är ute en stund kanske det skulle hjälpa den att hålla värmen ändå?

LisaKanin
0

#15 hmmm då virar jag in min kanin i fleecefilt när vi åker bil långt i kyla i onödan också? Han verkar iaf tycka att det är mysigt.

Saffran.
0

#16 Men det är väl varmt i bilen? ;)

[vigge_]
0

Jag tar ut min hermelin hona i snön och hon är innekanin🙂. Jag har henne ute max en kvart. Hon älskar att komma ut ur buren och vara ute = många glädjeskutt😃. Min dvv hane gillar inte snö lika mycket så han blir aktiverad på andra sätt😉

LisaKanin
0

#17 inte som ute men varmt är det ju inte. Själv sitter man i ytterkläder, så…

Saffran.
0

#19 Jasså. Vi har det alltid varmt i våran bil, rumstemperatur. :) Men gör som du vill, jag länkade bara sidan för att visa den informationen jag har fått. Men om din kanin trivs med filt får du ju såklart använda det. :3

natha-mjau
0

jag säger som #13
jag tog ut min innekanin i snön = hon fick Urinvägsinfektion = lever inte idag.
kommer aldrig göra om det.